Till er som tänker köpa PellX

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
helle
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 13 jan, 2006 19:29
Ort: Helsingborg

Pellex = hopplöst mycket strul

Inlägg av helle »

Har också en Pellex som det varit strul med sedan köpet i september -05. Installatören har varit här och:
* Kopplat ur något på pannan.
* Bytat matarskruven till den gamla modellen.
* Bytat motor och en ändring i programmet.
* Ändrat något i programmet samt talat om att flamvakten skall kollas för den har tydligen skärmats av mer än den varit innan( vad det nu betydde).

I fredags den 10/3 var senaste ändringen och nu skulle det fungera. Jo, visst, det gjorde den tills idag, då den stannat 2 gånger.
Hur länge skall man tillåta att de ska komma och fixa problem efter problem. Besparingen som vi skulle göra äts ju upp av att elen går in hela tiden.
Vad skulle ni göra????? TRÖTT PÅ DETTA
CTC 1100 med Pellex brännare.
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

I fredags fick jag min skruv bytt mot den äldre modellen. :D Inte ett enda driftstopp hittills mot som förut med 1-2 stopp per dygn det sista. Vi får se hur det går...

Helle: Här kommer standardfrågorna... Vilket larm får du? Är det p.g.a att lågan slocknar eller aldrig ens tänds eller något annat? Vad för slags pelletsförråd har du, märke? Är lutningen på matarskruven under 45 grader? Hur stor start- resp. driftdos har du? Är draglucka installerad? Har du tagit bort några turbulatorer?

Det är verkligen inte kul att ha problem med värmeanläggningen. Är det något som ska gå klockrent så är det just pannan. Det är heller inte kul att sitta på fikarasten och berätta om problemen och se hur de som valt bergvärme sitter och myser. :( Det är inte kul att ha en känsla av att pelletsbranchen är rena Vilda Västern med små källar- och garageföretag som har brännartillverkningen som en bisyssla. Det är verkligen inte kul att ha en installatör som enbart bryr sig om mängden installerade pannor och brännare. När installationen väl är gjord är han måttligt intresserad av att komma vid problem, åtminstone så länge garantin gäller.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej!

Verkar vara väldigt olika hur bra sakerna fungerar. Frågan är bara om det beror på installatör eller produkt?

Min Pellex har tuffat på i två veckor nu utan något avbrott. Min installatör sa at det brukar nästan aldrig vara några problem. Känner honom dessutom ganska väl så jag tror inte att han hittar på.

Det känns som att det är ganska beroende på vilken installatör man får, det verkar tyvärr finnas för många lycksökare.

Hoppas det löser sig för er med problemen så att ni får en lika väl fungerande anläggning som min.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Stefan.E
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 23:01
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stefan.E »

Hej på er.
Känner igen problemet med en brännare som stannar.
Ideligen nu efter att jag bytte pelletssort.Hade Såbi förrut men fick av en händelse på jobbet veta att jag kunde köpa pellets i Norrland för bra pris.
Sagt o gjort så inköptes 4 pall ifrån en firma där uppe när jag ändå var där med lastbilen.
Nu började mina problem......Glad i hågen att man tjänat ett par spänn så tippade jag i mina första säckar i veckoförrådet och åkte till jobbet nästa dag.
Kommer hem senare för att hitta brännaren stoppad.Det ganska välkända Larmlampan(röd) lyser+3 pluppar i displayen.Det betyder att den inte får fram pellets ordentligt eller att det är mycket aska i brännarröret bl.a.
Stängde av larmet och rengjorde hela brännaren i/under/överallt.Provade sedan att starta brännaren och fann att den startade jättesnällt och brann kanske 5-6 minuter för att återigen larma med samma larm som första gången.
Det enda då som jag ser kan orsaka stoppet/larmet är att brännaren inte får tillräckligt med pellets i den takt som den behöver.Provade att höja driftdosen lite grann,men den gick alldeles för "fett".Svartrök i skorstenen.
Testade då om pelletsskruven matade som den skulle,döm om min förvåning när jag stod där och mätte T.ex:startdosen.Den kunde variera massor med deciliter gång efter annan.Lika illa med driftdosen.Ibland massor med pellets och ibland pyttelite.
Enligt mitt förmenande så hinner pelletsen brinna ur innan ny pellets kommer ner till brännarröret och försätter driften,och då säger flamvakten ifrån och stoppar vidare drift.
Min pelletsskruv är ganska lång och i ca:40 graders lutning.
Inte optimalt på något sätt,men jag har lite erfarenhet av processer med bl.a pulvertransprter i mitt jobb.Då använder vi skruvar med stålkärna som liknar denna:
http://www.pellkam.se/janfire/janfirescrew.jpg
Undrar om man måste köpa en sån här skruv med stålkärna för att få ett jämnare flöde på pelletsen.Just Pellx brännaren är känsligare än många andra.Min matar ju bara var 20 sekund ungefär.
Min brännare är ifrån 2005 och har V1.22 i sig.
Är det någon som känner igen detta och som har en bra lösning,för detta känns inte kul.
Diom Vedpanna med omvänd förbränning.Pellx P21 brännare.Mafa veckoförråd.2.st 750 liters Acctankar.Motorshunt.
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

