PellX erfarenherter så här långt!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
PeterPlyss
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 09:33

PellX erfarenherter så här långt!

Inlägg av PeterPlyss »

Jag har låtigt montera en pellX brännare på min panna (CTC Total). Installationen är snyggt gjord med möjlighet att svänga ut brännaren sittandes i luckan. Till detta har jag byggt ett bulk förråd (ca 4ton). Systemet har varigt i drift sedan vintern 2003.

Jag har under hela tiden noterat vid sotning att det ligger ett lager med glödande pellets i botten av pannan. Brukar det vara så? Dessa har ju trillat igenom brännaren utan att ha brunnit upp. Dessutom bildas det ett lager med halv-hård tjära på sidoväggarna under den nedre plåten, närmast lågan. Brukar det bli så?

Till saken hör att skorsten är fodrad med slang/rör diam. ca 10-12cm. Då pannrummet inte ligger i direkt anslutning till skorstenen har jag skarvat på en bit rör längst ner som går mer eller mindre horisontellt ca 2m för att kunna ansluta till pannan. Det låter knäppt men huset är byggt så. Total längd blir väll ca 13m.

Erfarenheter såhär långt:

+ Relativt enkelt att sota ur. Både skorsten och panna.
+ Rymmer mycket aska i botten (ca 10l)
- Pellets vill gärna fastna i slangen till brännaren med driftstopp som följd trotts samma lutning på slang som på inloppsröret på brännaren.


Det som återstår är att konstruera en logg-utrustning så att jag kan följa åtgången av pellets över tiden. Jag hade tänkt mig följande:
Mellan skruven och brännaren ska ett slutande relä kopplas. Det reläet ska ha minst en extra anslutning för signalkabel. Signalen från reläet kopplar jag till lämplig port på en gammal skrot dator. Till datorn gör jag ett program som loggar händelserna på porten och sparar resultatet i en fil. Filen kan jag sedan öppna i t.ex. Excel. Datorn är naturligtvis ansluten till nätverket hemma så att jag slipper springa till pannrummet för statistik. Dessutom kan man fjärrstyra den så att man slipper skärm, tangent bord och mus i pannrummet. Har någon gjort något liknande?
CTC Total med PellX
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Håller på med (nästan) klar med en helt seperat styrning till en KMP P20 som är "nästan" samma sak som din brännare.

Kan logga det mesta...

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Lars-Erik
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 05 maj, 2006 22:34
Ort: Karlstad

Pellets fastnar

Inlägg av Lars-Erik »

:cry: Har du en förlängd matarskruv?
Känner inte alls igen dina problem har kört P21 sedan början på maj 06 och aldrig varit med om att pellets fastnat i slangen (tur eller rätt vinkel på materskruven)Kan det vara så att din installatör slarvat eller har du installerat själv :oops: Har för egen del INTE sett att det finns oförbrända pellets utanför brännaren :wink: Endast när jag stängt av under pågående eldning för att jag inte haft tålamod att vänta :twisted: Skulle ju sota!
Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Jag har under hela tiden noterat vid sotning att det ligger ett lager med glödande pellets i botten av pannan. Brukar det vara så? Dessa har ju trillat igenom brännaren utan att ha brunnit upp. Dessutom bildas det ett lager med halv-hård tjära på sidoväggarna under den nedre plåten, närmast lågan. Brukar det bli så?
Jag hade liknande problem i början (dock på KMP PX21... same thing...)
Att jag hade pellts som studsade in i pannan var av två skäl:
1. För stor startdos och matningsmängd.
2. Jag vinklade röret 90grader åt sidan, vilket verkade ställa till det lite, så då monterade jag en extra "pelltsbroms" i fallröret vilket fixade biffer, plus att jag lade in ett metallnät i pannan på rostren som gjorde att pelletsen som ändå studsade in brann upp i brännkammaren på pannan innan de ramlade ner i asken.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Skriv svar