Pang trots 7.0

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Pang trots 7.0

Inlägg av rod02 »

Chippade till 7.0. Men det small igen. I teorin funkar nog pellex, men i praktiken......
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du har väl läst denna tråd?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Du får ställa in brännaren,ifall du byter processorchip.
Du har väl märkt att det är mjukare start bl.a.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Om "mjukstart" bara tar längre tid, ser jag ingen vits. Med 5.0 går det att höra när man gjort power reset. Med 7.0 går den i fläktläge många minuter innan den försöker igen. Och skall det smälla ändå, så kanske jag byter tillbaka. Startdos och driftdos omjusterad. Driftdosen är nog inte perfekt ännu. Men startdosen borde vara ganska rätt nu.
Får kanske installera tändstift, för att hålla pannan gengasfri.

Pellex är som gamla ryska rakblad, med 10ggr jobb så kanske det funkar....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Har du sotat ur pannan riktigt ordentligt någon gång?
För mig räckte det med en dryg palls eldande utan att röra i pannan, sedan small det och det visade sig att det berodde på att rökgasvägarna sotat igen lite mycket och därför blev det för dåligt drag.

Sedan vet jag inte, men det känns som att är brännaren 8 år gammal så kanske man inte ska klaga så fort..
Eller vad säger man att dom har för livstid?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Med gamla chipet har jag haft smällar med nysotat brännar rör. Och även dagarna efter sotarn varit här. Tuberna är ca 80mm så det skall mycket till om de skall sätta igen. Och om draget vore dåligt, borde gengasen stanna i brännaren. Tycker att tändsystemet har för svag effekt, under för lång tid. Det hinner fylla halva pannan med gengas. Och det smäller inte varje gång, så man kan sitta och passa. Ibland går den i veckor utan problem.
Senast redigerad av rod02 den ons 06 maj, 2009 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag har en likadan brännare som dig och har nu kört med den här på nya stället i exakt 1 år utan en enda puff.Det kan inte vara själva brännaren som är orsaken,om den är rätt inställd för din del.Med det nyaste chippet så tycket jag att starten är mycket bättre,då tändelementet startar redan vid startdosen och fläkten startar med låg effekt,för att därefter öka stegvis.Det gamla tändes först när startdosen var färdig och sen blev det full fläkt på en gång och då kunde det bli en puff.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar