Rökgastemp (hög), verkningsgrad - Pellx (igen)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
OlleMell
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 19:51
Ort: Göteborg

Rökgastemp (hög), verkningsgrad - Pellx (igen)

Inlägg av OlleMell »

Hej!

Jag har just fått en Pellx P21 installerad. Bör jag vara nöjd med rökgastemperaturen 255°C och förbränningsverkningsgraden på 85%. (känns inte så …) Kan man kräva en mer optimerad injustering av installatören (tyckte han var lite väl snabb)? :?

Jag har en modern TMV Compact 900 med cylindrisk brännkammare 300 x 500mm, ca 7m skorsten inkl. 2m 100mm rör högst upp i skorstenen, motdragslucka och 2 av 4 turbulatorer monterade (övriga två saknas), en baffelplåt. Pannans konstruktion är inte den bästa för pelletseldning men ska funka. Pannskissen är lik AndersJ’s Diom (Anders, tar mig friheten att referera till din hemsida. :) http://www.freewebs.com/jsredna62/panna.htm)

Draget mättes till 21 Pa. Såg nu i manualen att Gordic rekommenderar drag på 10-15 Pa.

Vad kan man göra för att sänka rökgastemp och öka verkningsgraden? (fler turbulatorer, minska effekten, …flytta bak brännarröret mer,….?). Någon som kan ge tips? (har läst en del trådar på ämnet men blir inte helt klok på saken)
Enl installatören (om jag nu minns rätt) skulle en lägre effekt öka risken för att brännaren blir överhettad pga av att den går för länge + för dåligt drag(!?). Samma sak om man försökte sänka rökgastemp ytterligare.

Ska tilläggas att pannan inte är nysotad. Har kört ca en kubik olja sedan senaste sotning. Gör det stor inverkan på rökgastemp? (Installatören trodde det skulle ha måttlig inverkan) Har inte hunnit införskaffa sotningsutrustning ännu)
ollemell

TMV Compact 900 (olja/el), Pellx P21 (Gordic 2006), 2,3m skruv, Statoilpellets i temporärt oljefatsförråd.
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

Inlägg av Hille »

Prova att sota ur pannan min rökgastemp sjunker ca50 grader när jag drar ur mina rökgaskanaler från ca 200 till 150 grader
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Hej Olle. Det är helt ok att länka till min sida :D
Prova med att ställa med effekten i kombination med att sätta i fler turbulatorer, det är det enda som funkat i min panna. Nysotad kan jag komma ner i 170-180 grader i lågeffektläge, kör väldigt låg effekt. Har mycket långa gångtider utan några problem med varm brännare. Det går att hålla koll på temperaturen i brännaren genom att lägga handen på fallröret. Mitt blir knappt ljummet.
Saknar du 2 turbulatorer kommer gaserna att söka sig den enklaste vägen ut, dvs där det inte sitter några. Prova att tillverka 2 egna där det saknas. Blir det för högt motstånd kan du ju prova att korta dem lite.
Jag kör mellan 10-15 Pa genom min panna utan problem.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
OlleMell
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 19:51
Ort: Göteborg

Inlägg av OlleMell »

Tack för kommentarerna! :D

Jag hoppas kunna inhandla lite sotningsutrustning på Jula imorgon och se vad som händer med rökgastemp.

Ska försöka skaffa eller göra ett par turbulatorer. Är det någon speciellt typ av material som är lämplig? (rostfri plåt?). Men om man sätter i ytterligare en eller två turbulatorer måste man inte då också mäta upp CO2 och O2-halter, osv. för att se om förbränningen är bra? Att endast kolla rökgastemperaturen räcker ju inte om jag förstått saken rätt. Finns det inte risk att verkningsgraden försämras + ökade utsläpp även om man lyckas få ned rökgastempen?
Anders, har du gjort någon rökgasanalys efter utförda modifieringar? Vad får du för förbränningsverkningsgrad?

Mitt fallrör blir mer varmt än ljummet mitt på om jag minns rätt (är inte hemma i skrivande stund). Hjälper det att flytta brännarröret bakåt? Det står något om att isolera manteln och stosen i manualen. Detta borde väl öka temperaturen i brännaren/fallröret? (men är kanske bra för förbränningen?)
ollemell

TMV Compact 900 (olja/el), Pellx P21 (Gordic 2006), 2,3m skruv, Statoilpellets i temporärt oljefatsförråd.
Rickard Johnsson
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 11:44
Ort: Älmhult

Inlägg av Rickard Johnsson »

Jag sitter också med höga rökgastemperaturer. Nysotad panna ger i bästa fall "endast" 200°C, men efter en vecka är tempen uppe på 270-280°C. Och ändå använder jag alla 4 turbulatorer. Dom är kanske 40cm långa.

