CTC 1100+Pellxbrännare= Bra??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Gnagaren
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 11 jan, 2007 23:10

CTC 1100+Pellxbrännare= Bra??

Inlägg av Gnagaren »

Hej!

Jag undrar om det är ngn på forumet som har erfarenhet av att använda en Pellxbrännare till en CTC1100 Family panna?
Pannan är från -00 och inte -02 som jag skrev i en tidigare tråd (Värmebaronen). Har tittat lite på Värmebaronens Viking Bio och den verkar fungera bra till CTC. Har hört att CTC pannan är "trång" så man måste ha en svängbar arm till brännaren för att komma åt att sota? Men hur är det med Pellx? :roll:
Måste jag sota en CTC oftare än en panna som är framtagen till pellets?

Vi får nycklarna till [b]VÅRT[/b] efterlängtade hus imorgon!!
Tack på förhand.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Måste jag sota en CTC oftare än en panna som är framtagen till pellets?
Nja, inte sota men CTC:n har inte plats för mycket aska så det blir till att få bort askan en gång i veckan säkert i alla fall på vintern beroende på hur kallt du har det.

En pelletspanna har en stor asklåda som man inte behöver tömma speciellt ofta, någon gång i månaden eller så kanske beroende på panna, en del klarar flera månader.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
magnuswestberg
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 20:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av magnuswestberg »

Jag har en CTC1100 och jag askar ur den en gång i veckan. Det tar ungefär tio minuter,
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

CTC 1100 har en lucka på toppen , under finns turbolatorerna, I kanalen som sedan leder vidare till rökkanalen lägger det sig en kulle med aska, Den brukar man få ta vartannan vecka, men just 1100 är ju så små så just att aska ur där uppe tar inte mycket längre än 2 minuter ,varför inte sota rubbet när man ändå är på G.
Ta gärna upp turbolatorerna några centimeter och släpp ner dom igen så rensar du dom med på samma gång.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej, är CTC 1100 så mycket mindre i eldstadsutrymmet än gamla CTC 265. Jag askar ur en gång i månaden på vintern och två gånger i månaden på sommaren vare sig det behövs eller ej.

Jag klarar åtminstone 500kg mellan askningarna. Vet inte om det har att gör med att jag kört norsk brunpellets, jag kanske får aska ur mer nu när jag börjat med Smålandspellets.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Skriv svar