fläkthaveri efter 2 år

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

fläkthaveri efter 2 år

Inlägg av Danne031 »

Kommer hem idag och korta historien är att lagret i fläkten (antar jag), har rasat. Den rasslar lite och orkar inte starta själv utan jag får köra utan kåpa och hjälpa till med fingrarna för att snurra igång den. Tur att den tänder hur enkelt som helst oavsett om det är pellets eller ren spån i röret..

Idag är det 18 feb 2011, brännaren är inköpt 18 feb 2009 :lol:

ÅF har såklart stängt för dagen 35 minuter innan jag kommer hem, håller tummarna över helgen att dom godtar ett mail på garantins utgångsdatum. Nekar dom så jäklar ska det smutskastas :P
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Annars får du byta själv.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... %E4ktlager

Låter konstigt att lagret skulle gå efter 2 år.Mitt går fortfarande efter 10 år.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tycker också att det låter fel med ett lager som "bara" håller 2 år......

Lagrena i fläkten till min gamla A3:a hade fungerat klanderfritt i nästan 12,5 år när den brännaren gick i "reservdelspension" nu i somras.

Men någon droppe olja någon gång då och då förlänger livslängden på dessa lager, A3:ans fläktlager fick nog olja max 1 gång per år kanske bara vartannat år.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar