Manuell tändning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Manuell tändning

Inlägg av rod02 »

Helger och elende. Tändelementet kass och inget öppet på flera dagar. Testade manuell tändning. Hade för mycket pellets i brännaren så jag fick tömma den, och göra ett startförsök. Miss. Tog en konservburk och hällde i 2 små nävar pellets och rikligt med brännbar vätska. Det fick stå och dra tills jag dragit ur lite sladdar, monterat bort fallslang och öppnat pannluckan. Hällde in blandningen i brännar röret och tände på. Med tidnings sida gjorde jag en lång "tändsticka". Ville ha handen ett par dm från blandningen. Stängde pannluckan och startade med skruvsladden ur. Vill inte ha nån startdos(fick en med det misslyckade försöket). När fläkten börjar gå konstant kan man koppla i skruven. Om man ser en orange låga, kan man dra ur skruvsladden tills det gulnar.

Varför? Vill inte köra el :-)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Hehe,såg inte denna tråden när jag skrev i en annan :wink:
Jag brukar också reglera matningen genom att dra ur sladden uppe vid skruven,om det av nån anledning är för fet blandning för tillfället.När du sätter i sladden igen så fortsätter den sitt program med matning.Du skall kanske försöka att köra med en snål matning på lågeffekt så den går längre och du inte behöver springa ner och tända i ett kör.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Nu startade den själv :-) Kanske orkade tändelementet med när pannan blivit lite varmare. Körde en torr runda innan min första manuella tändning. Elementet blev rätt så rött, men mörknade en hel del när fläkten gick på. Svårt att veta om det är ok. Har ett element till med rätt ohm, men det är nog också slitet, för det provade jag för några veckor sedan. Och det startade inte heller. Det har gått nått år så det är kanske utslitet. Hur noga är ohm talet? Har för mig att bägge låg runt 127 ohm.
sbe1381
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 31 dec, 2005 21:38
Ort: Hamneda

Inlägg av sbe1381 »

Visst är det härligt att tändelementet lägger av mitt i smällkalla vintern + att det är helgdag i mon (min gick åt pipan idag :cry: )
Effecta 220C -09
Pellx 20kw -05
1 Plans villa med källare/garage -64
92+25kvm uppvärmt
Köper super billig pellets 2000/pallen även år 2011
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Synd att du bor så långt bort,annars har jag ett i reserv liggandes.
Om du inte har nåt närmare eller billigare ställe,så finns det här http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... iac-2.html som du kan köpa direkt och får säkert hem det redan på torsdag.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

rod02 skrev:Nu startade den själv :-) Kanske orkade tändelementet med när pannan blivit lite varmare. Körde en torr runda innan min första manuella tändning. Elementet blev rätt så rött, men mörknade en hel del när fläkten gick på. Svårt att veta om det är ok. Har ett element till med rätt ohm, men det är nog också slitet, för det provade jag för några veckor sedan. Och det startade inte heller. Det har gått nått år så det är kanske utslitet. Hur noga är ohm talet? Har för mig att bägge låg runt 127 ohm.
Mätte mitt nya element på 425W och det ligger på 124,7 Ohm.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
sbe1381
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 31 dec, 2005 21:38
Ort: Hamneda

Inlägg av sbe1381 »

Taxen skrev:Synd att du bor så långt bort,annars har jag ett i reserv liggandes.
Om du inte har nåt närmare eller billigare ställe,så finns det här http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... iac-2.html som du kan köpa direkt och får säkert hem det redan på torsdag.
Tack för länken om du menade mig men får hålla mig tills på ons så får min återförsäljaren fixa detta (om han hinner ) elmätaren blinkar satan nu :thumbdown:
Effecta 220C -09
Pellx 20kw -05
1 Plans villa med källare/garage -64
92+25kvm uppvärmt
Köper super billig pellets 2000/pallen även år 2011
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Prova manuell start. Låt pannan gå ner i temp först så den går länge. Burken jag använde var liten krossad makril. 1-2 cm pell på botten och 5mm brännbar vätska. Glöm inte att dra ur skruvsladden om det redan ligger en startdos i. Låt det brinna nån minut innan start.
Skriv svar