Triac skruv extern Biomatc 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av hc77 »

Hej,

Jag tänkte höra om det är någon som vet vilken sorts triac det är som styr "skruv extern" på styrkortet i en Biomatic 20+.

Problemet är den att motorn till den den externa skruven som matar fram pellets från pelletsförrådet inte fungerar som den skall. Provkör jag motorn med ström direkt från väguttag så går den perfekt men när den får signal från pannan så står den bara och brummar, dvs den får någon form av signal men motorn går ej runt.

Efter att konsulterat den servicefirma som jag brukar köpa delar ifrån så konstaterade de över telefon att det var en triac på styrkortet som gett upp och att enda lösningn var att byta hela styrkortet till en kostnad av cirka 3000 kr plus installation.

Eftersom jag är van att försöka lös de problem som uppstår på egen hand så börja jag att kolla runt om det inte fanns något annat alternativ dvs byta enbart tricacen och fann då följande tråd:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=12874

Här har man bytt en tric till "skruv brännare". Det finns 3 st triac på styrkortet, är det någon som vet vilken triac som styr "skruv extern"? Är det samma triac för alla 3 eller är de olika?

Hur fungerar styrkortet, styr det även elpatronen i pannan? Givetvis så lägger pannan av den veckan som hittils är kallast på hela vintern och innan jag plockar loss styrkortet så vore det bra att veta om kortet även styr elpatronen. Då blir det lite mer bråttom att få det på plats igen eftersom det just nu inte är läge att låt pannan stå still någon längre stund med rådande kyla.

Tacksam för all hjälp

Mvh
Henrik Carlsson
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av jerjo »

Lägg upp lite bilder så skall jag försöka hjälpa dig.
Har du dessutom ett schema där man kan se var skruven ligger ansluten så underlättar det.

Exempel på bra bilder finns i "Triac skruv extern Biomatc 20+" (Topic 12874)
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av hc77 »

Tack för ditt svar.

Jag har via PM från "snokez" fått reda på att elpatronen styrs av samma styrkort (tack "snokez"). Han trodde även att det var samma typ av triac för alla tre på styrkortet.

Tyvärr har jag inga bilder att visa utöver dem som redan finns i den forumtråd ni nänvisade till. Jag har inte börjat skruva med pannan än eftersom jag helst inte vill skruva med den innan jag har införskaffat en ny triac. Detta på grund av att pannan blir ståendes helt stilla då och med den kyla som är just nu vill jag inte ha pannan avstängd mer än nödvändigt. Annrs vore det väll bra att skruva loss kortet för at se vilken typ av triac det är som behöver införskaffas.

Jag har inget schema mer än det som finns på sidan 7 på följande webadress:

http://biomontage.se/produkter/ariterm_ ... ing_30.pdf

"Skruv extern" finns på detta schema men med min begränsade kunskap gällande läsning av elschema så kan jag inte se vad för sorts triac det skall vara eller för all del vilken av de tre det är heller.

Mvh
Henrik Carlsson
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av Icecap »

Att byta TRIAC är inget problem, att hitta rätt är inget problem heller - om du kan läsa vad som står på dom. Jag skulle omedelbart tro att BT138 skulle klara biffen (72-018-09 på ELFA, 22,60 + moms).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av hc77 »

Återigen, tack för era svar.

Då skiljer ju lite på ditt förslag av triac "icecap" jämfört med den som "snolez" satte ditt på sitt styrkort.

Se specifikationer nedan:

Art: 72-018-09

Kapseltyp TO-220
Periodisk toppspänning 600 V
Spänningsderivata 100 V/µs
Framström 12 A
Tändspänning 1.5 V
Minsta tändström 35 mA(Q1-Q3)
70 mA(Q4)

Art:72-032-12

Periodisk toppspänning 600 V
Framström 12 A
Spänningsderivata 40 V/µs
Kapseltyp TO-220AB isolerad
Isolationsspänning 2500 V
Minsta tändström 10 mA(Q1-Q3)

Jag kan bara se att det är skillnad på dessa men inte värdera om någon passar bättre än den andra, någon som har några synpunkter!

