Driftstopp helatiden!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

Equinoxe skrev:
Finns det någon som har den nyare typen av skruv med den lilla motorn som inte haft några som helst problem??
Jag har en skruv där jag antar att det är den lilla motorn, installerad i augusti.
Har inte haft ett enda driftstopp pga att det inte kommer någon pellets (förutom när jag har glömt att fylla på förrådet).
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Equinoxe skrev:Nu har jag också testat med att ta bort två fjädrar vid skruv-motorn. Under en vecka fick jag hela tre stopp p.g.a att inga pellets kom, alltså luftfickor. Det gjorde alltså ingen skillnad och jag börjar bli riktigt förbannad på skräpet nu. Av installatören får jag inga direkta tips. Nu får jag kräva att han kommer hem och tittar på det. Jag börjar ångra valet av PellX och att jag inte installerade Janfire eller Thermia istället. :evil:

Finns det någon som har den nyare typen av skruv med den lilla motorn som inte haft några som helst problem??

Min jobbarkompis har kört med pellets (Janfire) sedan -96 och han har haft ett enda stopp i skruven under alla dessa år! Jag har redan hunnit tappa räkningen under de 2,5 månader jag haft pellets.
Jag har inte haft ett enda stopp sen jag tog bort två av fjädrarna.
Har du kapat matarröret diagonalt enligt tidigare inlägg eller får du luftfickor nån annanstans?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Tack för tipsen. Jag har inte vågat kapa ändan på röret eftersom garantin kanske förverkas.

Det jag däremot har gjort är att jag har bytt pelletssort, från Laxå Pellets till Såbi. Hittills har det gått jättebra. Laxå pellets har en salig blandning i sig och längden varierar mycket, upp till cigarettlängd (nästan i alla fall). Även materialet var olika i Laxå. Det såg ut att vara alltifrån slipdammspellets (ljus & spröd) till bark(?) och färgen på pelletsarna varierade från ljus till norge-mörk.

Innan jag bytte körde jag fem test-driftdoser med Laxå och efteråt fem med Såbi. Med Laxå skiljde det 63 g mellan doserna som jag fick och med Såbi skiljde det 10 g. Jag hoppas att detta kan vara lösningen på mitt problem.

/Anders
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Kanske skall säga att efter en redig rengöring av skruvknuten eller vad jag skall kalla den (där pellets och skruv möts under silon) så har jag inte haft något driftstopp.

Skall dock göra rent den bättre när silon är helt tom eftersom jag fick jobba med silon full av pellets när jag gjorde rent den sist.

Verkar som om det hade hamnat pellets på något sätt så den lyftes och inte fick grepp nog. Vet inte säkert men nu har det fungerat iallafall.
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Equinoxe skrev:Tack för tipsen. Jag har inte vågat kapa ändan på röret eftersom garantin kanske förverkas.

Det jag däremot har gjort är att jag har bytt pelletssort, från Laxå Pellets till Såbi. Hittills har det gått jättebra. Laxå pellets har en salig blandning i sig och längden varierar mycket, upp till cigarettlängd (nästan i alla fall). Även materialet var olika i Laxå. Det såg ut att vara alltifrån slipdammspellets (ljus & spröd) till bark(?) och färgen på pelletsarna varierade från ljus till norge-mörk.

Innan jag bytte körde jag fem test-driftdoser med Laxå och efteråt fem med Såbi. Med Laxå skiljde det 63 g mellan doserna som jag fick och med Såbi skiljde det 10 g. Jag hoppas att detta kan vara lösningen på mitt problem.

/Anders
Jag kör med SydPellets och är inte heller speciellt nöjd. Samma sak där med längden på dem. Slaggbildning i brännarröret får jag också :evil:

Nä, nästa gång blir det Vetsmarkapellets :)
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Equinoxe:
Jag tror inte du ska vara så orolig.

Jag (och en del andra) verkar ha haft liknande problem.

Misstänker att det beror på 3 saker:
1. Taskig pellets, dvs mycket spån som gör att skruven kärvar.
2. För brant lutning på skruven.
3. För lång tid mellan rengöring av skruvknuten.

