Höga rökgastemperaturer

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Höga rökgastemperaturer

Inlägg av CTC Total -83 »

Hejsan. Har precis fått min PellX installerad i en CTC Total. Vi var tvungna att ta bort den övre baffeln för att få brännaren att fungera optimalt tillsammans med pannan och skorsten som består av ett insatsrör på 100 mm. Detta gjorde dock att rökgastemperaturen hamnade på hela 317 grader. Enligt installatören är detta ett OK värde även om man eldar en hel del för kråkorna. Vad säger ni andra? Ska rökgaserna verkligen ligga så högt? Finns det risker för skador på skorstenen? Går det att göra något åt det (sätta in grövre rör i skorstenen så att draget blir bättre, fippla med den övre baffeln, tex skära bort en del av den etc). Alla tips tas tacksamt emot.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: Höga rökgastemperaturer

Inlägg av notti »

CTC Total -83 skrev:Hejsan. Har precis fått min PellX installerad i en CTC Total. Vi var tvungna att ta bort den övre baffeln för att få brännaren att fungera optimalt tillsammans med pannan och skorsten som består av ett insatsrör på 100 mm. Detta gjorde dock att rökgastemperaturen hamnade på hela 317 grader. Enligt installatören är detta ett OK värde även om man eldar en hel del för kråkorna. Vad säger ni andra? Ska rökgaserna verkligen ligga så högt? Finns det risker för skador på skorstenen? Går det att göra något åt det (sätta in grövre rör i skorstenen så att draget blir bättre, fippla med den övre baffeln, tex skära bort en del av den etc). Alla tips tas tacksamt emot.
Jag har 100 rör drygt 9 meter och alla bafflar i rökgas 195-200 grader och jag kan sänka rökgaser mer om jag vill men då äventyras skorsten (tror jag) ..samma panna har jag som du men enda skillnaden är brännaren ..du har Pellex P21 och jag har brännare från KMP PX20 ..tycker inte att det är någon skillnad på dom på det sättet att du skulle behöva köra utan baffel och med den höga rökgastempen

ps: jag har plan på att sätta in en tredje baffel i min CTC total
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Efter installationen hade jag en rökgastemp på cirka 350 grader.

I min panna satt det ingen nedre baffelplåt när jag köpte den begagnad (jag kände inte till att det skulle göra det) så jag tillverkade en egen. Efter att ha satt dit den och sänkt driftdosen så är jag nu nere på 220-230 grader ur pannan :)

Jag har också satt dit en draglucka (Tigex) som tydligen ska sänka tempen med cirka 50-75 grader enligt uppgift, men eftersom termometern fortfarande sitter i pannans rökrör så vet jag egentligen inte hur mycket jag har i stosen som går in i skorstenen. Det borde ju dock inte ligga över 180 grader i alla fall.

Ang draget så har du förmodligen för högt. Jag har det i min i alla fall och det höjer rökgastempen. Skaffa en draglucka om du inte har det så går en del av draget genom den istället för att gå genom pannan. Du får också ett jämnare drag i pannan när vädret skiftar. Den hjälper också till att ventilera bort eventuell kondens i skorstenen.

Jag har exakt samma utrustning som du (100 mm insatsrör) och 7 meter skorsten. Min panna är dock från 1985.


Jag tycker att det låter konstigt att du inte skulle kunna köra med båda baffelplåtarna monterade :?
Jag hade satt dit den igen och testat om jag hade varit som du.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Fler frågorom rökgastempen

Inlägg av CTC Total -83 »

OK. Ska ta ett snack med installatören per telefon. Jag har ingen draglucka, vilket han rekommenderade. Vet ni om man behöver göra om delar av kalibreringen efter att man satt dit en draglucka. Och har ni några tips på bra rökgastermometrar samt instrument om man vill pilla själv med inställningen av värdena på pannan?
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: Fler frågorom rökgastempen

Inlägg av notti »

CTC Total -83 skrev:OK. Ska ta ett snack med installatören per telefon. Jag har ingen draglucka, vilket han rekommenderade. Vet ni om man behöver göra om delar av kalibreringen efter att man satt dit en draglucka. Och har ni några tips på bra rökgastermometrar samt instrument om man vill pilla själv med inställningen av värdena på pannan?
Vad jag förstår så bör inte dragluckan påverka förbränningen mer än att förbräningen blir jämnare ..rökgastermometer från http://www.clasohlson.se/ art:34-641 pris 99kr ..bild http://www.clasohlson.se/images/product ... 103938.jpg ..och en digital multimeter tycker jag är bra att ha ex: en från http://www.kjell.com/ och en med temperaturprob art:48108 pris 379kr ..bild http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8108&path=
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Motryck i pannan

Inlägg av CTC Total -83 »

Hej igen. Har nu kört två dygn och förbrukat fyra 16-kilossäckar per dygn. Tycker det låter mycket, även om det varit kallt (-10 grader). Om jag räknat rätt borde detta indikera en verkningsgrad på cirka 50-60 procent, trots att installatören mätte upp en verkningsgrad på 76,5 procent när han var här i fredags. Ska testa att plocka in den ena baffeln, trots att jag inte talat med installatören ännu. När han var här sa han att det blev för stort motryck i pannan om den övre baffeln var i. Är totalt novis på det här, är det någon som vet vad som kan hända om motrycket är för stort? Finns det risker med det? Hur avgör man det?
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Det enda som händer är väl att brännaren slår av för att den blir överhettad?
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

En verkningsgrad på 76% är rätt lågt. Det blir lätt det, med höga rökgastemperaturer.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar