Beställde ny brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Beställde ny brännare

Inlägg av johan_30 »

Idag stannade min gammla 15d igen nu gick fläkten sönder beslutade mej för en ny bequem 20 kommer troligtvis på tisdag. Bra eller dåligt köp?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av André »

Bra köp, bara få den justerad sedan ska du va bekymmersfri många år framåt.
Får du brännaren rätt injusterad med rökgasinstrument och du kollar upp effekten i dom effektlägen du kommer använda genom att mata brännaren från hushållsvåg kommer du bara behöva göra ev justeringar på matningen vid pellets leveranser.
350 gram pellets på 10 min 10 kW
520 gram 15 kW
695 gram 20 kW
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av johan_30 »

Ok tack för svar ska be någon ställa in den ordentligt samt se om jag hittar en annan skruv på blocket den gammla skruven har lite problem å få upp en del pellets fick hem en pall xl pellets lite längre pellets å de gick inte å få skruven å ta upp den sorten
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av André »

Jag har lagt ut lite grundvärden som brukar stämma rätt bra och du kan ju alltid väga in vilken matning för rätt effekt sedan bara nån med instrument som kan justera in rätt fläkt.
10 kW brukar jag inte välja att ställa lägre i läge min/låg då de blir svårare att få de optimalt med lägre effekten.
10 kW 350 gram pellets/10 min fläkt 29%
15 kW 520 gram/10 min fläkt 34%
20 kW 695 gram/10 min fläkt 54%
Så bara fram med hushållsvåg när brännaren dyker up :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av johan_30 »

Fick hem brännaren igår koppla in men displayen tänds å dioden lyser grönt men ingen text i displayen väldigt tråkigt hade hoppats å slippa elpatronen får bli å kontakta återförsäljaren idag
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av André »

Hmm nån kontakt som dom glömt trycka I? :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av johan_30 »

Kollade kontakter i går kväll men hittade ingen pratade med återförsäljaren idag å han pratade med ariterm å dom sa också någon kontakt som har lossnat å vill ja skulle kolla igen å nu har dom iallafall sagt att dom ska skicka en ny bara vänta då kanske fredag skulle jag ha den. Så de blir elpatron ett tag till bara hoppas de inte strular nått mer
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av Roli »

Tråkigt när nya grejer inte fungerar. Då börjar man undra om man valde rätt produkt. Hoppas det snart löser sig och att det fungerar med ersättaren.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av johan_30 »

Så där då va problemet löst dom hade missat processorn så nu e den dit satt å brännaren är precis startad :) men vilken kW rekommenderar ni att man kör brännaren på? Min panna är en ctc easyflex huset är på ca 120 kvm
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av johan_30 »

Hm å nya brännaren gick fint en stund nu gnisslar de å låter illa när internskruven matar in pellets hm nån som har nån idé va de kan vara
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av johan_30 »

Testade lite olika saker konstatera att ljudet kom från slussen. Bytte pellets sort tyst å fint testade med xl pellets igen å ljudet kom tillbaka å i med annan sort igen så blev de tyst nu gick den bra i några timmar sen varnar för optovakt. Gjorde omstart kollar värderna i menyn å den fladdrar upp å ner ibland över 50% å ibland på noll. Heja vilken bra brännare ja har köpt. På måndag blir det å kontakta återförsäljaren å be han ordna fram en ny på garantin eller så får han ge pengarna tillbaka
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av André »

Ställ in 20 kW (även om de inte spelar någon roll då man ändå måste finjustera värdena)
Är det värdena för optovakten som Fladdrar? Frågan är om det är den nya kortare optovakten som sitter i, då måste man ställa ner värdet för optovakten från 50% till 10% annars kommer brännaren stanna på grund av för svag låga. Den äldre långa är kanske 3-4 cm lång medan den nya kanske 1,5 cm eller liknande.
Ljudet från slussen kan vara både lite gnålande/gnisslande plus floppljudet då slussen är ny och tät vilket är som det ska vara så du har nog inget fel i slussen, efter ett tag är de bara floppljudet kvar.
Läge hög kan du ställa in matningen på 68% som grundinställning med fläkt 36%
Läge låg 50% matning med fläkt 30%
Då bör den inte gå fet iaf, sen kan du testa med hushållsvåg och ställa in effekten för vardera läge enligt värdena jag angett i tidigare inlägg både matning och fläkt, har du rätt effekt som du vill ha i dom olika effektlägena behöver bara nån med instrument finjustera fläkten om du tycker de verkar behövas. Nu ska fläkt värdena jag angett för 10/15/20 kW stämma ändå så installatör för finjusteringar ska inte behövas, skulle man ändå tycka att den går något fet öka/minska fläkten med 1% och kör några darrar och se om färgen blir ljusare/mörkare.
Många jag hjälper brukar vilja att jag ställer in med något lägre Co2 än 12%, snarare 10-11% då blir de bara ett ljust lurv i förbränningsrum/rökkanaler som är lätt att borsta bort men tappar nån % i verkningsgrad.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av johan_30 »

Så nu har dom byt kretskortet å optovakt brännaren inställd med instrument nu verkar de fungera. Men ja e fortfarande missnöjd funderar starkt på att installera luftvatten värmepump
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Beställde ny brännare

Inlägg av Roli »

Den är inte speciellt tyst den heller, om det nu var ljudet som du tyckte var störande. Skall du skaffa en sådan pump så gäller det att tänka till på placeringen. Har gått förbi en del hus som har luftvatten pumpar och de låter en del. Jag skulle inte vilja ha en sådan utanför mitt sovrum.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar