Sotning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tomas-67
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 11 sep, 2006 09:12
Ort: Ludvika

Sotning

Inlägg av Tomas-67 »

Varje gång när jag har sotat ur min panna och rengjort brännaren så stannar brännaren :(

Ca 3-4 omstarter krävs :shock: innans det "surrar" och går problemfritt.

Det är nästan som om allt är för "rent" ibörjan.

Jag har provat en del olika sorter med pellets, just nu kör jag Hälsinge pellets, funkar bra.

Är det fler som har samma problem? :?:
PellX Gordic, CTC 260 -64
HET
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 sep, 2005 10:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av HET »

Lägg in en näve pellets i brännarröret efter rengörning.
Viessmann Vitodens 222 F
Ekhamra
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:23
Ort: Äspered (Borås)

Inlägg av Ekhamra »

Tjenare.

Jag hade samma problem som du.

Nu gör jag som "HET" säger och då verkar allt fungera fint.
:)
Pellx i Nibe City VX 13 kW
sedan 4/4-2006
300l veckoförråd
swex
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:54
Ort: Helsingborg

Inlägg av swex »

Även jag har haft samma problem, så även igår. När pannan inte gick igång efter tredje omstarten kollade jag pelletsmängden i brännarröret och tyckte det var alldeles för lite pellets. Gjorde samma som HET, slängde in en näve pellets, och vid nästa tändförsök startade pannan direkt.
Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

Be installatören kolla startdosen, om du har en plastskruv kan den slita till sig efter några veckor i drift och doserna sjunker. orsaken till att det inte tänder efter rengörningen kan vara att det innan sotningen ligger aska kvar i brännar-röret och då når startdosen upp till nivån där den fortfarande tänder. Efter sotningen kan det vara så att pelletsen inte täcker den biten av bakre plåten som behövs för normal tändning.

(eller om möjligt mät den själv och försök justera den till runt 250 g dock inte över 300 g ,men enligt alla regler skall detta göras av en installatör därför bör du kontakta en.)

Tänk också på att byte av pelletssort/leverantör kan kräva en omjustering av brännaren, pellets kan väga olika och även ha olika innehåll, så har du en startdos med en sorts pellets kan den ändra sig med en annan sort pellets.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Skriv svar