Mvh
Henrik
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av Icecap »

Jag vet ju inte hur stor motorn den driver är men jag har fått veta att man ska räkna 6x motoreffekten i startström. I mitt fall är externmotorn på 300W och 6 x 300W = 1.800W. Vid 230V blir det 7,8A så i mitt fall är en TRIAC som klarar kanske 10A eller mer alldeles OK.

Det som skiljer av "verklig" skillnad är att den ena är isolerat och den andra är det inte. Med isolerat menas att det INTE finns en bit koppar att skruva fast TRIAC'en på en kylvinge så finns det kylvinge med i spelet är det en icke-isolerat som gäller.

Annars tar man den billigaste, det går precis lika bra med selleri ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av hc77 »

Jag tittade på etiketten på min motor till externa skruven och på den står det "25w", låter lite jämfört med dina 300W.

Jag hade behövt beställa några triacar idag för att hinna få dem innan helgen men blir inte riktigt klok på vad jag skall köpa. Kanske skulle beställa några utav varje utav de som nämnts ovan? Kostnaden är ändock försumbar jämfört med ett nytt kretskort. Eller finns risken att ingen av dem kommer fungera?

Alternativet är att stänga av pannan helt och plocka loss kretskortet för att kolla vad för sorts triac det är. Dock vill jag helst slippa göra detta.

Tittar man på http://www.elfa.se finns det en hel uppsjö av triacar i deras sortiment.
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av hc77 »

Jag kunde inte hålla mig ikväll utan släppte på plastkåpan och det var ju betydligt enklare än vad jag trodde. Kretskortet satt ju mycket lättillgängligt. Var rädd att man var tvungen att behöva montera ner ytterliggare massor av komponenter osv för att komma åt kretskortet, därav min försiktighet.

Kunde konstatera att alla 3 triacar var av samma modell så nu har jag beställt ett par stycken och så är det bara att hoppas på det bästa.

Tack för hjälpen
Henrik
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av jerjo »

Läste du av typbeteckningen på triac nu när kåpan var av?
Kan ju vara bra hjälp för andra!
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av snokez »

Jag har lagt till lite bilder på kretskortet samt TRIAC här.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
smareus
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 16 maj, 2012 23:05

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av smareus »

Hej,

Jag har ett liknande problem med att externskruven bara brummar men när jag kopplar den i eluttaget så fungerar den perfekt. Jag åkte till Elfa för att köpa en BTA12-600 men fanns inte på lager. Han i butiken sa att jag kunde prova med BT138-600, enda skillnaden var att det krävdes lite mer för att tända som jag förstod det och det skulle inte vara någon fara att prova. Efter bytet så fungerade det inte och jag trodde det berodde på att det var fel komponent. Sedan upptäckte jag att både fläkten och matarskruven börjat brumma också efter bytet. Jag provade mäta strömmen till motorerna och den mäter upp till 230 volt på kontakterna, vad är det som gör att dem brummar?
Min fråga är vad det kan vara som är fel, har jag bränt kortet för att jag använt en annan Triac??
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av snokez »

Mitt kort började krångla igen för 2 veckor sedan. :shock: Efter en sotning skulle jag slå på systemet igen och allt bara brummade. När jag försökte byta över till endast "el-drift" brummade det ännu mer i extern-, internskruv och fläkt. Först efter omstart kan den gå på el, utan brum. När jag mätte på motorn hade jag endast 155V.

Det visade sig vara en kondensator på 100uF som gett upp. Bytte ut den och nu går den bra igen. :)

Bild
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
smareus
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 16 maj, 2012 23:05

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av smareus »

Tack för tipset!!

Som jag skrev i PM:et så vore det kanon om du har ett Elfa nummer. Men kan det brumma även fast jag har 230v fram till motor eller brummar det enbart om man har för låg spänning?
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av snokez »

Har tyvärr inget ELFA nr. då jag hittade en som funkade på hyllan.

Brummet uppstår pga att triac får fel styrning. Om jag minns rätt så filtrerar kondensatorn likspänningen från lågnvå/styrsidan till opto-omkopplarna och triac på "högspänningsdelen". Kondensatorn i mitt fall påverkar alla 3 triac's funktion. :shock:
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
smareus
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 16 maj, 2012 23:05

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av smareus »

Jag bytte kodningen som du rekommenderade och det fick allting att hoppa igång igen. Jag har till och med fått för Mia att allting rullar lite bättre.
Skriv svar