Driftdos

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pettson
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 mar, 2007 12:15

Driftdos

Inlägg av Pettson »

Hej.
Har fått problem med min brännare som inte vill gå upp i H läget utan stannar och larmar med standby knappen blinkande.
Har rengjort panna och förråd men ingen skillnad, funderar på om det kan ha med driftdosen att göra?
Hur kollar man den?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du kanske för liten stardos,så att när den börjar gå i uppstarten,så räcker inte doseringen till utan lågan blir för svag för att fotocellen skall se nåt ljus.Jag testar min startdos med att lossa slangen och ha den i ett litermått,samtidigt som brännaren skall starta.När den har gjort startdosen,slår jag av brännaren och mäter hur många dl som det blev i måttet.Jag brukar även tvångsköra skruven till en hink så att ev,spån matas ut och fin pellets kommer fram.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ekhamra
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:23
Ort: Äspered (Borås)

Inlägg av Ekhamra »

Hej.

Tänk på att justeringar skall göras efter VIKT inte volym.

Justering av Start- och Drifts dos finns väl beskrivet på sidan 35-36 i dokumentationen för brännaren.
Instruktionen finns på:
http://www.effecta.se/effecta/filer/Eff ... lx.lag.pdf

Jag har haft några oförklaliga problem som visade sig vara driftdosen som var för hög. (skruven var ganska ny)

Mvh
Benny
Pellx i Nibe City VX 13 kW
sedan 4/4-2006
300l veckoförråd
Pettson
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 08 mar, 2007 12:15

Inlägg av Pettson »

Har kollat startdosen och den var samma som tidigare (250 g) och är därför inne på att testa flamvakten, den ger utslag med en multimeter som jag lånade förra veckan men vet inte vilka värden som är bra.

Hämtat detta urklipp från instruktionsboken nämnd ovan

"När flamvakten belyses (inom 5 min.) så slås tändelement och fläkt av och flamvakten mäter
ljusstyrkan. Ljusstyrkan visas på displayen (0 – 10 lampor)."

Antar att 10 lampor är det bästa men finns det något lägsta.
Skriv svar