Periodisk rökutveckling vid tändning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Icecap skrev:Nu kommer nästa inlägget väl från "uppfinnaren" som vill sälja en pelletsrens :?

Nåväl, att spånen kan klumpa sig låter inte osannolikt men jag har inte den erfarenhet från min brännare som ju också är en annan typ.

Kom igen Uppfinnaren, det är ju ett perfekt tillfälle till lite reklam.....
Det är tur att vi har duktiga uppfinnare i dag på marknaden som kan komma med nya ideér, som även kommer att kunna ersätta dom dåliga produkterna på marknaden.

Det är tråkigt när man bara tänker på pengar och inte utvecklar produkterna till något bättre, har jag inte rätt IceCap?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om man bara tänkar på pengar är det fel men att utveckla utan att få pengar är tråkigt faktisk.

Visst är det så att allt kan utvecklas mot det bättre, ibland är det inte lönt om det är hög kostnad och liten vinst men oftast är det möjligt att göra det bättre, billigare, enklare, mindre eller en kombination därav, det är inte sällan för att det passar det egna behovet bättre.

Rörande spån hade jag ett par säckar som hade fått vatten och som därför hade "lösts upp" i ren spån. Bara för att testa packade jag matarröret med denna fuktiga spån så att brännaren inte fick annat ett tag (5-6kg kanske).

Jag var inte bredvid då den eldade upp det men ingen indikator på fel eller problem uppstod, inga puffar (satt så att jag hörde om...), feltändning osv. uppstod... men jag vill inte gissa på om förbränningen var optimal eller rättare: den var nog kass... men den körde utan problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Om din avatar stämmer så ser det ut som du har den skruv som Gordic körde med ett tag och hade problem med. Jag hade enorma bekymmer med den fast då slutade skruven att mata fram pellets och lågan brann ut. Jag fick min utbytt till den äldre, kraftigare modellen med grått järnrör. Jag vet inte om Gordic gått tillbaka till transportören med plaströr igen. Enligt min installatör skulle de åtgärda problemen och gå vidare med plaströrs-modellen igen.

Kolla startdosen med en digital hushållsvåg och kör det testprogrammet några gånger. När jag hade problem så låg startdoserna från ca 150g till 400g mellan testerna, om jag minns rätt. Det var enorm spridning.

Startar brännaren vid första försöket då du får rökutveckling eller tar brännaren ett andra försök? Det kan ju även vara den optiska senorn som inte ser lågan eller är på väg att gå sönder. Nu minns jag väldigt dåligt, men det kan hända att det går och ställa känsligheten på sensorn. Den är väl inte igensotad vid glaset?

Det kan ju vara tändelementet också, men jag har aldrig hört talas om att de funkar periodiskt.

Mer än dessa problem kan det ju knappt vara. Det är bara fläkten kvar sen har vi gått igenom hela brännaren. Då är det kanske något med pannan eller skorstenen.

Jag skulle först och främst kolla startdosen ca 5 ggr på raken och kolla att skruven pytsar ut jämn vikt.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Jonsch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:51
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Jonsch »

Jodå bilden stämmer, det är matarrör av plast. Väga startdosen får det bli måste bara införskaffa en våg först! Det borde vara något med startdosen tycker jag, för den tänder normalt på första försöket även då det blir rökutveckling, dock så tar det en lite längre stund innan det brinner med full låga. Den optiska sensorn har jag varit inne på tidigare men är faktiskt lite osäker om jag rengjort rätt pryl? :oops: Ser den ut som en liten "lampa" i närheten av fläkten? Isådanfall är den rengjord ordentligt.

Skorsten borde det inte vara för det kan inte bli några större förändringar tycker jag då vid starten för pellets eldning lät renovera hela pipan med rostfritt insticks rör. Har även sotat hela skorstenen med jämna mellanrum utan någon förändring.
Pellx 21 -06, MAFA Mini och Eryl 60 talare. 20 tals kåk på 145 kvadrat
Jonsch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:51
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Jonsch »

Nu har jag investerat i en våg och kört en testomgång med följande resultat i gram:

test 1 365
test 2 331
test 3 367
test 4 345
test 5 352
test 6 340
test 7 364
test 8 367
test 9 357
test 10 353

Hyffsat jämnt fördelat tycker jag med tanke på andras 150 - 400g men enligt instruktionsboken bör man inte gå över 300g så jag vred ner ett snäpp på startdosen och körde några test rundor till med följande resultat:

test 1 282
test 2 337
test 3 312
test 4 283
test 5 316
test 6 289

Vi provar med denna inställning och ser om det blir någon skillnad. Vilka startdoser har ni och vilka erfarenheter kan ni dra?

