Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av AlexandraW »

Jag misstänker att slussen är otät då pannan tidvis ryker in (eller ja det luktar rök, det syns ingen rök). Dessutom är slussvingarna aldrig bytta och pannan har ett antal år på nacken. Om man tar loss påfyllningsröret, då drar det inåt (sugs luft inåt) genom pelletsen som ligger där - antar det inte ska det.

Jag har googlat lite och verkar lika bra att byta hela impellergrejen och inte vara vingarna. Men då är frågan om en total rookie som ärligt inte ens riktigt vet VAR den där impellern sitter eller hur den ser ut, kan byta den själv (efter någon slags beskrivning såklart)?
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av M.Lindskog »

Om du har ett luftflöde åt det hållet som du anger när du lossar slangen, då borde röklukten du känner inte komma den vägen. Röken kan väl inte gärna färdas mot draget?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av André »

Jodå det kan visst komma rök bakvägen för det är inte alltid som de drar genom brännarens förråd, har testat själv när mina slussvingar va helt slut/borta att dra igång rökgasfläkten på Max sedan stänga dragbegränsaren men de hjälper inte..
Helt klart dax för byte av vingar/byte till impeller, tror du klara det :wink:
Motorn måste lossas å kedjelåset bort sedan har du 4 bultar till locket för Slussen sen bara dra ut den ur brännaren, byter du bara dom 4 vingarna i Slussen sitter dom i 2 skruvar/st annars med impellern bara stoppa i den.. Jo drevet på impelleraxeln måste ju bort
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av AlexandraW »

Den osar när det börjar bli sotningsdags, så när draget blir sämre så går luften åt "andra hållet". Känns för mig ganska logiskt, kan det läcka luft åt ena hållet kan det göra det åt andra hållet. Och det ska väl vara tätt?

Andre - låter bra. Men jag vet ju inte ens var motorn sitter ;) Finns det någon bildbeskrivning/instruktion någonstans?

Jag har ju lyckats byta både fläkt och kretskort själv - men de är ju lättare se och förstå.
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av AlexandraW »

Tänkte byta hela impellern, skilde ju knappt i pris mot att byta bara vingarna.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av Stegatorparn »

Innan du börjar byta impellern, kolla först att slangen/röret mellan fläkten och slusshuset är fri från spån.
Nippeln i slusshuset brukar sätta igen sig. Det är meningen att slusshuset skall stå under övertryck vid drift.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av AlexandraW »

Fast impellern/vingarna är aldrig någonsin bytt. På minst 5 år..

Men kan du beskriva så en idiot förstår hur och vad jag ska kolla, så ska jag försöka kolla det du säger =)

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av Stegatorparn »

Bild

Slangen går snett över bilden från fläkten till slusshuset.
Det är mässingsnippeln i slusshuset som först sätts igen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av AlexandraW »

Bara ett problem. Sådär ser INTE min brännare/panna ut. Alls. Saker sitter helt annorlunda.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av André »

Den där slangen togs bort nånstans för ca 10 år sedan, det är ett rör som går i godset mellan in/utsidan av brännaren. Kanalen är direkt innanför fläkten å sedan ner till mataröret så man ser det inte utifrån..
Slussen är klumpen bakom drevet med piggarna/stiften, på vänster sida sitter motorn i 4 skruvar..
Man ser drevet bakom skivan med stiften å även bultarna till locket för Slussen på kortet å detta måste bort för att byta impellern, det är väl olika impeller om man har stift/kedjedrift? Slussen roterar åt olika håll beroende på drivning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av P-sson »

Har bytt vingar på min D15 från 2006, de gamla vändes på för 3-4 år sedan.
Till problemet de nya tjuter har gjort i två veckor, kan ha blivit lite tystare nu, är de normalt?
Vingarna köpte jag 2009.
Finns de lösa vingar å köpa nu, i så fall var?
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av AlexandraW »

Nya här tjöt i 2-3 v innan tyst.

Mr Pellets eller pelletsbilen hade lösa. Men det var inte mycket pengar man tjänade mot att köpa hela kitet nytt. Men ngn av dem hade lösa vingar när jag köpte

Direktcitering borttagen. Roli moderator
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Re: Byta slussimpeller på BeQuem - klarar man det själv?

Inlägg av P-sson »

I dag bytt lösa vingar mot hela kittet, å nu är de TYST, de gamla var mycket hårdare.
Kan kittet hålla 8-10 år som original.
Tack GOOGEL för stavprogram.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Skriv svar