Driftstopp helatiden!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Driftstopp helatiden!

Inlägg av Denno »

Får ett frispel snart.

Installerade en pellx 20Kw för ca en månad sedan.
Allt gick hur bra somhelst. Men för ca 4 dagar sedan så började den stoppa helatiden.

Den klassiska röda dioden samt 3 gröna lampor.

Jag gjorde rent pannan för 2 dagar sedan i hopp om att det skulle vara det som var felet. Men problemet kvarstår. Jag ringde installatören idag och han sa att den antagligen var damm i botten på förrådet så jag skulle göra rent skruven.

Det har jag nu gjort för att se om det hjälpte. Men det verkar som om det inte gjorde det alls.

Har haft ett stopp redan när jag försökt starta upp den igen.

Den får pellets som den skall. Jag vetifasen vad det kan vara som gör att den slår ifrån.

Kan jag ha fått något undertryck i pannan eftersom det är kallt ute?

Är ny husägare så jag kan inget om alla dessa problem som kan uppstå. Men man lär sig något nytt varje dag.

Just nu testkör jag brännaren igen för att hoppas att det skall fungera.

Såhär ser det ut just nu.
http://img1.imgstorage.com/77613448.jpg
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Och nu slog den ifrån igen!!!
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

Hej!
inget kul förstår jag, har ju själv KMP´s PX21 men ett alternativ kan ju vara flamvakten som är smutsig, prova rengör den.
Effecta panna KMP PX21, S
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Mjo har putsat hela brännaren. :)

Nu har jag ringt installatören så får han komma hit. Det känns som om det är tändelementet som krånglar.
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

Får du ingen förbränning alls? då är det antagligen tändelementet.
Effecta panna KMP PX21, S
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Nu har installatören varit här, han ökade pelletsflödet under eldning lite.

Det gick bra en stund men sedan slocknade det igen.
Nu har han givetvis åkt. Men kanske skulle jag testa att öka flödet lite till?
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Jag har också samma fenomen, dock inte lika ofta som du. Ca en gång i veckan dom senaste veckorna brukar brännaren stanna med röd och tre lysande gröna dioder. Detta har jag kunnat konstatera:

-Det spelar ingen roll om pannan och brännaren nyss är uraskade.
-Jag har tömt pelletsförrådet och gjort rent skruven och förrådet (Mafa Mini) på spån. Det blev inte bättre efter det.
-Jag har kontrollerat matarskruvens vinkel så den inte överskrider 45°.
-Draget i skorstenen är mycket bra. Sotaren tyckte innan installationen att jag absolut skulle ha en sådan och det installerades och justerades en Tigex25 samtidigt som brännaren. Alltså är inte draget dåligt.
-Nu brukar jag bara stänga av och slå på brännaren när jag får larmet. Då går den igång med en gång och pellets matar på som vanligt.
-Jag har tagit bort den gula huven för att känna på höljet vid termostaten som sitter vid triacenheten. Där är det ljummet, alltså inga 70°C.
-Pelletsbrännaren har aldrig någonsin missat en upptändning. Därför är det tveksamt att flamvakten skulle vara felet.
-Brännaren stannar och får larmet mitt i drift, alltså inte vid uppstart eller nedsläckning.

Nu har jag inte några fler idéer vad felet kan vara. Man börjar undra om det är något fel i termostaten på triacenheten eller en bugg i V1.22...?

Det är irriterande när man precis köpt en brännare som många lovordat och berättat hur problemfri den är och så får man själv en massa driftstopp.

Jag såg på ditt foto att du har ett rött band som håller uppe skruven. Jag har ett likadant. Är det så att bandet följde med brännaren eller kan vi ha samma installatör?

Jag ska i alla fall också kontakta installatören så får han komma med bra förslag på vad det kan vara.

Edit: Någon som vet hur länge flamvakten ska tappa signalen innan brännaren larmar? Finns det en tid eller är det så fort signalen dippar så larmar brännaren?

/Anders
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Min installatör är Ale ridsport.

Så bor du i Ale kommun är det troligt att det är samma.

Följande har hänt.

Jag drog på matarnivån lite. Då brann det som fasen!

Men så mycket skall det inte brinna så jag drog ner matarmängden lite, nu dog den igen! :(

Nu skall jag starta om den igen. Jag vet inte hur mycket det ökar mellan varje streck på displayen. Men får väl försöka ett par gånger till.