Hälsningar Jonas
Pellx 21 -06, MAFA Mini och Eryl 60 talare. 20 tals kåk på 145 kvadrat
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Ska inte lova att käka upp min hatt om jag har fel :lol: men jag hade samma problem då jag miklade med startdosen.
Nu när du har sänkt startdosen borde problemet försvinna.

Dock kan ett nytt problem uppstå vid första tändningen efter uraskning: brännaren tänder inte vid första försöket.
Åtgärd: släng in en näve pellets i brännarröret efter uraskning. Efter första brännarcykeln finns ju aska kvar i röret som "fyller" ut den lite mindre startdosen till nästa tändcykel. Detta är visserligen inte ett jätteproblem eftersom brännaren ju langar in lite extra pellets vid misslyckade tändfösök men då kan det ändå uppstå rök och en poff om det börjat pyra vid första försöket.
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag har i min anläggning en gång upptäck att draget blev för dårligt och anledningen var en otät montering av dragluckan som sitter i det man på norsk kaller "feieluken".

Annars är dina siffror interessanta. Den första mätningen ger rimligt bra siffror med 3,5 % standardavvik medan den sista mätningen är hela 7,3 %. Standardavvik är den genomsnittliga avvikelsen från medelmätningen.
Vad detta betyr för rökbildning är jag osäker på.

Skulde vara av interesse se hur variationen är vid skruvmatning under endast 30 sekunder. Då skall din skruv ge ca. 130gram varje gång motsvarande 15,6kg/timme.
Mina skruvar doserer lägre mängd (se Ulma tråden) och den justeras in på 10,8kg/timme och vid 30 sekunders intervaller ligger den normalt inom 1-3 % standardavvik på 5 mätningar.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jonsch skrev:Vilka startdoser har ni och vilka erfarenheter kan ni dra?

Hälsningar Jonas
Jag vet ej vilken startdos du skall köra med men den du har kört med motsvarer följande:
Medeldos på 354 gram motsvarande 0,52 liter och dette avger värme på 1,7kWh.
För att värma upp 145 liter vatten från 65-75 grader behövs 1,7kWh.
Med andra ord, brännaren behöver inte mer än startdosen för att värme en pannas volym 145 liter 10 grader om man inte tar ut energi. Det gör man sällan på denna årstiden.

Jag fattar inte att en stardos skall vara så stor, det måste ju ge ogynnsamma förbränningsvärden och en del underhåll/sot. och kanske anledningen til s.k poffar och extra rök.
Jag registerar att Ulma nu klarar sej med endast 100 gram i startdos.

Om du kan ställa ned effekt och startdos, tror jag det kan ge lite bättre fåorhållanden.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Om du inte har en pellets med mycket vikt så tycker jag det låter som du har en väldigt stor startdos.

Om du tappar ner en dosering "startdos" får du den inte att stapla sig bakåt upp i fallröret med den mängden du mätt upp?

Du måste även köra brännaren på väldigt hög effekt, tänk på att detta kan leda till förslitningar om brännaren går på mer effekt än den tål.
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Vikten på startdosen är inte hela sanningen (enligt mig) då, precis som Karla1 skriver, den kan variera efter pelletssort. Jag kör ett antal startdoser och kollar så de precis täcker det ovala hålet längst bak i brännarröret. Precis så gjorde även han som ställde in anläggningen när vi bytte pelletssort. Om det sen är 255 eller 275 gram är oviktigt.

Som sagts tidigare; du har (hade) en stor startdos och det borde gå bättre nu när du sänkt den. Jag har inte mätt min men skulle bli förvånad om den är mycket större än 200-220gram.

Mina 5 öre...
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Jonsch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:51
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Jonsch »

Det verkar fungera mycket bättre, har inte märkt någon rökutveckling av större mått. Och om jag förstår så bör jag justera ner startdosen ytterligare, kanske lite väl att ligga runt 300 gram? Har ingen aning om vad startdosen varit ursprungligen då jag aldrig kollat efter installatören gjort sitt, så om startdosen varit så stor hela tiden är osäkert men rökutveckling vid tändnig började dyka upp efter ungefär ett halvår i drift . Men än en gång tack för allt engagemang!
Pellx 21 -06, MAFA Mini och Eryl 60 talare. 20 tals kåk på 145 kvadrat
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Du kan nog ligga på ca 200-220gram utan problem. Det är ca 3dl.
Skriv svar