pellets brännaren stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

pellets brännaren stannar

Inlägg av karlsson »

hej hej, min pelletsbrännare fungerar fint en vecka eller så, sen larmar den, och det kan krävas runt 4 uppstarter tills den klarar sig själv igen, men den kan stanna upp till 3 gånger/dygn,
vad tror ni det kan vara? inställningarna har jag inte ändrat nåt på.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: pellets brännaren stannar

Inlägg av Icecap »

Det står inget i din pres. om dragbegränsare, saknas det? I så fall kan det vara orsaken pga. det friska väder.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: pellets brännaren stannar

Inlägg av karlsson »

en dum fråga bara..... var sitter den iså fall? jag hyr bara huset, så jag vet inte så mycket om själva utrustningen.... dock låter det som att det blåser ner i pannan, men jag kan ha fel......
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: pellets brännaren stannar

Inlägg av karlsson »

nu hade den lite svårt att starta igen, men jag skruvade upp startdos, driftdos pytte pytte lite och så ökade jag efekten på fläkten.
då startade den mycket lättare fast det blev med en rejäl rökpuff :)
kommer det att gå åt mycket mera pellets nu?????
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: pellets brännaren stannar

Inlägg av Icecap »

Dragbegränsaren är en viktbalanserat lucka som ska sitta i rökkanalen någonstans. Den "sugs" in och öppnar när draget i skorstenen blir för kraftigt vilket gör att det kommer in pannrumsluft istället och att draget genom panna/brännare är ganska konstant.

Om den startar med en rejäl puff är det en liten explosion och det vill du inte ha!!! Just det att öka startdosen ger detta fenomen när den blir för stor. Men den kunde ha varit en aning för liten i normalt fall men jag skulle tro att det var dragbegränsaren som fattas för att det skulle vara mer krångelfritt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: pellets brännaren stannar

Inlägg av karlsson »

okej. tack då vet jag :) så jag bör skruva tillbaka inställningarna för att undvika puffen?
kan den lilla explosionen skada någonting, jag menar, bör jag justera tillbaka nu. eller vänta tills i morgon?
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: pellets brännaren stannar

Inlägg av Icecap »

Vet du att nästa explosion blir liten? Om du vet det kan du lugna dig men är du osäker är det ju en frågan för hur bra du kommer att sova...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar