Impulsköpte en panna...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Impulsköpte en panna...

Inlägg av scim »

Jag brukar surfa runt på blocket i jakt efter en panna för att ersätta min gamla CTC 266K som troligtvis sjunger på sista versen. Idag hände det plötsligt och jag råkade slå till på en Thermia Biomatic+ för 8000 inkl skruv och veckoförråd.

Pannan är från 2004 och på 20kW. Det känns som jag gjorde en bra affär, men vad är det jag har köpt egentligen? ;)

Kommer jag klara av installationen själv, eller behöver man något instrument för att kalibrera in den?
Ariterm Biomatic+ 20 -04
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av d_anders »

Pannan blir säkert kanon. Ska du byta nu direkt så är det väl klokt att ha planerat allt innan du börjar så du slipper stå utan värme alltför länge.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av scim »

Nä, jag har just fyllt pellets i förrådet så det känns lite bökigt att få ut Janfire-skruven, så det blir nog till sommaren. Det börjar ju dessutom redan bli lite för kallt här uppe för att riskera att vara utan värme...
Ariterm Biomatic+ 20 -04
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av xdigger »

Jag skriver väl här med då! :) Superbra val av panna, du kommer bli mycket nöjd kan jag lova! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av scim »

Hehe, jo det känns som att det är en av de bästa pelletspannorna, och även om den har några år på nacken så känns 8000 som ett riktigt bra pris. När det gäller själva pannan så är det väl inget speciellt som slits, och på brännaren har jag förstått att det är slussvingarna som behöver bytas ibland men dom är alldeles nyss bytta.

Jag glömde fråga om den hade spaksotning, men den verkar ju väldigt lättsotad hursomhelst och det går ju alltid att komplettera i efterhand.

Hur ser förresten elinstallationen ut på den här pannan förresten, drar man in trefas, sedan matas cirkulationspump, elpatron och brännare från dessa?

Sedan funderar jag på om det är lika bra att byta till ett slutet expansionskärl när jag byter pannan? Isåfall, mäter man eller uppskattar man sin systemvolym vid dimensionering? Jag har 17 radiatorer (8+8+1) samt två golvvärmeslingor (16mmx100m) i källaren.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av ja »

Du kan nog behålla den gamla skruven, nya brännaren har ju internförråd så du kan ha vilken skruv som helst. Man ställer in antal sekunder den ska köras när internförrådet är tomt.

Jag har samma brännare i min panna och jag har behövt byta slussvingar och växellådan (sen 2006).
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av xdigger »

Man drar fram 3-fas 10A till pannan.. Jag bytte panna själv, lödde alla rör själv.. Riktigt nice panna att jobba med. Nej den har inte spaksotning original, men den är så lätt att sota och dom 4-5 gångerna man gör det så tar det ca 5-10 minuter att rengöra allt inkl brännaren. :)

Tror mitt expansionskärl är ca 25L men kan kolla närmare om du vill, jag har 2 våningar, temperaturskillnaden är så liten i ett pelletssystem så det är inte så kritiskt.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av d_anders »

Om något av följande är uppfyllt skulle jag byta till slutet kärl:
  • Taket ska snart bytas (alltid skönt med en genomföring mindre)
  • Röret till expansionskärlet är i dåligt skick strax under anslutningen
  • Platsen där kärlet sitter har ofta en temperatur under noll
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av scim »

Hmm, tror jag väntar tills nästa sommar ändå…känner mig inte riktigt motiverad att ta upp ett nytt hål i murstocken, mura igen det gamla, tömma systemet och dra om en massa rör nu när det börjar bli kallt…Jag har ju dessutom just fått min Flex-A riktigt pålitlig så den får en sista säsong…

Angående expansionskärlet så är taket relativt nybytt. Jag är däremot lite osäker på status på röret, men besiktningsmannen var uppe på vinden för två år sedan och då hade han inget att anmärka. Osäker på temperaturen på vinden också, ska nog slänga upp en termometer och mäta. Hursomhelst så kostar ju ett 25l slutet kärl lite och ingenting, och det finns väl inga direkta nackdelar med ett slutet system, åtminstone inte vid pelletseldning?
Ariterm Biomatic+ 20 -04
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av scim »

Bild

Nu har jag hämtat pannan. Slet en timme med två kompisar för att få den genom källardörren, men dör gav vi upp. Måste på något sätt vinscha ner den sista biten.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av xdigger »

Palldragare och en 4 mm plåt som passar över tröskelns bredd samt har en längd på ca 80cm.. Då drar du upp palldragaren över tröskeln och sen landar du den på andra sidan när palldragaren glider över tröskeln.. Så gjorde jag när jag tog ut min gamla egor och drog in min Thermia, jag har smala dörrar så det var precis men det gick. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av scim »

Över tröskeln har jag iaf fått den, nu är det ner för trappen som är utmaningen ;)
Ariterm Biomatic+ 20 -04
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av scim »

Bild

Nu står den iaf i pannrummet. Det blev lite lätta plåtskador men det kan jag leva med!
Ariterm Biomatic+ 20 -04
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av scim »

Nu är pannan till slut installerad. När jag fyllde upp systemet läckte den som ett såll, 3 av 4 kopplingar till plattvärmeväxlaren samt vid ventilen innan den interna cirkulationspumpen. Åtgärdade det genom att lina om och byta några dåliga packningar (den hade ju trots allt stått i nästan ett år). Jag passade även på att byta ut det öppna kärlet till ett slutet som följde med panna, så jag slipper oroa mig om ev läckande kärl på vinden.

Nu har jag börjat köra den och är lite fundersam över inställningarna. Jag har trimmat in högläget så det motsvarar 15kW, 67% skruv, 37% fläkt. Är inte hundra på hur bra verkningsgrad jag åstadkommit, men rökgaserna ligger på drygt 130, vill helst inte ha för låg rökgastemp då jag har murad skorsten utan insatsrör. Askan i asklådan är åt det grå hållet och lågan är orange-gul.

Just nu kör jag med börvärde 85, tankdiff 20, glödhållning av. Är dock fundersam om man bör köra pannan med tankdiff eller om den mår bäst av "normal" drift med glödhållning? Om man kör den utan tankdiff så går den ju enbart på låg, vilket ger lägre rökgastemp, men det kan man ju justera genom att höja effekten på låg-effekt?
Ariterm Biomatic+ 20 -04
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av d_anders »

Glödhållning bör inte användas på sommaren när brännaren går sällan. På vintern när brännaren går ofta så kan glödhållning vara intressant, dock inte självklart att föredra.

Edit: Svaret ovan är generellt och jag vet inte om det finns några särskilda skäl som kan göra glödhållning intressant även sommartid på din brännare. (Extremt dyrt och ömtåligt tändsystem skulle kunna vara ett tänkbart sådant skäl).
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar