Min Pellex vill inte tända

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jontep
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 17:38
Ort: Rävemåla

Min Pellex vill inte tända

Inlägg av jontep »

Hej! Har en pellex 20 kw(2000 el 2001 årsmod) med glödstift tändning som aldrig strulat förrän nu.Glödstiftet blir inte varmt.Har som vanligt bytt stift o kollat att detta är ok,har kollat säkringar på kortet (2 st).Den går igång o startfasen gås igenom som vanligt(fläkt går igång o glödstiftet går fram).Det kommer ingen spänning till glödstiftet.Någon som har erfarenhet av detta o vad som behöver bytas,kanske transformator eller kortet eller .....? MVH Jonas
Senast redigerad av jontep den sön 31 jul, 2011 09:04, redigerad totalt 2 gång.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har för mig att jag har läst att man kan uppgradera till varmluftständning, jag tycker att du allvarligt bör fundera på det.

Men annars kan det vara så att det kan vara:
* Glapp i någon ledning.
* Något relä som inte slår till.
* En transformator som har dött.
* Någon säkring som har gått till de sälla jaktmarker. Bruka indikera att annat har slagit följa...

Som sagt så många gångar innan: mäta, kolla och fundera. "Kan" du inte brännaren eller känner dig osäker på det att pilla med 230Vac är det servicetekniker som gäller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Är du säker på att spolen drar in glödstiftet in i brännaren?Jag hade problem med att det kärvade när stift skulle in.Jag fick ta ut det och fila där det skulle glida.Hörde med KMP då och de sa att de hade haft problem med detta,så jag fick en varmlufttändning på garantin.Detta var väl ca 9 år sedan.
Konstigt att du har kunnat ha det systemet i så många år.

Tog ett kort nu från min gamla manual.



Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
jontep
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 17:38
Ort: Rävemåla

Inlägg av jontep »

Taxen skrev:Är du säker på att spolen drar in glödstiftet in i brännaren?Jag hade problem med att det kärvade när stift skulle in.Jag fick ta ut det och fila där det skulle glida.Hörde med KMP då och de sa att de hade haft problem med detta,så jag fick en varmlufttändning på garantin.Detta var väl ca 9 år sedan.
Konstigt att du har kunnat ha det systemet i så många år.

Tog ett kort nu från min gamla manual.



Bild
Jo den drar in o ut lätt o fint,inga problem där.Kommer ingen spänning till glödstiftet
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om den faktisk drar och det inte kommer spänning till glödstiftet är det fel mellan kopplingspunkten. Elektromagneten får ju samma ström som glödstiftet från samma kopplingsplint så kolla ledningar och glappkontakt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar