Helnöjd. Pellets brännare.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Lars-Erik
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 05 maj, 2006 22:34
Ort: Karlstad

Helnöjd. Pellets brännare.

Inlägg av Lars-Erik »

Nu har jag kört pellets sedan maj 2006 :D .Visst priserna på pellets har ökat :evil: ,,
Men är inte uppe i oljepriset per kWh än :roll: . Kör PellX Gordic.
Har inte strejkat en enda gång under denna tiden :lol: .
Är mycket nöjd med min investering :lol: 25.000 minus statens sub.
Ca:8.500 :D .Var en av dom som lyckades fä del av det innan alla pengar var slut :P .
Visst är dt lite pyssel med sotning och att bära in pellets (kör med säck )
men det är inte så ansträngande. Så JAG ångrar mig INTE 8) . :)
Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Grattis till en lyckad investering :thumright:
Får man fråga vad du har i förbrukning?
deleted
Sundström
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 22 feb, 2008 13:20
Ort: Husum

Nöjd

Inlägg av Sundström »

Hej.
Använder en äldre tråd här för att berätta att jag är väldigt nöjd med Pellex brännaren från Goric/Effecta. Monterade först in en P21:a i en fastighet som tidigare varit åkerigarage + samhörande bostadshus våren 05, numera är det en annan verksamhet där. Förut förbrukades ca 10 m3 EO1 / år och pannan är av typen Eryl DP 46/54, nu med pellets går det ca: 20-22 ton, Dvs ung. en halvering av energikostnaden. Det enda som har hänt med den är att brännröret har spruckit i bakkant(vanligt fel) efter2,5 års drift, men det är lagat. tänd elementet blev bytt sept -07 det är de enda felen jag haft . Nu för en vecka sedan köpte jag en P21:a av årets modell till min egen fastighet för jag tycker dom verkar så driftsäkra, och den har hitils varit till min belåtenhet.
OBS, jag är ingen försäljare av dessa. :!: :!:
Hälsn.
Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Här är en historia av en kille som inte är fullt så nöjd med sin PellX-brännare: http://www.magnusfahlstrom.se/pellx.htm
Bara för att få lite balans i det hela :wink:
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Sundström
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 22 feb, 2008 13:20
Ort: Husum

Inlägg av Sundström »

Hej.
Ja det är ju olika, vi skriver ju nu April och jag har då kört pellets i ca 3 månader, det funkar utmärkt. Det jag har varit tvungen att göra för att få rökgas temp att bli hyfsat "normal" är att jag tagit ned matningen så mycket jag törs innan den stannar och har då rökg. på 185-200 gr.
Den går då med ca 7-8 Kw eff. i ca 40 min. och står ca 20min med en pellets förbrukning av uppmätta 13-14Kg/ dygn. Värme komforten är utmärkt. Pannan är inte den effektivaste men den funkar för mig.
Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Sundström skrev:Hej.
Ja det är ju olika, vi skriver ju nu April och jag har då kört pellets i ca 3 månader, det funkar utmärkt. Det jag har varit tvungen att göra för att få rökgas temp att bli hyfsat "normal" är att jag tagit ned matningen så mycket jag törs innan den stannar och har då rökg. på 185-200 gr.
Den går då med ca 7-8 Kw eff. i ca 40 min. och står ca 20min med en pellets förbrukning av uppmätta 13-14Kg/ dygn. Värme komforten är utmärkt. Pannan är inte den effektivaste men den funkar för mig.
Håkan
Räcker vv till en långdusch?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Sundström
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 22 feb, 2008 13:20
Ort: Husum

Inlägg av Sundström »

Hej.
VV termostaten är ställd på 55*C och varmvattnet räcker i ung.15min
om det räknas son lång dusch vet jag inte, men tonårs flickorna här hemma klagar inte ialla fall. Jag gjorde så också att när jag flyttade ut pannan från huset så monterade jag in en 50L vv beredare inne som gör att innan varmvattnet utifrån har hunnit komma så tar den hand om varmvatten behovet först.
Ska fortsätta och förbättra ctc:n under våren här, det måste gå att få den effektivare.
Hälsn.
Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Skriv svar