tempsensor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
klarre
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 30 sep, 2011 07:40

tempsensor

Inlägg av klarre »

hejsan en dum fråga måste man ha tempsensorn som ska sitta på pannan köpte min pellex20kw o då var den inte med
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: tempsensor

Inlägg av bergatorparen »

Jag har granskat manualen, och min bestämda uppfattning är att man måste ha den temperaturgivare som ju skall ingå vid leverans. Om brännaren är inköpt begagnat från privatperson, så kanske den var trasig, så att det är skälet till att den inte skickades med.

http://www.ved-pellets.se/Arkiv/PELLX/M ... 2020KW.pdf

En ny temperatursensor sätter dig tillbaka knappa 300 kronor, så det är bättre att skaffa den, än att riskera moderkortet som kostar över 2000 kronor :wink:

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: tempsensor

Inlägg av rod02 »

Jag gissar att den inte kommer att starta, då den tror att värmen är nådd. Eller ser den det som "givar fel". Bara en gissning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
MartinL
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 12:47

Re: tempsensor

Inlägg av MartinL »

Nu är jag inne och spånar på fel svar, men ändå.

Det verkar vara en standard PT100-givare, bara att googla fram, köpa och koppla in på rätt plint om man inte hittar själva kontaktdonet. +/- spelar ingen roll. Är det 4-trådsgivare ska man koppla båda med samma färg på samma sida, eller helt enkelt strunta i de extra tåtarna.

Jag funderade på att hoppa över temp-givaren då min gamla oljepanna har en egen termostat.
Om man kortsluter temp-givar-plinten tror PX20:n att temperaturen är för låg (noll resistans, ju lägre resistans desto kallare), och eldar på. Om man däremot bryter så tror den att tempen är för hög (oändlig resistans, ju högre resistans desto varmare), och det är ju ganska precis så termostaten funkar (av/på).
Termostaten är av danfoss-typ och har en tydlig visare för vilken temperatur den ska bryta på.

Dock är det bra med ett externt överhettningsskydd, det går att köpa färdiga termo-säkringar/termostater av samma typ som sitter på fallröret, som man kan sätta på pannkroppen.
Norrahammar Parca Norah 5000 -80 (olja/ved/el)
t.om 2010-09 Olja, Bentonebrännare
f.om 2010-12 PellX PX20 -99 med glödstift (beg)
1,5plan 60+40+60 källare byggt 1937 (dåligt isolerat)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: tempsensor

Inlägg av rod02 »

MartinL: Bryter du 240V till brännaren, när pannan gått upp i temp? Då kan inte fläkten göra sitt slutjobb.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: tempsensor

Inlägg av danei »

Nej. Han kopplar en vanlig termostat på givar anslutningen.
Skriv svar