Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Wille
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 19 sep, 2005 16:59
Ort: Katrineholm

Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av Wille »

Sedan i somras då jag bytt till Stora Enso pellets (vilket jag som dammkänslig uppfattar som väldigt dammig pellets) så har jag med ca 1 veckas mellanrum fått felmeddelande "Alarm pellets saknas". Efter ett tag kom röris och har då bytt ut nivåvakterna och ändrat läget i servicemenyn för nivåvakt till 80%. Dock kvarstår problemet så varje vecka ungefär lyser pannan röd och elen har gått in. Jag har också torkat av nivåvakterna med antistatisk putsduk.

Min fråga till er som kan detta: är det nivåvakterna som strular? Skall % antalet på nivvakterna som styrs via servicemeny vara högt eller lågt om det nu är dammet som orsakar felet? Kan det vara något annat fel? Vad göra ?

tack snälla för er hjälp!
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av André »

Är internförrådet i brännaren tomt då detta hänt?
Kan även va att driftstiden på externskruven är för kort med 30 sek så den inte hinner mata fram tillräckligt.

Vet att det händer att man får fel larm oxå så det kan bero på att backspärren är feljusterad om man kör med stift
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av Becker »

Förutom det som André skriver så kolla så optovakterna sitter ordentligt i sina hållare. De ska sticka ut lite, (in i förrådet alltså), då hålls de rena av pelletsen som åker förbi :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av M.Lindskog »

Eftersom det hänt efter byte av pelletsfabrikat så är jag nog inne på Andrés linje att det kan vara externskruven som inte hinner mata fram tillräckligt. Jag har själv varit med om att detta kan ställa till det. Så du kan ju testa att dra upp gångtiden för ext.skruven. Hjälper inte det så kan du behöva ändra läge på externskruven för att den ska orka med att mata tillräckligt. Jag fick själv hänga min en aning flackare för att den skulle klara byte av pelletsfabrikat för några veckor sedan.

Betr %-satsen för nivåvakten så har jag själv resonerat som så att ju tidigare den hinner reagera på att det behöver matas fram mer pellets, desto bättre. Har således dragit upp den till max. Skillnaden i verklig pelletsnivå för de olika %-satserna är i praktiken mycket liten. Om du går in i service-läget i menyn & studerar nivåvaktens värde så ser du att det går väldigt fort från 99% till 1% när det väl börjar röra på sig. Du kan ju alltid montera av slangen & titta ner i internförrådet samtidigt så ser du hur det beter sig.

Så som jag förstår konstruktionen så är inte givaren av sådan typ att de ger signal att "nu är det X% fullt i internförrådet". Det man ställer in är väl snarare känslighet för givaren? Säger givaren 99% så är det hyfsat garanterat pellets upp till minst givarens nivå i internförrådet. Börjar den visa det minsta under 99% så är det hyfsat sannolikt att det beror på att nivån är i närheten av givarens höjd -> dags att mata fram nya friska pellets.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Wille
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 19 sep, 2005 16:59
Ort: Katrineholm

Re: Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av Wille »

Ok.

Internforrådet är inte helt tomt men ej heller fullt (ej över nivåvakternas läge).

då kanske det inte har nåt att göra med % talet på nivåvakterna om jag förstod Herrarna rätt.

Så: först säkerställer jag att optovakterna sticker in lite i förrådet.

sedan borde jag jag justera backspärren, (jag kör med stift), vad gäller här?

Sedan ändrar jag gångtiden för ext skruven. Hur gör jag det? Vilket värde gäller där?

Om jag gör detta och kollar om det blir nån ändring (tar väl en vecka...) så hör jag av mig....hoppas inte...

börjar bli less på att se denna röda lampa och gå ner och starta om allt igen.... :twisted:
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av M.Lindskog »

Känner igen frustrationen tyvärr... :?

Ändra gångtid externskruven gör du så här:
Gå in i Serviceläget i menyn (håll inne hö + vä knapp tills det står Service)
Stega höger tills det står Effekt 0
Stega upp tills det står Effekt 5, vänta till 5 slutar blinka
Stega höger, du är nu inne i meny Effekt
Stega höger till Skruv extern tid, justera upp / ner

Hoppas det löser sig! :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av Becker »

Om förrådet inte har pellets upp över nivåvakten så är det troligt att tiden för den externa skruven är för kort.

Backspärren, gångjärnet, ska gå ner och lägga sig bakom "kaststjärnan" varje gång som ett stift har puttat fram "kaststjärnan". OBS, när brännaren stannar och tar en paus så ska ju inte gångjärnet nödvändigtvis lägga sig bakom. Men varje gång som ett stift har puttat klart så ska gångjärnet spärra.


Jag kan också rekommendera att bygga om brännaren till kedjedrift. Stabilt och tyst.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av André »

Låter helt klart som det beror på att externskruven går för kort tid o inte hinner mata fram tillräckligt, Konstigt att inte installatören kollade detta innan byte av givare :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wille
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 19 sep, 2005 16:59
Ort: Katrineholm

Re: Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av Wille »

Ok,

då har jag ändrat gångtiden på externa skruven. Den stod på 30 o jag har ökat den till 40.

En av nivåvakterna var väldigt långt in i "sitt lilla hål" så den petade jag ut och har skruvat fast den så att den syns ordentligt när man tar bort plaströret och tittar ner i internförrådet.

Gällande backspärren verkar den vara ok såsom Andre skriver.

Nu gäller det bara att hoppas att detta funkar.

Kedjedrift? Kostnad; vad tror ni?

tack för all hjälp!

Wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av Eldvin »

Det går att göra en fuling, stoppa ner ett spader ess mellan givarna,då ska den stå på 90% sen drar du opp kortet så ska du se posenten sjunka.
Wille
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 19 sep, 2005 16:59
Ort: Katrineholm

Re: Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av Wille »

Jaha mina Herrar!

3 veckor har nu gått sedan jag gjorde de ni sa och vad har hänt med det som förut benämndes som "panndjäveln"? Jo den har återigen blivit husets stolthet och hjärta, inget stopp på tre veckor! :D

En av nivåvakterna hade hoppat ur sitt läge helt klart :shock: jag har ställt om gångtiden på externskruven...och ser man på, peppar peppar nu är jag nöjd och glad.

Tack för hjälpen! :cheese:
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
alfarunner
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 jan, 2014 10:39

Re: Alarm pellets saknas-problem med nivåvakter?

Inlägg av alfarunner »

Jag har också haft problem med alarm. Ändrade precis extern skruv till 40 s och nivåvakt till 80 %. Får se om det hjälper.
Någon som vet varför brännarskruven går hackigt så fort nivåvakten går under 80 %? Då startar ju givetvis den externa skruven och fläkten. Men att brännarskruven går så hackigt begriper jag inte. När nivåvakten når över 80 % går brännarskruven som vanligt igen.
Skriv svar