Tändelementet, hur mycket skall det glöda?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Tändelementet, hur mycket skall det glöda?

Inlägg av Denno »

Håller jävlar i mig på att dra en slägga i min brännare snart. Är ganska trött också för tillfället. Ständiga avbrott det senaste även om doser och allt annat är rätt. Så idag tog jag mig tid att gå genom lite. Först trodde jag att flammvakten inte var ok. Men den fungerade bra. Men när jag testkörde läge 4 tändelement samt flammvakt så tycker jag inte det blir någon kräm i elementet. Hur mycket skall det glöda? Skall det glöda alls?

För jag ser knappt någon förändring alls. Det blir ju lite varmt men inte så mycket.

Ibland tänder brännaren men så dör den helt plötsligt och slutar elda på. Jag får ett bryt snart.

Och om det nu är så att det visar sig vara fel på tändelementet, vart köper jag lättast ett nytt i gbgtrakten?
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Normalt blir elementet helt gulröd men när elementet pajar så kan den bli varm men inte tillräckligt för att tända pelletsen.
Man kan mäta upp element med multimeter men vilket värde elementet ska ha vet jag inte men ring fabriken och fråga.
Men dålig tändning kan även bero på att elementet är felaktigt monterad ..själv har jag upptäkt att det är rätt kinkigt med montering av element
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Men nu har jag ju inte bytt elementet sedan jag installerade brännaren för ca 2 år sedan.
Så jag har ju inte rört det. Kan det ändå ha flyttat sig eller liknande? Hur länge håller ett element?
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Har du bytt pellets?Har du mycket spån i förrådet=Rätt startdos?
Kommer brännaren upp i driftfas eller stannar den innan?

Mitt tändelement höll i 5 år...men det beror ju på starter tändningar...placering mm
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... iac-2.html

Det är mycket på ett spett :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Alltså ibland startar den. Men sedan dör den ut. Och ibland blir det bara lite gnistor. Men elementet låter inte som jag minns det sedan tidigare. För då har det ju ett konstant brummande ljud. Nu låter det mer knäppande bara. Och det glöder ju inte det minsta när jag provkört. Har väntat 1-2 minuter och längre än så skall det väl inte ta att få fart på det när man testkör?
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Men ett tändelement ska väl inte brumma?
Kanske fläkten fått lite hybris? också?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Nja alltså brumma kanske inte är rätt ord. Men vet inte hur jag skall beskriva det annars. Det hörs ju när elementet startar. Det är ett litet surrande liksom.
Men nu hör jag inte det. Eller hörs det ingenting från elementet menar ni?

Edit: Direktcitering borttaget. / Roli moderator
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Hur som helst så blir ju inte elementet rödglödande. :)
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Och nu glöder det efter en minut...jävligt mysko.
Vad kan det då vara, jag har ju kollat startdosen och driften.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Vad mätte startdosen...?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"morrandet" kan faktisk vara från ett relä som driver elementet... och även reläer kan gå sönder. Nu VET jag inte om det är relästyrd men "knäppandet" kan ju antingen vara ett relä som klickar eller värmeexpansion men för den tränade finns det en skillnad i ljudet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

ronald skrev:Vad mätte startdosen...?

Mvh
Den ligger mellan 200 och 250 gram ca.

Men det har hänt att den slår av på grund av brist på pellets, men fattar inte hur det kan vara så. För jag hör ju att det kommer ner pellets och det skall stämma med driftdosen, jag kör ca 260gr på driften.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jag hade syndat själv med att rengöra förrådet från spån 5 år :oops:
Då stämde ju inte startdos---matningen blev också väldigt ojämn...lite ketchupeffekt ...först inget sen allt på en gång

200 gr-250 gr.?...hur många dl ....3 dl är lagom som startdos...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Denno
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 30 nov, 2005 12:37
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Jag skall kolla hur många dl den är. Mitt förråd är nyligen rengjort. Jag har också gjort hålet på röret i silon lite större för det var för litet så pelletsen fastnade där. Ja alltså skruvenröret då, inte hålet i själva silon. :D

Men efter det har jag ju ställt om allt så det skall stämma.
Nu körde den precis en vända utan problem. Jag får se om den har ändrat sig. :shock:
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Om du tar bort skyddskåpan och sen när brännaren skall starta,så böjer du dig ner och kikar in under/sidan om fläkten,så brukar man kunna se hur spiralen glöder genom små hål.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar