Extremt känsliga inställningspotentiometrar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Extremt känsliga inställningspotentiometrar

Inlägg av AndersJ »

Tänkte höra med andra Pellx-ägare på detta forum om ni upplever att era brännare är svåra att justera in luft och bränslemängd. På min brännare från 2001 rör det sig om bråkdelar av en millimeter när man ska justera.
Kör med version 3.2 av processor och glödstift.

AndersJ
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Hej Anders
Har också en Pellx från 01-02, men med varmlufttändning och ver 5.Z.
Det stämmer att pottarna är väldigt känsliga inom ett litet område på skalan, speciellt doseringspottarna - rör sig nästan om mikrometer - medan luftpottarna är mindre känsliga.
Jag håller på att testa olika pelletsfabrikat och får justera om brännaren ganska ofta.
Provade en öststatspellets för ett tag sedan som det verkade vara mer skit än trä i, och nu testar jag en svensk pellets (Vida-energi) som brinner mycket rent och intensivt, så det krävde stora justeringar mellan dessa fabrikat.

/ Pelleplutt
Ante
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 16:27
Ort: Borås

Injustering?

Inlägg av Ante »

Funderade lite på resonemanget runt inställningspottar" och känsligheten.
Tänk på att om huset behöver, säg 30.000 kWh för värme & varmvatten och du lattjar med inställningen och kanske kör med en verkningsgrad på 70 % istället för kanske 85 % som är en rimlig siffra efter justering med rökgasinstrument, så förbrukar du ca 1200-1300 kg mer pellets per år!
Är pelletspriset 2200 kr/ ton är det lönsamt att regelbundet (åtminstone varje höst, eller vid byte av pelletsleverantör) låta en servicekille kolla av anläggningen (förutsätter att servicekillen vet vad han håller på med...)
Köper du dessutom pellets i säck slipper du bära dessa 70-80 säckar/ år :wink:
Min poäng är att eftersom de flesta brännarfabrikaten är väldigt känsliga på injusteringen krävs ett instrument för optimalt utbyte. Självklart kan man testa lite och utgå från rökens/ askans utseende etc.
Öppna en eldstadslucka & kika på lågan..glöm det. I och med att du öppnar luckan släpper du in obegränsat med syre och ändrar förutsättningarna i förbränningen
Focus
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 20:09
Ort: olofstorp (gbg)

Inlägg av Focus »

Hej Håller med Ante, Jag tar hit min installatör för justering av brännaren och det lönar sig och han har ännu inte tagit betalt av mig för det.
Jag försökte justera själv när jag bytte pellets sort och jag var långt ifrån rätt. Kör nu med Westmarkapellets och det var det bästa jag har provat någon gång.
focus pe20 pellx-03
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Re: Injustering?

Inlägg av AndersJ »

Ante skrev:Funderade lite på resonemanget runt inställningspottar" och känsligheten.
Tänk på att om huset behöver, säg 30.000 kWh för värme & varmvatten och du lattjar med inställningen och kanske kör med en verkningsgrad på 70 % istället för kanske 85 % som är en rimlig siffra efter justering med rökgasinstrument, så förbrukar du ca 1200-1300 kg mer pellets per år!
Är pelletspriset 2200 kr/ ton är det lönsamt att regelbundet (åtminstone varje höst, eller vid byte av pelletsleverantör) låta en servicekille kolla av anläggningen (förutsätter att servicekillen vet vad han håller på med...)
Köper du dessutom pellets i säck slipper du bära dessa 70-80 säckar/ år :wink:
Min poäng är att eftersom de flesta brännarfabrikaten är väldigt känsliga på injusteringen krävs ett instrument för optimalt utbyte. Självklart kan man testa lite och utgå från rökens/ askans utseende etc.
Öppna en eldstadslucka & kika på lågan..glöm det. I och med att du öppnar luckan släpper du in obegränsat med syre och ändrar förutsättningarna i förbränningen
Det räckte gott för mig att få bekräftat att andra upplever pottarna som känsliga.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Här är en till med en brännare från -01. Mitt första glödstift (12 V) varade bara i åtta månader, servot som flyttade det kärvade och fick ses över ibland, så när jag hörde att det fanns en ny tändanordning, så bytte jag. Den nya var av typ värmepistol, med lindningar inuti en keramikhylsa (220 V), som i sin tur ligger i ett avsmalnande rostfritt rör. Tillslag skedde med en tyristoranordning med en del nya kablar. Processor 4.2, tror jag.
Fläkten gick med full fart under hela uppvärmningen, som också tog rätt lång tid.
Problemet med den här prylen var att keramiken inte ville hålla. Rätt som det var trillade det ut keramikbitar, när man askade ur. Min höll i alla fall två år, tror jag, innan spiralen brann av. Jag hade en i reserv, som jag satte i, men efter några månader fick jag startproblem då och då och bytte nyligen till den senaste tändanordningen, som mer liknar en doppvärmare, dvs ett böjt rör. Processor 5.4. Den ligger i samma sorts hylsa som keramiktändaren och har samma tyristorgrunka, så det är enkelt att byta, ingen ny kabeldragning.
Den är kanon! Den startar med fläkten på mycket lågt varv, man hör hur den tänder efter en eller enochenhalv minut, och efter ytterligare en halv minut går den upp på fullvarv. Sedan är det de vanliga 4-5 minuterna med halv dos, innan den går på fulleffekt.
Visst ja, det skulle handla om inställningspottarna. Till den änden gjorde jag en drifttidsmätare med prylar från jobbet (=gratis), snygg sak i låda, med rätt kablar in och ut. Visar gångtid i sekunder och tiondelar och kopplas mellan brännare och matningsskruv. Har f n 35 sek startdos och 3,4 sek driftdos. 450 g/6 min. >20 kW?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
LordPellets
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 13:21

Processor version 6.2

Inlägg av LordPellets »

Byt till programvara 6.2 så är ditt problem med känsliga potar ur världen :) Har kört en del med 5.3 processorn. Fläkten kunde variera fruktansvärt i spänning bara man vidrörde poten! Ställer dock spänningen till fläkten per Volt nu istället för 7V innan :) Även potarna för matning är betydligt mindre känsliga :)
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Processor version 6.2

Inlägg av Allan »

LordPellets skrev:Ställer dock spänningen till fläkten per Volt nu istället för 7V innan :)
Hur menar du?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar