Impulsköpte en panna...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av scim »

Brännaren är en Ariterm Bequem 15, så tändsystemet är väl varken komplicerat eller dyrt.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
scim
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 19 dec, 2013 09:45

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av scim »

Just nu har jag c:a 6 starter per dag med en medeltemp på drygt 11 grader, inkl en dusch.

Antar att det är mer aktuellt med glödhållning när tiden mellan starterna börjar tätna lite.
Bilagor
panna.png
panna.png (33.79 KiB) Visad 1810 gånger
Ariterm Biomatic+ 20 -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Impulsköpte en panna...

Inlägg av André »

Ang underhållsglöd el ej har diskuterats flitigt men nu är inte ariterms att jämföra med tex janfire som matar in betydligt mer, ariterm pytsar in ca 58 gram pellets varje 60 min i standard inställning men om Slussen är i bra skick kan man öka denna tid till 90 min (jag kör så)
Vid kallstart tar det både längre tid att få upp flåset + att den matar in närmare 500 gram pellets vid varje kallstart, med fler starter än 3-4/dygn ändrar jag till underhållsglöd..
Du kan ändå köra med tempdiff hela året om du vill annars kan du ställa låg på 10 kW..
Möjligen skulle du kunna sänka fläkten till 34% om fläkten är ren och i bra form, då ska Co2 ligga på ca 12% om allt är som det ska och 15 kW/520 gram pellets/10 min
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar