Periodisk rökutveckling vid tändning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Jonsch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:51
Ort: Sundbyberg

Periodisk rökutveckling vid tändning

Inlägg av Jonsch »

Hej!

Har problem med kraftig vit rökutveckling när brännaren tänder. Grannarna klagar samt att det ryker så mycket att det blir rökigt i pannrummet. Problemet är att det bara sker 2-3 tändningar av 10! Så ibland startar den utan problem. En service tekniker var här och tittade och mätte utan att hitta några problem utan sa snarare att det fungerade välddigt bra! Men börjar nu bli lite frusterad då jag provat det mesta. Vet inte om tändelementet kan kärva? Är det någon som har liknande erfarenheter? Brännare PellX 20kW, panna Eryl DP.

Tacksam för all input!!
Pellx 21 -06, MAFA Mini och Eryl 60 talare. 20 tals kåk på 145 kvadrat
RIDGEBACK
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 17 dec, 2005 23:41

Inlägg av RIDGEBACK »

har också en eryl. en dp -65 och det händer att ja också får vit rökutveckling ibland.
ja tror det beror på vädret. händer bara på sommaren när det är
jättevarmt. eller att det är dåligt drag i skorstenen, det kan det va när det är högtryck....
Jonsch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:51
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Jonsch »

Ja jag har varit inne på den linjen men det som talar emot är att det har uppstått sedan i höstas av och till både under bra och dåligt väder. Trodde ett tag att dörren ner till källarn/pannrummet spelade in om den var ötten eller stängd och därmed skapade under eller övertryck. Men har provat med både och utan att upptäcka något mönster. Brännaren installerades januari 2005 och har gått utan detta problem fram till hösten 2006. Så någon förändring måste ha skett men jag vete 17 vad!

Hälsningar Jonas
Pellx 21 -06, MAFA Mini och Eryl 60 talare. 20 tals kåk på 145 kvadrat
RIDGEBACK
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 17 dec, 2005 23:41

Inlägg av RIDGEBACK »

har du bytt pelletssort?
6mm
8mm
i sådana fall kan en justering vara i behov.
Jonsch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:51
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Jonsch »

Nej, har kört med Agrol 8 mm hela tiden så det är det inte. För inte kan väl kvalitén variera så mycket från en och samma leverantör?
Pellx 21 -06, MAFA Mini och Eryl 60 talare. 20 tals kåk på 145 kvadrat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nja... den varierar, det är säkert men hur mycket kan jag inte säga, dock vet jag att man ibland måste justera även om det är samma leverantör, allt beror ju på hur bra koll de har på processen och hur stabil deras råämnekvalitet är.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jonsch skrev:Nej, har kört med Agrol 8 mm hela tiden så det är det inte.
Orsaken kan ligge i att det finns spån i din mafa mini och i inloppet til skruven. Spån byggs upp i en lutande skruv över lång tid och kan komma stötvis in til brännaren. Det kan altså komma ut en extra dos spån en och annan gång.
Det kan vara en ide att tömma/rengöra förrådet och tömma skruven för spån. Om det ligger spån i skruven som kommer ut stötvis eller att skruven matar ojämnt, så vill detta inverka på verkningsgrad och underhållsintervaller. Då kan också startdos bli fel och det bildas mycket rök.

Hälsningar från Norge (producent av vertikale skruvar för pellets)
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu kommer nästa inlägget väl från "uppfinnaren" som vill sälja en pelletsrens :?

Nåväl, att spånen kan klumpa sig låter inte osannolikt men jag har inte den erfarenhet från min brännare som ju också är en annan typ.

Kom igen Uppfinnaren, det är ju ett perfekt tillfälle till lite reklam.....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Icecap skrev: Nåväl, att spånen kan klumpa sig låter inte osannolikt..
Kom igen Uppfinnaren, det är ju ett perfekt tillfälle till lite reklam.....
Spån siktas (segregeringsprocess) från pellets, först i mafa mini, sen i den lutande skruven. Det blir som sand som rinner ned genom små sten.

Uppfinnaren kan nog inte hjälpa till med att undvika denna process, till det behövs en vertikal skruv som transporterar spånet undan....och det var dagens reklam från mej.
PS: Mafa mini har s.k "trattömming". Detta betyder att det bildas en tratt under tömning och det ger siktning i siloen. Spånet kommer ut när siloen är nästan tom och då kan det henda att man får ojämn förbränning med rök. På bulkförråd pajar normalt flexskruvar när silon är nästan tom pga spån.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Jonsch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:51
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Jonsch »

Tack för tipset, väl värt att testa för det var i ärlighetens namn ett tag sedan jag tog bort spån i botten. Skall göra rent ordentligt och testa, återkommer med rapport om det blev någon skillnad.
Pellx 21 -06, MAFA Mini och Eryl 60 talare. 20 tals kåk på 145 kvadrat
Jonsch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:51
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Jonsch »

Nu har jag rensat förrådet och matarskruven. Det var inte så mycket spån som jag väntat mig, ett par dl kanske. Vet inte om det är bra eller inte? Den har tänt ett par gånger utan att ryka så vi får hoppas att det var det. Återkommer när jag kört lite längre. Tack för ert engagemang!

Jonas
Pellx 21 -06, MAFA Mini och Eryl 60 talare. 20 tals kåk på 145 kvadrat
Jonsch
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 feb, 2007 21:51
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Jonsch »

Har provat och kört en vecka och tyvärr så kvarstår rökproblemet! :cry: Kanske inte lika ofta som tidigare men jag har svårt att avgöra det då jag inte kan övervaka hela tiden och föra en logg. Ibland blir det även pannpuffar och det ryker in i pannrummet.

Nån som har någon annan idé?
Pellx 21 -06, MAFA Mini och Eryl 60 talare. 20 tals kåk på 145 kvadrat
Rickard Johnsson
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 11:44
Ort: Älmhult

Inlägg av Rickard Johnsson »

Det ryker ganska mycket från min skorsten också vid start/tändning.
Detta fenomen kom när jag bytte från Vida/Wisswood till Neova.

Har precis beställt Wisswood pellets igen till vintern, så eventuellt löser sig "problemet" av sig självt.

Har också testat att rengöra förrådet, men det blev ingen skillnad, så det måste bero på pelletsen på något sätt.
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Nån som har någon annan idé?
Då ser det ut till at möjlig ansamling av spån i silo/skruvintag är eliminerad ut.
Tänker att problemet kan ligge i matning, brännare eller tillräckligt undertryck.

Hur är vinkeln på skruven. Min erfarenhet är att om den är över 45 grader kan det ge tidvis problem med ojämn matning och spånbildning.

Har du riktig startdos? Är askan som den bör se ut?

Tillräckligt undertryck: Kan ju vara vädret eller att pipan behöver en kontroll/rengöring.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Jonsch skrev:Har provat och kört en vecka och tyvärr så kvarstår rökproblemet! :cry: Kanske inte lika ofta som tidigare men jag har svårt att avgöra det då jag inte kan övervaka hela tiden och föra en logg. Ibland blir det även pannpuffar och det ryker in i pannrummet.

Nån som har någon annan idé?
Om din startdos inte är tillräckligt stor så att brännaren har svårt att tända kan du få problem som dessa. Det har oftast med att en lutande skruv som standard följer med brännarna inte ger en jämn matning. Då kan det variera på mängden pellets som matas till brännaren.

När den väl tänder har det byggs på med rökgaser och det kan bli en poff och rökutveckling. Se även över om skruven sitter rätt i botten av förrådet.

Du kan också ha tändelementet fel placerat eller om det har gått ihop så att du inte får fram tillräckligt med luft, detta gör det också svårt att tända. Se även över rökkanalerna så du inte har tätt någonstans, för dåligt drag mm.
Skriv svar