Min draglucka öppnar sig också under drift, men det skall den väl göra.
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
OlleMell
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 19:51
Ort: Göteborg

Inlägg av OlleMell »

Hej,

Tänkte bara rapportera lite.

Sotning av pannan gav bara ca 30°C sänkning av rökgastemp (initialt mer, men det räknas ju inte). Inte helt lätt att hitta lämplig sotutrustning. Blev en dubbel uppsättning (Jula och Clas Ohlsson)

Installatören kom förra veckan och justerade brännaren. Jag passade samtidigt på att stoppa in ytterligare 2 turbulatorer. Detta sänkte rökgastemp med ytterligare 35°C. Efter nedjustering av fläkten (från 180V till 156V, vilket är mkt lägre än man normalt brukar sätta enl installatören) sjönk rökgastemp till ca 200°C. Åtgärderna (ursotning, 2 turbulatorer och lägre fläkt) gav en sänkning från 280 till 200°C. Det verkar som om min rökgastermometer visar rätt och att jag efter första installation hade 280°C (och inte 255°C som jag tidigare trodde efter den första installationens rökgasanalys).

Temperaturen på fallröret var helt normal och verkade lägre efter justeringen. Rökgasanalysen visade på en förbräningsverkningsgraden på ca 88-89%. Samtidigt drev CO2-halten mycket, 9-14 % under drift (toppade på 14,7). Måste vara en av det större nackdelarna med externmatad brännare. Installatören sa att hamnar man över 14,5% finns risk för sotning (och att jag kunde höja fläkten något igen om jag tyckte det sotade).
Helt klart kommer det mer svart sot i rökgasgångarna nu. Ändå ser röken från skorstenen fin ut. Känner mig nöjd och hoppas att det är så även då jag sotar nästa gång.

För att minska sotmängden höjde jag fläkten ca ett halvt skalstreck och vips åkte rökgastemp upp 10°C. Idag mätte jag spänningen på fläkten och fann att den fortfarande är 156V. Märkligt! Är det fel på installatörens eller min multimeter?
Vad tror ni? Vad är er erfarenhet av fläktjusteringar?
ollemell

TMV Compact 900 (olja/el), Pellx P21 (Gordic 2006), 2,3m skruv, Statoilpellets i temporärt oljefatsförråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rökgastemp (hög), verkningsgrad - Pellx (igen)

Inlägg av André »

OlleMell skrev:Hej!

Draget mättes till 21 Pa. Såg nu i manualen att Gordic rekommenderar drag på 10-15 Pa.
Har du motdragslucka??

Om du sänker draget till 10-15 Pa så får du oxå sänkt rökgastemp då rökgashastigheten sänks genom pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

OlleMell: Om du inte har en TRMS-mätinstrument kan du INTE lita på din mätning i annan hänseende än relativ. Alltså kan du mäta med ditt instrument och se en ändring men du kan INTE jämföra det med ett annat märke eller modell.

Det beror på att de flesta "billigare" (under 3000:- typ) mätar på ett "enklare" sätt och "omräknar" och visar ett värde som är rätt.... om kurvformen hade varit "rätt".

Så ditt och installatörens måtinstrumenter är med största sannolikhet olika och kommer då att visa olika.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
OlleMell
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 19:51
Ort: Göteborg

Inlägg av OlleMell »

Aj då …., alltså skulle jag ha mätt spänningen själv med (Biltema-instrumentet) innan jag ändrade fläkten. Men man kan väl anta att förändringen är ganska liten (max ~5-10V) eller?) (ca en tredjedels justering av "avståndet" på skalan mellan motsv 156V och 180V (180V= 1:e installatörens uppmätta värde)

Då var det en sanningen med modifikation när installatör nr 2 sa att man alltid kan justera tillbaka fläkten till noterade värden för att återgå till en tidigare inställning.

Appropå drag så har jag motdragslucka. Installatör nr 2 påstod att skorstensdraget inte förändras nämnvärt då man ändrar fläkten eller sätter in turbulatorer. (draget mättes dock aldrig upp vid detta justeringstillfälle). Det är väl i allmänhet bra att ha rejält drag för att slippa problem och låta motdragsluckan sköta finjusteringen (?)

Tack för svar :)
ollemell

TMV Compact 900 (olja/el), Pellx P21 (Gordic 2006), 2,3m skruv, Statoilpellets i temporärt oljefatsförråd.
Skriv svar