Jag kör för tillfället Sydpellets som jag kommer byta från. Jäkligt mycket spån i denna(på två månader blev det 4 liter spån ur skruvens rör)
Jag gjorde rent i skruven, skruvknuten och sänkte lutningen till ca 30 grader. Nu funkar det klockrent. Det märks att pelletsen kommer med mer konstant flöde.
Lycka till !!!
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Dessa SydPellets är tagna ur samma säck :roll:
Bild
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Precis så som din bild (Frisse Frisén) ser mina Laxå-pellets ut. Man kan säga att det är tre olika sorters pellets i säckarna.

Brännaren går fortfarande utan ett enda driftstopp. Idag är jag inne på femte dygnet och senast brännaren gick så länge var veckan efter installationen. Jag tycker jag har haft väldigt mycket slagg om jag jämfört med min jobbarkompis. Får se nu vid nästa uraskning hur det ser ut.

När jag höll på att bli tokig på grejerna så rengjorde pelletsskruven och förrådet för att försäkra mig om att det inte var problemet. Då var brännaren runt en månad gammal. Sedan gjorde jag rent exakt en vecka efter det och senast förra veckan vid pelletsbytet, alltså tre gånger på tre månader. Visst fanns det spån, men det var inte fullt någon av gångerna som jag rengjorde... fast jag hade inte något direkt att jämföra med.

Min skruv har 43° lutning när jag räknar fram det. Det är kanske lite väl nära 45°, så det ska jag nog sänka lite vid nästa påfyllning.

Jag hoppas och tror att pelletsbytet var ett stort steg fram mot ett problemfritt pelletsliv. :D

/Anders
jigs
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 16:21

Tips på åtgärder

Inlägg av jigs »

Har ett par bekanta som snart blivit gråhåriga på sin pellxbrännare.
Numera fungerar allt som det ska för i ena fallet bytte installatören ut skruven ( den med plaströr) till den gamla modellen med stålrör och nu fungerar det.
I det andra fallet var hålet som ska vara framför flamdetektorn borrat på fel sida (från fabrik) så detektorn kunde inte "se" lågan som den skulle.
En liten operation med borrmaskinen och brännaren går som en klocka.
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Brännaren har gått klockrent i snart en månad. :D Inte ett enda driftstopp. Tänk att något så litet som att byta pellets-märke kunde göra så stor skillnad. På bygghandeln där jag köpte mina gamla Laxå-pelletsar kunde dom inte förstå att jag haft problem. Jag var tydligen den första som kommit tillbaka och klagat på den. Dålig sändning kanske? Jag har för mig att den kom från mitten av juni -05.
Jag var tvungen att ha kvar 43 graders-vinkeln på skruven. Det blir konstigt med Mafa-förrådets stos om jag sänker skruven mer.

Gott nytt år förresten!
Senast redigerad av Equinoxe den ons 11 jan, 2006 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Nu är det dags för en uppdatering om någon är intresserad...

Brännaren har gått felfritt ända sedan jag bytte pellets. Eftersom jag hade ca en halv pall kvar med problempelletsen så ringde jag byggfirman som levererar dessa. De tog mitt ptoblem på mycket stort allvar och ringde till Laxå Pellets. Där fick dom till svar att det troligtvis var längden på pelletserna som orsakat stoppen och det har fabriken haft problem med, men som nu är åtgärdat. Jag fick i alla fall byta de säckar som jag hade kvar och dessa har gått helt problemfritt i brännaren.

Den gamla sändningen var från början på juni -05 och de jag bytte med var från december -05. Eftersom byggfirman har så enormt bra service så beställde jag fler pallar med Laxå pellets. De jag fick nu var från första veckan i januari. Pelletsarna ser ut som de normalt brukar göra. Det är bara en sort i säckarna nu och inte tre olika som förut. Längden är också bra, alltså runt max 30 mm. Inga "cigaretter" längre. Dessutom är det lika lite slagg i brännaren som med Såbi. Med den första problemsändningen med pellets fick jag ungefär dubbelt så mycket slagg som jag får idag.

Något har ändrats med Laxå Pellets... :D
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Intressant,
Jag har kört Sydpellets (=Laxå) från den perioden med. Det såg precis lika illa ut som du Equinoxe. Däremot så har jag inte haft riktigt lika mycket problem som du.

Jag har dock beställt 4 pallar Såbi nu som jag inom ett par dagar kommer att börja elda med. Tänkte tömma förrådet och göra rent först.
Det låter ju dock bra att det verkar funka fint med den nya Laxå och Såbi.
// Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Skriv svar