Kolla så att det inte ligger tjockt med spån runt skruven i bottnen på förrådet/rensa förrådet.
Töm skruven och tvångsmata igenom en säck.
Mät upp doserna och kolla så dom inte slår fel på för många gram. (+- 30 gram) testa igen..
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Stefan.E: jag tror att du kommer att få lika dålig dosering med en Janfire-skruv, helt enkelt för att den är en transportskruv, inte en doseringsskruv.

Det finns en orsak till att jag rekommenderar brännare med intern matningsskruv och det finns ju även ett annat brännaremärke (än Janfire) som numera erbjuder att man kan köpa ett mini-mellanförråd med matningsskruv och då, i essens, bygger samma funktion som Janfire har med internmatningen.

Javisst, jag gillar Janfire, jag är "insyltat" och partisk men likaväl anser jag att det är en bättre lösning att ha intern doseringsskruv än att dosera med matningsskruven. Det kostar lite extra såklart men det gör även att man kan koncentrera sig på att flytta pelletsen från förråd till brännaren utan att fundera på om det blir "lagom", man kan ta i med de "stora armrörelser" helt enkelt.

Jag tror att många av de problem som finns med flexskruv skulle klaras av på ett helt annat sätt om man körde "ordentliga portioner" till ett miniförråd som man senare doserade ifrån, som jag ser det hinner dessa korta doseringar att få allt att packa sig bara men hade man flyttat 2-3Kg åt gången ville det vara en annan sak.

Men som sagt: det är något jag tror, jag har ingen erfarenhet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rickard Johnsson
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 11:44
Ort: Älmhult

Inlägg av Rickard Johnsson »

Är det inte lite begreppsförvirring i denna tråd mellan Pellx P21 Gordic och Pellx PX21 från KMP :?

KMP´s brännare har 3 lysdioder på brännaren (röd, grön, gul),
medans Gordic´s brännare har en fristående enhet som monteras på väggen eller liknande. Alltså INGA lysdioder på själva brännaren.

Jag har Gordic´s variant där skruven går inuti ett massivt gjutjärnsrör.
Har inte haft ett enda stopp eller krångel på 2½ år. Så denna variant fungerar fin-fint hos mig. Har inte rengjort veckoförrådet eller skruven/röret heller under denna tid.
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hur länge skall man tillåta att de ska komma och fixa problem efter problem
Har för mig att leverantören/tillverkaren ska ha 3 chanser att åtgärda eventuella fel, efter detta så ska du kunna lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka om du inte är nöjd.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
RIDGEBACK
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 17 dec, 2005 23:41

Inlägg av RIDGEBACK »

har en pellx p21 med lilla motorn och plaströret, inte ett stopp på snart 2 år. så jag har väl haft tur då..... :)
swex
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:54
Ort: Helsingborg

Inlägg av swex »

RIDGEBACK skrev:har en pellx p21 med lilla motorn och plaströret, inte ett stopp på snart 2 år. så jag har väl haft tur då..... :)
Samma här. Har inte haft ett driftstopp sedan installationen i augusti -06. Hade strömavbrott några timmar i går kväll, men brännaren startade snällt upp igen när strömmen återkom. :D
Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
Skriv svar