9500:- för beg pellex 20kw

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

9500:- för beg pellex 20kw

Inlägg av Söppen »

Vad tycker ni erfarna pelletseldare?
Är 9500:- ok för en 3 år gammal pelletsbrännare?
Matarskruv var med.
Skall jag slå till??
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Det är väl inte helt fel pris om den är i gott skick... kolla att det är varmlufttändning och processor 5.2 eller senare. Kolla oxå att det inte är för mycket värmesprickor mellan lufthålen längst in i brännarröret, det förekommer ganska ofta men är inte så farligt, och kan man få någon skicklig TIG-svetsare att svetsa över sprickorna blir det som nytt...
PellX verkar annars tuffa och gå utan några större problem.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Inlägg av Söppen »

Tack för svaret.
Om det inte är varmlufttändning, är det dyrt att bygga om?
Om det inte är processor 5,2, vad göra åt det?
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Vet inte exakt vad det kostar, min Pellx var redan ombyggd när jag köpte den begagnad, har för mig att en ombyggnadssats från glödstift till varmluftslinga går på 700-800:- och en processor 200-300:-, kolla med KMP eller en installatör av PellX för rätt pris. Är brännaren 3 år borde den vara uppgraderad, glödstift fanns väl bara på '01orna.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

tycker att det verkar vara ett vettigt pris. Jag har inte haft några större problem med min (installerad 03). Den har tuffat på fint i 2 år nu. en liten spricka i brännarröret som är fixat på garantin. Däremot har jag processor 5.0. Är det någon större skillnad på processorerna??
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Pebbe skrev:tycker att det verkar vara ett vettigt pris. Jag har inte haft några större problem med min (installerad 03). Den har tuffat på fint i 2 år nu. en liten spricka i brännarröret som är fixat på garantin. Däremot har jag processor 5.0. Är det någon större skillnad på processorerna??
Jag har provat dom flesta processorena och jag tycker eller min panna gillar 5.2 bättre än 5.3 ...5.3 tar mycket längre tid på sig att tända
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Har skaffat till min bror var en ny tillv.år -05 Pellx med styrelektronik + skruvmatning, för 14 laxar. Jag tyckte att jag gjort en bra affär med så lågpris. Eftersom affär var konkurs.

Vi skall installera snart, medan vi måste fixa lite först bland annat bygg om brännlucka och så annat grejor.

Jag är såå... ivrig att få framemot.
Pellets är så kuuuuul så länge har jag lust :lol: :lol: :lol:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Söppen skrev:Tack för svaret.
Om det inte är varmlufttändning, är det dyrt att bygga om?
Om det inte är processor 5,2, vad göra åt det?
Jag byggde för någon månad sen om från glödstift till varmluftständning.
Ombyggnadssats inklusive processor och alla nödvändiga delar kostade 730 kr hos den lokale Pellx-handlaren. Ombyggnaden fixar den händige själv. Tänk på att använda ett ESD-band när du hanterar processorn, annars finns en risk att den skadas av statisk elektricitet.

AndersJ
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Skriv svar