Krånglande Pellx

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Krånglande Pellx

Inlägg av Roli »

Pga Pelles problem med att "godkänna" nya forummedlemmar så förmedlar jag här ett problem från en "blivande" medlem (VÄNTAR på att bli godkänd). Hoppas någon kan hjälpa honom enligt följande citat från ett erhållet mejl från Andreas Darsell:

Hej roli, jag försöker registrera mej på pellets.info forumet.. vilket tydligen inte är det lättaste.. Har mailat administratören där, men får till baka mailet med hänvisning att mailadressen inte existerar! Jag finns med som medlem under namnet Darsell. Men jag kan inte logga in och skriva något.

Mitt problem är att jag har en pellx brännare, som spökar BIG TIME!!! kan man nog säga. Den startar, men tänder inte pelletsen, start-dos ligger på cirka 3,5 deciliter. Fläckten går, ögat/fotocellen är ren, matningen fungerar... Började få drift störningar för någon månad sedan, trodde att det berodde på spån i skruven. Men efter att ha rensat hela bingen och skruven, samt fyllt ny pellets, och avbrotten fortfarande fans kvar. Så började jag fundera på om det inte va något annat fel. Det började med något avbrott varannan vecka, och eskalerade till ett i veckan, sedan två tre i veckan. Efter det cirka ett avbrott per dag, sedan ett avbrott efter tre brännar cykler/uppvärmningar av pannan!

Och nu startar den inte ens, fläkten går, värme elementet glöder, men ändå missar den tändningen!!! Den startar, och börjar mata pellets men efter ett tag tvär stannar den.. Sedan blinkar den grönt, och gör nytt startförsök. Efter tredje försöket stänger den ju av sej och blinkar rött..

Blir snart idiot på brännsren, och hivar ut den på åkern!

Hoppas i ett sista desperat försök att, du kan posta min fråga på forumet, eller kanske har du någon egen idé om vad felet kan va?

Du kanske även kan uppmärksamma problemet vid registreringar på forumet, verkar ju helt galet att en admin ska behöva godkänna medlemmarna! Vore väl bättre med ett lösenord för att komma in på forum delen, alltså ett synligt lösenord, typ skriv pellets för att komma till forumet. i en ruta, sedan trycker man ok och kommer till den vanliga inloggningen.

Mvh Andreas Darsell.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!Fotocellen är ren?
Hur ser man när den är trasig går det att mäta?
Det låter ändå som fotocellen..är trasig

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
HET
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 sep, 2005 10:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av HET »

Min erfarenhet är att startdosen kan behöva justeras beroende på vilken sorts pellets som används eller om skruven rengjorts. Hur detta går till står enkelt beskrivet i den nyare bruksanvisningen.
Viessmann Vitodens 222 F
babaloi
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 06 okt, 2006 12:48

Inlägg av babaloi »

Hej hade något liknande problem efter det att jag hade bytt panna. ringde återförsäljaren som jag köpte pellx:en av . Han kom och installerade en ny glödstift som skulle vara starkare enligt honom. (Kan påpeka att den som satt i funkade enligt alla tester, glödde m.m) men ändå så ville inte pelletsen tända med det äldre glöddstiftet.
Pellx P21 brännare
Tigex dragregulator
EVR shuntrelgering med utegivare.
90 mm insatsrör på en 15m hög skorsten
CTC 1200 Family
Nibe VPA Ackumulatortank 200/70 (ej i bruk)
Dubbel teglad hus från 1920 3våningar på cirka 260Kvm +Källare.
Darsell
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 02:50
Ort: stjärnfors
Kontakt:

Äntligen blev jag då medlem..

Inlägg av Darsell »

Ja då Har jag blivit "accepterad" som medlem då, har däremot inte fått något mail som bekräftar det, utan jag har provat att logga in då och då, och nu fungerade det.

Ja nu ska vi se. Brännaren krånglade, jag trodde det berodde på spån i skruven, men nu har jag nog uteslutit det. Brännaren började som sagt va att göra driftstopp då och då, dessa kom tätare och tätare, och till slut vägrade den att starta överhuvudtaget..
Jag kollade då värme slingan, den va slut och hade ett rejält hål i godset.
Köpte en ny och monterade, brännaren startade och gick 3-4 cykler. Men stannade, Så höll den på i flera dagar. Den lokala leverantören / installatören
Va på besök cirka 4 gånger, men vi kunde inte begripa varför brännaren krånglade. Efter några dagar slutade den tända överhuvudtaget, värmeslingan glödde, fläkten fungerade, och matningen fungerade.
Jag och pellets installatören kollade om värmeslingan, satt som den skulle och det gjorde den.

Jag mätte upp brännaren med multimeter, men hittade inget avvikande värde, eller jo det gjorde jag vist.. värmeslingan gav bara 123 ohm, i pappren står det att en ny slinga ska ge 130-145 ohm.
Prövade att starta brännaren med ved luckan öppen på pannan, då startade den direkt. Men med luckan stängd blev det samma resultat som tidigare, den vägrade starta..

Tillslut fick jag en till ny värmeslinga, mätte den och den gav 128 ohm.
Monterade den nya slingan, och vipps så startade brännaren på första försöket! Den har nu gått i 3 dygn utan avbrott. Så värmeslingan var troligen det som felade, dåligt att det ska skilja så mycket på en ny sak..
Så min slutsats är att värmeslingan inte klarade av att leverera nog mycket värme, när pannan sög luft förbi värmeslingan, det kylde antagligen för mycket..?

Ronald:
Angående flammvackten, så går den att mäta, men jag har inte värdena.
I mitt fall var det ju så att brännaren inte startade, alltså inte orkade få fyr på pelletsen. Om det hade varit flammvackten, så borde den ha startat och sedan slutat. Det borde då ha varit brända pelletar i brännaren.
Och i mitt fall va det inte så, utan endast några pelletar hade en liten missfärgning.

Tack för hjälpen iaf, och detta verkar va ett trevligt forum, som hyser stor kunskap.

Mvh Andreas.
pellets rookie. Pellx/kmp 20kw i en ctc vedpanna med el patroner, akumulatortank liter?
Darsell
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 02:50
Ort: stjärnfors
Kontakt:

Inlägg av Darsell »

Jaha. Då har det gått cirka 13 dagar sedan brännaren började fungera igen.
Allt tyder på att det va glödstiftet/värmeslingan som var boven.

En liten detalj är däremot, att jag vet inte riktigt om mitt inlägg passar i Pellx tråden?:oops: Min brännare har en gul plåtkåpa som det står pellx på. Brännaren är tillverkad av Kmp, och den heter Pellx 20kw. Är det då en Pellx, eller en Kmp? :?
Om det är en Kmp, så får någon behörig flytta inläggen till Kmp tråden istället.. :wink:

Andreas.
pellets rookie. Pellx/kmp 20kw i en ctc vedpanna med el patroner, akumulatortank liter?
Skriv svar