P21: Blinkande larmdiod?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

P21: Blinkande larmdiod?

Inlägg av Equinoxe »

Jag har haft två störningar på knappt två månader nu. Larm/Test blinkar och Standby/Start lyser konstant. Det står inget om detta i manualen. Den andra gången jag såg hade brännaren precis eldat klart och var varm. Jag tänkte att jag skulle vänta lite tills brännaren kallnat något, men glömde bort det. När jag kom på det hade brännaren startat och höll på att elda igen, men endast med tre staplar tända. Det verkar som om brännaren startar och stoppar ändå, men går inte på fulleffekt.

Jag tänkte att jag skulle fråga pelletskungarna här innan jag kontaktar Gordic.

Brännaren är en PellX (Gordics) P21, årsmod -05 med mjukvara V1.22. Manualen jag fick med är Utg.2.0, 2005-07-06.

Hoppas någon annan haft samma problem och vet vad larmet betyder. Jag har bara tidigare stängt av brännaren, kontrollerat brännarröret och startat igen.

Mvh, Anders
GorCl
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 04 nov, 2005 19:23

felsökning på pellx

Inlägg av GorCl »

2.5 Felsökning
Problem Möjlig orsak Åtgärd 1. Larm/Test lampa blinkar och brännaren går med tre lampor tända i displayen eller står i väntläge med Standby/Start lampan tänd eller blinkande.
Detta innebär att brännaren gått över i det extra säkra driftläget. Den fungerar men går på lägre effekt och har sämre verkningsgrad än normalt.
1. Flamvakten har löst ut pga. att temperaturen varit över 70 oC vid termostaten på triacenheten, som stoppar bränslematningen (innanför kåpan).
Överhettningen kan bero på för högt tryckfall i pannan eller för mycket aska i brännarröret. Beroende på bränslekvalitet och pann-utformning så kan detta problem uppkomma inom 1 till 4 veckor om brännaren och pannan inte askas ur regelbundet.
2. Flamvakten har löst ut pga. en tillfällig störning i förbränningen, som kan bero på störning i bränslematning eller extremt högt drag från skorstenen. 1. Aska ur förbränningsröret. Aska ur rökgångar i pannan.
Kontrollera att pannans rök-spjäll är helt öppet.
2. Kontrollera att hålet i brännarröret, mitt för flam-vakten, är rent. Torka ren flamvakten och se till att den är rätt monterad.
Kontrollera att driftdosen är korrekt (se kap3.5) och att det inte är för mycket spån i bränslet. Starta om brännaren och testa flamvaktsignalen under drift (se kap 2.3). Kontrollera också att luckan i dragbegränsaren (på rök-röret) löper lätt och öppnar under drift.
Låt Pellx-installatör kontrollera och justera brännarens inställning om problemet kvarstår.
2. Larm/Test lampa lyser med fast sken och brännaren har stannat med tre lampor tända i displayen
Detta innebär att brännaren har stannat under drift i det extra säkra driftläget.
1. Pelletförrådet är tomt. En ficka har bildats vid matar-skruven (”valvning”). Skruven har blockerats av skräp.
2. Andra gången flamvakten eller termostaten på triac-enheten löser ut tillåts brännaren inte att återstarta. Se också problem 1. 1. Fyll på pellets. Bryt valvet. Rensa skruven. Mata fram bränsle manuellt, genom att sticka in brännarens anslutningskabel direkt i skruvmotorns matarkabel, tills bränslematningen åter är stabil.
2. Se åtgärder problem 1.
i
Vid misslyckat tändförsök, öppna inte eldstadsluckan förrän värmepannan är genomventilerad! Vänta minst 10 minuter efter 3:e startförsöket och var försiktig!
Larm/Test -lampa kvitteras (stängs av) genom att slå ifrån styrenhetens manöverbrytare i några sekunder. När man sedan slår till manöverbrytaren är styrenheten återställd och lampan släckt.

Problem Möjlig orsak Åtgärd 3. Larm/Test lampa lyser med fast sken, brännaren har stannat och Standby/Start lampan blinkar.
Detta innebär att brännaren inte klarat av att starta.
1. Pellets kommer inte fram till brännaren.
2. Trasigt tändelement.
3. Felaktig startdos. 1. Kontrollera om det ligger pellets i brännaren, om inte se orsak 1 problem 2.
2. Finns det pellets i brännaren så kontrollera tändelementet genom att köra testsekvens 4 (se kap 3.5) med matarskruven urkopplad och brännaren uttagen ur värmepannan.
Tändelementet skall glöda ca två minuter efter att testet startats. Om inte så är det sannolikt trasigt.
Elementet kan kontrolleras genom att koppla loss det och mäta resistansen (Ohm-talet), den skall ligga mellan 122-138 Ohm.
3. Startdosen skall täcka tändhålet i brännarrörets gavel.
Vi rekommenderar 3- 3.5 dl.
4. Larm/Test lampa lyser med fast sken, brännaren har stannat och 7 segment i stapeln är tända.
Detta innebär att brännaren tänt, men inte fått tillräckligt stark flamvaktssignal
två minuter in i driftfasen.
(Detta larm finns i program version 1.22 eller senare) 1. Startdos för liten p.g.a. tillfällig störning i bränslematningen.
2. Startdos för liten p.g.a. felaktig inställning.
3. Flamvakten är trasig eller smutsig.
1. Kontrollera att det inte ligger oförbränd pellets i brännarröret. Följ sedan åtgärd 1 för problem 2.
2. Kontrollera startdosen
med testfunktion, läge 9.
Lagom startdos är 3 – 3.5 dl
(200 – 250 gram).
OBS! Lagom är bäst. För stor startdos ökar risken för pannpuffar!
3. Torka ren flamvakten och kontrollera den mha test-sekvens 4.

Problem Möjlig orsak Åtgärd 5. Brännaren har stannat, ingen lampa lyser.
1. Manöverbrytare frånslagen
2. Överhettningsskyddet på fallröret har löst ut.
3. Säkring på brännare eller i proppskåp har löst ut.
4. Pannans överhettnings-skydd (”kokskydd”) har löst ut.
1. Slå till Manöverbrytare
2. Återställ överhettnings-skyddet på fallröret enligt anvisning under 2.6 reparationer.
Aska ur brännaren och pannan innan återstart!
3. Kontrollera och byt vid behov säkring i brännarens nätintag eller i husets proppskåp.
4. Orsaken till överhettningen av pannan måste klarläggas och undanröjas innan brännaren åter får köras obevakad!
6. Brännaren startar inte.
”On-lampa” blinkar
1. Inget Fel! Funktionsomkopplaren står i testläge (4-9). Om test-knappen trycks in tänds även röd lampa och testsekvensen startas. 1. Ställ funktions-omkopplaren i något av driftlägena (0-3). Slå av och på manöverbrytaren.
(Se kap 2.1, Styrenhet.)
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Tack så jättemycket för infon! Nu blev jag mycket klokare och har något att börja min felsökning med om problemet återkommer igen.

Vad har du för utgåva på manualen med denna info? I min står det ingenting om någon blinkande larm-diod under 2.5.

Mvh, Anders
Skriv svar