Sotning vs effektivitet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Sotning vs effektivitet

Inlägg av stingray »

Hej!

Har tidigare sotat panna och brännare efter ett kört mafa veckoföråd.

Provade nu senast att köra två omgångar mellan sotning istället för en. Kan vara önsketänkande men tycker att den sista omgången räckte längre än den första då det var nysotat. Tyckte också att askan var vitare och mer finfördelad än vad den brukar vara.

Kan det vara så att när det byggs upp en hög med sot i brännaren där peletsen trillar ner så får den svårare att blåsa ut ur brännaren och därmed ligger kvar längre och förbränns bättre?

Vad tror ni?

Hur ofta sotar ni ur era brännare?

//Stingray
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
GammelMan
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 15 maj, 2008 21:31
Ort: Lövånger

Inlägg av GammelMan »

Sotar min brännare ungefär var 7 dag.
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag kör max 15 säckar mellan sotningarna eftersom jag endå måste aska ur då.

Menjag har testat att köra längre några gånger och märker en ganska stor effekt förlust då.
Så jag sotar mina tuber var 7:e dag nu.

Och när det gäller brännaren så märkte jag ingen skillnad alls om jag inte sotar.
deleted
Frippe
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 01:13
Ort: Tjörn (Bohuslän)

Inlägg av Frippe »

Jag brukar sota och aska ur brännare och panna efter ca: 22-25 säckar pellets.
Anledningen till att jag sotar så ofta är att jag har litet askutrymme, hade det varit större hade det inte varit några problem att vänta längre.

Har provat att köra upp till 40 säck och det funkade. Rökgastempen ökade något och det rök in lite ibland vid uppstart i slutet.

Detta är högst indiviuellt, beroende på panna, brännare, pellets, drag i skorsten m.m.
Man får prova sig fram och se vad som passar bäst i varje system.

Mvh Fredrik
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag har rutin att sota varje lördag under värmesäsongen och varannan lördag under bara vattensäsongen.Skriver också upp i en liten dagbok vad jag gör med brännare/panna.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Sotning vs effektivitet

Inlägg av Shakespeare »

stingray skrev: Provade nu senast att köra två omgångar mellan sotning istället för en. Kan vara önsketänkande men tycker att den sista omgången räckte längre än den första då det var nysotat.
var det exakt samma väderlek och temperatur ute vid omgång nr1 som vid omgång nr2?
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Det kan ju givetsvis inte vara exakt samma temp, fuktiget, vind mm men i det stora hela ungefär samma.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Skriv svar