Sliten fläkt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Sliten fläkt

Inlägg av rod02 »

Sjunker spänningen på fläkten efter hand som fläkten slits?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du mätt hur många volt den ger under drift?Vad fick du för värde?Vad är skillnaden nu?Har du ändrat fläkthastigheten?
Normal förslitning brukar vara lager,men då gnisslar den först.Du har väl relativt ny brännare,så det låter konstigt att den skall vara slut redan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Brännare 2001. Har aldrig mätt upp den. Låter ibland, men det hjälper med tryckluft rengöring. Har smörjat med spray.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Ja,just det,du har ju nästan jämngammalt med min brännare :lol:
Jag har aldrig haft problem med min fläkt,men inget varar för evigt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Rejäla gengasexplotioner med sot i mängder gör sitt. Funkar ännu dock. Går det att renovera nått på fläkten typ lager?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du har kanske obalans i fläkten för att du har avlagringar efter bakbränder.Du kan försöka göra rent med en topspinne och rödsprit och se om det blir bättre.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar