Stopp i fallröret.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
zocke
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 03 feb, 2009 21:59

Stopp i fallröret.

Inlägg av zocke »

Hej Tomas heter jag och är ny här på forumet.
Jag har tänkt att göra en utförlig presentation något senare, men har just nu en akut fråga.

Jag har precis köpt en beg. pellx brännare, som startar och avslutar bra, men ca var tredje cykel stoppar på grund av att pellets fastnar i fallröret så att den stannar och larmar driftcykelstopp.

Har några andra haft problem av denna art ??

Har det varit problem, att vinkeln på "knixen" vid brännaren är felgjord eller är något feldimensionerat ??

Synpunkter mottages tacksamt // Tomas
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du den här nyare sorten av Pellx?
http://www.pellx.com/pdf/Go_P21_0508.pdf

Eller är den av den äldre, med potentiometrar på brännaren?
Du får ta bort kåpan och sen skruva loss fallröret från brännaren och kika hur det ser ut vid nedloppet.Kanske har du en pelletsbroms som sitter i röret(en plåtbit).Det skall inte bli fullt där,då allt som ramlar ner skall brinna upp i brännarröret.
Du kan inte lägga in nån bild?
Har du trimmat in brännaren så den inte går "fett"?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
zocke
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 03 feb, 2009 21:59

Inlägg av zocke »

Oj, snabba svar här :D

Brännaren är den gamla modellen, med potentiometrar och det sitter ingen pelletsbroms i den (finns det ingen pelletsturbo? :wink: )

Jag upplever att det sätter sig från strax ovanför tändelementet och upp till knixen på fallröret. När jag tar en böjbar metallbit kan jag trycka ner proppen som släpper och ramlar ner och förbränns.

För att minimera stoppen så har jag en försiktig matning ( = inte fet)
men får då dålig effekt, typ lågeffekts läge.

mvh // Tomas
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Har du möjligen många långa pellets? Jag har hört andra som haft problem med pellets på 6-8 cm. Har själv haft det i någon leverans för länge sedan men då gick det bra för mig. En annan ska som kan påverka är hur den flexibla slangen ansluter. Om den går i för snäva böjar tror jag man kan få problem. Är dock inte säker på hur detta påverkar längre ner där du verkar få dina stopp.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Du skall nog kolla så att ditt nerfallsrör och innerröret sitter rätt.
Det är den delen som sitter nedanför flänsen som skall styra innerröret så att det sitter rätt. Brännare med gjutet innerrör har en tendens att röret vill sjunka ner mot botten av ytterröret. Plocka bort nedfallsröret och kolla så att innerrörets hål sitter rakt i hålet på luftlådan.
Det går att knacka upp flänsen på nedfallsröret så att det styr i innerröret vid montage.
OBS. Du kar nog ingen " Pellx Gordic" utan en gammal KMP som förut såldes under namnet Pell/X
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Skriv svar