Pellx i en Focus D2?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dala
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 21:54
Ort: Svaneholm

Pellx i en Focus D2?

Inlägg av Dala »

Vi har tänkt skaffa pellets och har kollat på en pellx. Tänkte sätta den där oljebrännaren sitter nu. Men han som ska lämna offert trodde det kunde va svårt och ville sätta den i ved luckan, den övre, istället...
Han ville dessutom sätta in en draglucka. Behöver man ha det? Vad gör den för nytta?
Pannan är en Focus D2 kombi -01...
Tacksam för svar!
Frippe
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 01:13
Ort: Tjörn (Bohuslän)

Inlägg av Frippe »

Ser att inlägget är ett år gammalt men svarar ändå.

Jag har en Pellx installerad i oljeluckan på en Focus D2.

Detta fungerar utmärkt. Jag kan utan vidare elda 300 kg pellets utan att aska ur pannan.

Jag brukar dock både sota och aska ur pannan efter ca: 200kg

En komis har likadan panna och brännare och det funkar bra för honom oxå.
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

googlade efter Dragbegränsare
och fann på en sida detta:

Draget i skorstenen är beroende av uteluftens temperatur. panneffekten. skorstenens höjd och vindhastigheten.

Genom att installera dragbegränsare i rökröret eller skorstensstocken/gnistkammaren och släppa in tjuvluft i rökgaserna bromsas draget och hålles konstant på inställt värde. oberoende av variationerna i uteluftens temperatur. pannans effekt eller vindsförhållandena.

Detta är förutsättningarna för en ekonomisk eldning med pellets. ved och andra fasta bränslen.


Hoppas det räcker som svar.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
poul
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 02 aug, 2006 19:04
Ort: Växjö

Inlägg av poul »

Jag tänkte köpa en Focus PE-20 och pelletsbrännare, för att även kunna köra ved, men fick rådet av MetroTherm att i stället satsa på Focus D2 Miljö villapanna, en dubbelpanna (eg. ved + olja). Det finns en svängbar arm/lucka för att enklare kunna aska ur. Sotas framifrån. Det finns tyvärr ingen särskild asklucka nederst (och kanske ingen asklåda heller)

Pannan verkar annars rätt trevlig med ordentlig varmvattenprod och 6 kW elpatron http://www.metrotherm.se/index.asp?id=4 ... tegoryID=6.

Vad har ni för erfarenhet av Focus D2 i praktiken?
- Sota/aska ur
- Få ut sot/aska
- Effektiv förbränning för såväl ved som pellets
- Andra för- eller nackdelar?

Mvh
Frippe
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 01:13
Ort: Tjörn (Bohuslän)

Inlägg av Frippe »

Jag tycker att den är relativt enkel att sota. Sotlluckor endast på framsidan, dock har den vertikala rökgångar vilket gör att det lätt samlas en del flygaska i dem. Jag brukar sota ur den var tionde dag på vintern.
Sota, aska ur och göra rent brännaren tar ca. en kvart.

Jag brukar stänga av brännaren och vänta någon timma sedan dammsuger jag ut askan, det finns ingen asklåda (i min panna i allafall).

Jag har inga siffror på verkningsgrad men jag upplever pannan som effektiv vid pellets eldning. Kör min brännare på drygt 15 kw och har ca. 165 grader i rökgastemp.
En kompis har en likadan panna och han har eldat den med ved i flera år och det har funkat bra. Dock är vedutrymmet något för litet för bekväm vedeldning på heltid. Han har kompletterat med pelletsbännare och eldar ved på helger och när han är ledig.

För att kunna elda effektivt med ved måste man komplettera med ack-tankar och någon form av laddutrustning tex. Laddomat 4030 som pumpar varmt vatten till tanken och sedan tillbaka till pannan när tempen i pannan sjuker. Detta eftersom shunt och vv-slinga sitter i pannan.

Pannan behöver en framåtbrinnande brännare, åtminstone om man monterar den i oljeluckan.
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Skriv svar