Det verkar som om problemet är att det inte kommer nog med pellets.

Enligt installatören så "drar" sig skruven lite efter några veckor. Detta gör att mängden som den drar fram minskas lite. Då måste man öka på det lite.

Men jag håller med, det är lite frustrerande när saker och ting inte fungerar. Speciellt nu när det är svinkallt ute, inget vidare att vakna i ett kallt hus.

Jag återkommer om någon timme med ny rapport. :)
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Hej på er,
Jag har oxå fått min PellX installerad av Ale ridsport (med det röda bandet).
Vad som stör mig lite är att han fyllde aldrig i garantibeviset/manualen med inställda värden. Han måste alltså komma ut till mig ytterligare en gång. Han var så stressad när han gjorde finjusteringen sist så jag misstänker att det blev inte så bra som det kunde varit. Man har ju ändå betalt rätt mycket pengar för att någon ska installera skiten. Jag tycker det är dåligt...

Hur stora driftsdoser har ni då ? Kör testprogrammet för detta och mät sedan (efter 6 minuter) upp dosen. jag kör motsvarande 15kW och den stannar aldrig.
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Nu har jag brötat på lite! :)

Första uppvärmingen av pannan gick felfritt.

Nu ligger den i viloläge och jag hoppas att nästa omgång skall funka också.

Nu fick jag bra fyr i pannan. Driftdosen är satt på mellan 3-4 om man räknar från höger.

Om detta är mycket eller litet vet jag inte, men jag har en känsla av att anledningen till driftstoppen är tomma fickor i skruven. Så om man då låter den gå ett varm extra måste ju chansen att det kommer 0 pellets minska.

Så det KAN ha varit så enkelt att det kom för lite pellets helt enkelt.

Vilken pellets eldar ni med? Jag kör en norsk pellets, den är mörkare än den "vanliga".
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Jag har varit med om driftstopp av den anledningen med.
Efter denna upptäckten bestämde jag mig för att varje gång jag sotar ur pannan (ca 1 gång/vecka) så låter jag skriven gå manuellt i en halvtimme för att packa ihop pelletsen igen.
Det har fungera hela tiden sedan dess iaf.

Jag kör Sydpellets (denna är med lite mörkare, precis som din norska).
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Så lång tid som en halvtimme?

Jag har nu kommit på att jag får fickor i skruven. Det är den enda anledning som finns kvar.

Är det någon som fått byta ut sin skruv pga detta?

Skall man köra så länge som en halvtimme?
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Det tar ca en halvtimme för ny pellets att ha gått hela vägen genom skruven och det är ju enda sättet att veta att den har blivit packad ordentligt. Jag flyttar alltså ut luftfickorna ut ur skruven.
Det var så lång tid som installatören körde den vid installation med.
Däremot så vet jag inte vad det beror på, kanske dålig pellets, dålig skruv...
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Hej,

Han som satte upp min brännare/skruv sa att de använde det röda bandet för att få bort de vibrationer skruven skapar och som fortplantade sig upp i huset med kättingen som tidigare användes. Vet ej om detta stämmer men jag har också ett rött band och jag har haft en annan installatör långt ifrån er.

När jag fick min brännare intrimmad fick han ställa ner startdosen något eftersom den missade tändningen. Så kanske kan även en lite för låg driftdos göra att brännaren oftast går bra men ibland stannar. Har du kollat om det händer vid speciella tillfälle: blåst -> större drag, ovanligt kallt, fullt/nästan tomt förråd (olika tryck på skruven) etc.? Jag har själv en väldigt låg driftdos, mellan 2-3 och det verkar fungera.

Min skruv har en del tomma fickor (kanske normalt?) men man kanske ska börja göra som belzebub och köra skruven manuellt en stund vid påfyllning bara för att vara säker :)
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Ok nu har jag SJÄLV kollat alla matartider osv...

Visade sig att skruven matade startdos på ca 5dl.
Ställt ner den till ca 3-3.5dl.

Sedan så har jag minskat ner driftdosen till ca 470-480gram per 6 minuter.

Det skall motsvara strax över 20Kw.

Jag kan inte sen ågon annan anledning än att magasinet för pelletsen stryper sig själv när det är fullt.

Nu har jag varit barnvakt åt det och knackat på matarknuten så det helatiden kommer ner ny pellets...då verkar det fungera..

Kan det vara så att fullt makasin stryper så pelletsen låser sig?
Skriv svar