Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Becker »

M.Lindskog skrev:Gott att det funkade så bra :) Fast saknar du inte klinkandet lite ändå...? ;-)
Jo det trygga klickande ljudet av en brännare som fungerar kommer jag att sakna :lol:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av André »

Fint då va de som jag tycktes minnas att matningen va samma :D

Nu behöver du inte fundera på om stiften ska börja trilskas/slå stopp med växellåds/motorhaveri :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Becker »

Ja jag hoppas att det ska vara driftsäkert i många år framåt :D
Även om jag inte ska klaga så mycket... den har ju mest gått och gått 8)

Men nu när det fanns möjlighet till att uppdatera brännaren så tyckte jag att det var lämpligt. Jag hade ändå snart fått köpa en ny "kaststjärna".

Men det är ju nu omöjligt att höra om brännaren går eller inte... man måste öppna dörren till källaren, och då hör man fläkten. :mrgreen:

Någon som kan rekommendera en bra "smörja" för kedjan?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Becker »

Tänkte bara rapportera om att brännaren tuffar på fint :D Fantastiskt så tyst och fint den går. Det som låter är fläkten och ljudet av pellets som trillar ner i internförrådet :mrgreen:

Det känns väldigt "stabilt" 8)
Så här skulle brännaren ha sett ut från början!!

Jag kan bara rekommendera till alla som har en brännare som måste byta sluss eller "hjul" att då passa på att bygga om brännaren istället. Slussen byts ju då den nu snurrar åt andra hållet. Även doserskruven byts då även den roterar åt andra hållet.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
stenil77
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 01 jan, 2016 12:23
Ort: Karlskrona

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av stenil77 »

Har den gått bra i alla år nu? :D
Ecoflex värmer nästar 300m2 Litet hyreshus
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av thomasx »

Jag bytte ut stålstiften på mitt doserhjul mot plast med lite större diameter, sedan dess har inte den delen utgjort några som helst problem. Samma kaststjärna och plastbitar har suttit där i snart 10 år :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Becker »

Brännaren fungerar fortfarande fint. Jag försöker att plocka isär den en gång per år och göra rent och smörjer upp den.
Jag har också bytt fläkt. Mest i förebyggande syfte. På den gamla fläkten bytte jag lager en sväng. Lägger på någon droppe olja på lagren ibland.

De gånger brännaren har stannat är lätt räknade. Om vi räknar bort de gånger som "någon" har glömt att fylla på pellets.... :wink:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
a00jarol
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 nov, 2012 22:32

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av a00jarol »

Jag hade funderingar på att bygga om då stiften gick sönder i tid och otid, samt högt slitage på kugghjulet.
Monterade små kullager med små skruv istället för stift. Dessa löper jättefint i kugghjulet, trots att det är slitet från stiften. Hade jag fortsatt med stift hade jag varit tvungen att byta ut det då stiften ibland krockade med spetsen på kugghjulet. Har kört så här i snart 2 år. Inga problem alls.

https://photos.google.com/share/AF1QipP ... Qkx3&hl=sv

https://photos.google.com/share/AF1QipP ... Qkx3&hl=sv
Biomatic 20+, Bequem 20 KW, expansionkort med utegivare, Termia tror jag... Tigex, insatsrör. 165 + 70 m2
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av FredrikK »

Lyfter denna tråd då jag testat att bygga om min brännare enligt a00jarol:s idé med kullager. Har visserligen bara kört 3 veckor än så länge, men det löper verkligen superfint med kullager! Om någon annan vill bygga om så verkar 684-2RS (4x9x4mm) vara lagom i dimension på lager.

Tack för tipset!
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
stenil77
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 01 jan, 2016 12:23
Ort: Karlskrona

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av stenil77 »

Min har blivit uppdaterade med kullager oxå :lol:
Bilagor
20171126_123323.jpg
20171126_123323.jpg (168.98 KiB) Visad 4427 gånger
Ecoflex värmer nästar 300m2 Litet hyreshus
stenil77
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 01 jan, 2016 12:23
Ort: Karlskrona

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av stenil77 »

FredrikK skrev:Lyfter denna tråd då jag testat att bygga om min brännare enligt a00jarol:s idé med kullager. Har visserligen bara kört 3 veckor än så länge, men det löper verkligen superfint med kullager! Om någon annan vill bygga om så verkar 684-2RS (4x9x4mm) vara lagom i





dimension på lager.

Tack för tipset!

Köpte biltemas kullager 4st för
fräste upp hålen i huset
Bilagor
20171126_123323.jpg
20171126_123323.jpg (168.98 KiB) Visad 4426 gånger
Ecoflex värmer nästar 300m2 Litet hyreshus
Skriv svar