pellex px21 20kw startar inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

pellex px21 20kw startar inte

Inlägg av karlsson »

hej igen.
jag har min brännare under vattentanken i pannan(där oljebrännaren suttit), så jag har vedluckorna vid sidan om.
brännaren har fungerat bra iår, men häromdagen så hade jag hjälp i garaget och min kompis hade en liten papperskartong som jag så åt att kasta VID pannan, dock lyckades han öppna vedlucka och kasta in den i pannan (som han sen sa var riktigt rökfylld).
efter ett tag så smäller pannan till krafftigt, okej, tänkte man direkt, det var en stor startdos, men inom en minut smäller det kraftigt igen och en tredje gång, jag springer ut och drar ut sladden och det är rikligt med tjock rök i pannan.
jag vädrar ur, ta bort brännaren, sotar ut lite aska ur pannan och rengör brännaren, sen startar jag den och den fungerar jätte fint igen.
följande morgon så har den stängtsav och pannan står på 10 grader, jag tömmer brännaren på pellets och startar den, men den försöker 3 gånger utan resultat, jag tömmer den igen och pelletsen i den är kall, jag gör om allt igen, med samma resultat - kall pellets. jag startar den utan skyddskåpan på och jag kan inte se att tändelementet glöder.
tändelementet ser för övrigt fint ut eftersom jag plockar isär den och gör den grundligt ren samt kollar så sladdar sitter som det ska.

vad kan vara fel?
i skrivande stund ska jag gå ner och se om jag får nån värme alls i tändelementet.
nån har sagt nåt om TRIACSTYRNING men jag vill se om nån har erfarenhet om vad som kan vara fel, då jag inte har råd att köpa onödiga reservdelar.

mvh karlsson
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: pellex px21 20kw startar inte

Inlägg av karlsson »

jag har kollat lite till och jag är ingen expert, men jag gissar att jag har spänning i trådarna som går till elementet......................................
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: pellex px21 20kw startar inte

Inlägg av Icecap »

Gissa är ingen väg att gå, det är veta som gäller. Har man inget mätinstrument är en glödlampa helt OK att testa med, har man en lös sockel (gammal lampa eller liknande) och kan komma åt ledningarna kan man avisolera en liten bit och kolla med dom, lyser lampan är det ström.

Och är det ström till elementet utan att det blir varmt är det trasigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karlsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:08

Re: pellex px21 20kw startar inte

Inlägg av karlsson »

jo, jag har mätinstrument, och jag får utslag när jag ansluter till kablarna, jag ska köpa ett nytt element för 495:- och se om det kan vara detta, annars ska jag lägga den i bilen och köra till nån firma, men jag vet inte villka som serva dessa. men jag ska kolla hos närmaste vvs.are.
elementet är bytt sedan tidigare, så jag mäte från där ena sladden går in i triacstyrningen,
och den andra sladden var skarvad så jag satte den andra mätpinnen i den och fick alltså utslag,
så det bör vara elementet som är kasst, en nyfiken fråga är bara hur dom kan gå sönder, när det ser så fint ut, men det kanske är ömtåligt innuti.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Re: pellex px21 20kw startar inte

Inlägg av Danne031 »

Jag tycker det låter som att vissa byter element var eller varannat år..inget jättekonstigt med att det går sönder.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar