Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Becker »

Nu har jag beställt en ombyggnadssats till kedjedrift till min Biomatic 20+
Ni som redan har byggt om era brännare har ni några tips på hur detta ska göras? Jag har ju förstått att Ariterms / Thermias instruktion lämnar en del att önska... :(
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Becker »

Ska jag tolka tystnaden som att igen har byggt om sin brännare? Eller att jobbet är riktigt enkelt? :?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av bergatorparen »

Det kanske beror på att det är en del år sedan någon medlem gjorde det, och kanske inte längre följer med på forumet. Det brukar ofta vara så: När maskineriet fungerar såsom det står på asken att det skall, så vänder sig många bort härifrån och hittar nya intressen. Jag vet skillnaden på tappdrift och kedjedrift, men tyvärr inte HUR man bygger om - inte i någon detalj.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Becker »

Jag får väl hoppas på att kedjedriften får brännaren att gå utan några avbrott :D Fyller kedjedriften på med pellets i veckoförrådet också :wink:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av M.Lindskog »

@Becker: Jag har dessvärre inget att tillföra. Men du får gärna dokumentera / fota det du gör. Kan alltid vara nyttigt för oss andra :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Taxen »

Visste att jag sett bilder förut.
Efter lite sökande fann jag detta :)
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=10236
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Becker »

Jo den har jag också sett förut... :D
Men nu ska jag inte bygga en egen lösning. Utan jag har köpte ombyggnadskittet från Ariterm. Eller ja, det har inte anlänt till min leverantör än :(
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Brynäs »

Troligtvis följer anvisningarna om hur man går till väga med :wink:
Annars blir det till att gissa var kugghjulen skall sitta,men det märker man nog snabbt ifall kedjan går på eller ej.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Taxen »

Beroende på vad som ingår i ombyggnadssatsen och vad som blir kvar av det andra,så borde man kunna klura ut hur det skall sitta.
http://shop.covarme.se/product.php?id_product=90
Sidan 3 och 4 syns det rätt bra.
http://195.67.82.150/ariterm/Ariterm-Be ... ow-res.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av André »

Det faller sej själv då du ser delarna :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Becker »

Jag hoppas att Ariterm får tummen ur och skickar grejerna till min återförsäljare snart...
Så att jag får mecka lite :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av André »

Hoppas du får dom snart för du får som en ny brännare helt ljudlös :D

Du skulle ju kunna mäta upp förbrukningen medans du väntar, Kommer inte ihåg riktigt men har på att det inte behövdes göra några ändringar av matning på 20 kW brännaren.. Biomatic 30 ökades matningen 15% för samma effekt iaf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Becker »

Jag använder dina siffror André :D
260 gram / 5 minuter och 33% fläkt.

Detta kommer jag att mäta upp igen när brännaren är renoverad. :mrgreen: Har inte kollat matningen på ett tag så det är dags i vilket fall...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av Becker »

Det tog tid att få grejerna :( Men nu sitter dom på plats :D

Ledsen men det blev ingen fotodokumentation av ombyggnaden. :oops:
Men instruktionen från Ariterm var ok, även om endel saker inte stämmer med min brännare. Så mitt tips är att strunta i vad de har skrivit om antalet brickor och så. På min brännare så hade det aldrig fungerat :shock: Se bara till att alla fyra kugghjul hamnar på samma djup, så att kedjan får gå i en fin rak bana :D Min Brännarskruv ser inte alls ut som den gör i instruktionen. Så man får uppfinna lite för att få kugghjulen i linje med varandra :mrgreen:
Inga stora problem, det som jävlades mest var kugghjulet som satt på den gamla slussen. Men den axeln ska ju inte återanvändas så det var ju bara att gå loss med en körnare och slå ur den gamla axeln. Så en avdragare kan ju vara att rekomendera 8)

Det verkar som om den matar lika mycket pellets som tidigare. :D
Och nu är det bara fläkten som låter när den går 8)

När jag ändå var igång och beställde grejer så beställde jag även lite nya lager. Oljeflänslager kallar Ariterm de lager som sitter lite här och där. Det finns två storlekar. Det stora lagret sitter i brännarskruven som sitter i botten på brännaren, det behövs två. Lagren sitter i samma ända som kugghjulet, men det sitter att lager från varje håll. De mindre lagren sitter i var ände av axeln på slussen, och lika så på axeln som håller doserskruven.
I ombyggnadskittet så sitter det ett nytt lager i den plåten som byts ut. Det är ett av lagren till slussen. Så om man vill byta ut alla lager när man ändå har skruvat isär brännaren så behöver man två stora, och tre små. Med hyllsor i lagoma storlekar är det ganska enkelt att försiktigt knacka ut de gamla lagren.

Så nu hoppas jag att brännaren ska gå lugnt och fint i några år :mrgreen:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Bygga om till kedjedrift - Tips :)

Inlägg av M.Lindskog »

Gott att det funkade så bra :) Fast saknar du inte klinkandet lite ändå...? ;-)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar