Finns ny processor i Effecta-brännarna?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Finns ny processor i Effecta-brännarna?

Inlägg av Equinoxe »

Jag läste manualen till pelletsbrännaren på Effectas hemsida och såg att det stod nya saker om uppstartssekvensen. Det stod om en snabbuppstartssekvens när man kör med driftläge 2 eller 3 (dT på 20 resp. 25 grader). I manualen står det:

"Driftläge 2 och 3 är utrustade med snabbstart (se tabell sid.9). Detta innebär att om panntemp. har sjunkit till 10ºC under stopptemp. och faller fortare än 1/2oC per minut så startar brännaren."

Detta har jag inte på min brännare från -05 men jag skulle gärna vilja ha det. Det är just när man tappar mycket vatten och pannan är nära starttemperaturen som det tar för lång tid innan brännaren kommer upp på full effekt. Då kan vattnet hinna bli pissljummet och jag får vänta ca 15-20 min innan jag har varmt vatten i mängder.

Har någon bytt till denna nyare processor i brännaren?
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
HET
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 sep, 2005 10:04
Ort: Mitt i Skåne

Inlägg av HET »

Det står likadant i min senaste "Drift- & skötselanvisning" från Gordic (Utg.3.0, 2006-09-28 ).
Min brännare är också tillverkad -05 men jag fick en ny processor någon gång våren -07. Jag gissar att den klarar nämnda lägen men det är inget jag provat. På processorkortet står det 1.32. (Om jag inte minns fel så fanns det redan då en ännu nyare version där enda skillnaden var att man kunde styra en kompressor för tömning av brännarröret.)
Viessmann Vitodens 222 F
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Jag "fick" (500 spänn plus moms) en ny hemskickad till mig i fredags. Version 2.0 står det på den.
Enligt killen jag talade med så är den huvudsakliga skillnaden att flamvakten tidigare larmade redan efter 20 sekunder men inte larmar förrän efter 120 sekunder nu, men den ändringen var tydligen gjord i tidigare versioner om jag fattade det hela rätt (jag hade version 1.22 innan bytet). Ska bli kul att testa den där funktionen som Equinoxe talar om :)

En sak jag inte har fattat är varför den inte beter sig likadant nu som efter den första uppstarten? Tidigare har problemet varit att pelletsen har hunnit brinna upp innan den har börjat mata fram mer vilket har gjort min brännare väldigt kräsen med vad det går att elda med för pellets, så nu tog jag tiden från det att flamvakten ger sin "OK-signal" (7 lampor tänds på displayen och den nedersta fortsätter att blinka) tills dess att den börjar mata fram pellets.
Tidigare har detta tagit 1,5 minut och nu tog det, med den nya processorn, 20 sekunder. Toppen, tänkte jag :D Problemet är löst. Äntligen har de fattat vad det är som gör att den stannar under uppstarten :lol:

Nöjd och glad lämnade jag pannrummet i förvissningen att jag nu kunde se fram emot en "bekymmersfri" pelletseldning.
Senare på kvällen fick jag ett infall och gick ner och tog tiden igen. Eftersom ingenting längre förvånar mig när det kommer till PellX så väntade den nu, precis som tidigare, 1,5 minut innan den började mata fram den första dosen.
Nu ställer jag mig, inte förvånad men med en viss besvikelse, frågan vad det är som är så J*VLA svårt för dem att fatta?!? Väntar man tills det har slutat brinna innan man matar fram mer pellets så är det för sent!!! För mig är det logik på en 5-årings nivå!

Eller har jag fel? Är det min styrenhet det är fel på? Modifierar/förstör den processorn efter den första körningen?
Alla tankar, spekulationer eller fakta är mycket välkomna :)
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Kör du med samma inställningar som förut?Du får kanske anpassa dem inför den nya processorn.Är inte startdosen för liten,om det hinner brinna slut innan driftmatningen börjar :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Taxen skrev:Kör du med samma inställningar som förut?Du får kanske anpassa dem inför den nya processorn.Är inte startdosen för liten,om det hinner brinna slut innan driftmatningen börjar :roll:
Jag har ställt startdosen så högt att jag bara får pannpuffar nån gång ibland. Ställer jag ner den så att jag aldrig får det så funkar det inte alls. Driftdosen är ställd så högt det bara går (egentligen för högt eftersom lågan nästan slår i väggen på motsatta sidan under drift). Jag har ställt den så högt eftersom matningsmängden under uppstartsfasen är ungefär hälften av vad den är under drift. Står den inte så högt så stannar den under uppstarten.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Jag har ännu inte beställt någon ny processor, men jag ska väl göra det snart när jag fått tummen ur r*ven.

Frisse: Har du haft problem med uppstarten ända sedan din brännare var ny? Det låter ju nästan som om din flamvakt inte är särskilt känslig eller sitter snett/felmonterad i brännaren. Enda gången jag kan få problem med uppstarten är efter ursotning och jag inte hällt i lite extra pellets. Då kan det hända att brännaren tänder upp på andra försöket, men då tänder den inte alls på första. Att lågan brunnit ut har jag aldrig varit med om förutom när jag hade den gamla klena matarskruven som inte orkade mata pellets i jämna intervall. Då skiljde det enormt mycket mellan testdoserna.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Equinoxe skrev:Frisse: Har du haft problem med uppstarten ända sedan din brännare var ny? Det låter ju nästan som om din flamvakt inte är särskilt känslig eller sitter snett/felmonterad i brännaren. Enda gången jag kan få problem med uppstarten är efter ursotning och jag inte hällt i lite extra pellets. Då kan det hända att brännaren tänder upp på andra försöket, men då tänder den inte alls på första. Att lågan brunnit ut har jag aldrig varit med om förutom när jag hade den gamla klena matarskruven som inte orkade mata pellets i jämna intervall. Då skiljde det enormt mycket mellan testdoserna.
Nej, den fungerade alldeles i början, men sen började det krångla. Jag skrev en del om det här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2989

Efter att jag bytte skruven så fungerade det i cirka ett år, sen började det krångla vid uppstarten. Jag har bytt både flamvakt och tändelement, så det måste ha varit nåt med mjukvaran eftersom den har funkat rent mekaniskt. Nu har det faktiskt fungerat sen jag bytte till den nya processorn men det är väl bara en tidsfråga innan det börjar krångla igen :roll:

En sak som man bör veta innan man byter till den nya processorn är att man ska flamvakten som har en röd och en blå kabel (har jag för mig att det var, jag ska kolla färgerna när jag kommer hem, återkommer i den frågan), annars funkar det inte enligt en kille på Effecta. Antagligen lämnar de väl olika hög spänning.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Jepp, det är röd och blå kabel som gäller.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Skriv svar