Panna ryker in m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Har nu bytt optovakten och pannan går okej igen, tätbanden verkar ha stoppat röken som tidigare kommit in, vår installatör tror dock att fläkten skulle behöva bytas också så även den kommer nog bytas så den inte går sönder när det är som mest kallt i vinter.. Även tilluften i pannrummet kan vara för dålig då det endast finns en ventil på 90mm men skorstens pipan är grövre..
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av André »

Fläktens lager kan du droppa lite tunn olja på så kan den klara sej länge till :wink:
Men iof inte fel att ha en i reserv..
Av bilderna och din beskrivning så går brännaren fet, Är pannan justerad in med instrument nångång ?
Lättast är om du har tillgång till hushållsvåg så du kan börja med att väga upp förbrukning/effekten, fullt internförråd sen börjar du ta tid å matar brännaren från vågen då ska den förbruka 520 gram under 10 minuter för 15 kW vilket brukar va med 67-72% matning.. För att justera/mäta läge hög måste pannans temp hållas minst 6 grader under pannans börvärde hela mätningen, lättast ställa ner tempen på pannan till 50-60 grader sen då tempen gått ner dit öka börvärdet till 80 grader tex..
350 gram/10 min är 10 kW vilket är lämpligt för låg effekt å vilken matning som krävs kan du kolla genom att justera matningen i läge hög å väga upp för att sen lägga in värdena i läge låg..
Vid 15 kW behöver du 34-35% fläkt å 10 kW 26-27% fläkt (20 kW 695 gram/10 min kräver ca55% fläkt och hos några har jag aktiverat alla effektsteg med min på 10 kW låg 15 kW sen hög 20 kW om man tex har högt vv behov)

En fråga bara, Har du en Bequem 12D i en biomatic 20 panna?
Om det är en 15D brännare så är det nog troligen i läge låg den mest går å där har du väl 70% matning men bara 29% fläkt därför det sotar..
För 10 kW behövs bara ca 55% matning ( brukar va mellan 52-57% matning)
Får du ordning på brännaren så du har rätt effekt å fläkt behöver du bara väga upp vad den förbrukar å ev ändra matning i framtiden vid byte av pellets så du har rätt matning i dina effektlägen :wink:
Om det är så går de inte köra brännaren på mer än 12 kW vilket är 420 gram/10 min och då gäller inte mina fläktvärden heller, finns en tråd som Alexandra har om sin bionet panna där jag har för mej värden ska finnas.
Mvh/André
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Var för snabb, den har nu gått bra hela helgen men stannat idag igen, med meddelande "kontrollera optovakt" denna är dock hel och ej trasig... Startade om den och den gick igenom startfasen upp till 7k och gick sedan in i läge låg, efter ett tag går den in i läge hög och då fastnar optovakten på 1 av 99 fast det brinner, tog ut optovakten och den är riktigt het men registrerar inte heller lampan då utan står kvar på 1 av 99, när optovakten blir kall igen så verkar den funka, tål inte optovakten värme? Ska den blir kokhet? Den var helt ren från sot och limmet som kan smälta i bakkant om det blir för varmt har inte smällt..
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

André: japp, en 12d i en 20, är det något som verkar konstigt med det? :)

När man ska väga upp hur gör man mer exakt då? Ska man när pannan går som vanligt fylla på från en våg eller hur får man den att mata pellets så man ser hur mycket den tar?
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av André »

Kan ju vara fel på en ny optovakt oxå, Har hänt en kompis. Du kan köra den om du ställer ner börvärdet för optovakten till 1 i väntan på en ny.. Den kan bli rätt varm men jag vet bara av att den pajat hos, kompisen som har extremt hög förbrukning ( ca 20 ton/år i en biomatic 20) å som längst har den gått på maxeffekt i drygt 3 veckor utan vila :) pajat 2/3st på ca 170 ton pellets men nu har han en kort optovakt som funkat i 3 år iaf men den visar bara runt 30% då brännaren går så börvärdet har ställts ner på 10%

Hmm 12D går/ska man inte köra på mer än 12 kW då koppen är för liten och den klarar inte bränna all pellets om man kör på högre effekt, Varför är de satt i en 12D i en biomatic?
Exakt, Du matar brännarens internförråd från vågen å ser hur mkt den förbrukat under 10 min å de är max 420 gram/10min i 12D.
Har du gamla 12D där brännaren driver externskruven?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Det är en väldigt ombyggd 12d, tar pellets uppifrån istället för underfrån, har kedjedrift och ser inte alls ut som bilderna i någon instruktionsbok.. Är installatören som säger att det är en 12d (den installerades innan jag köpte huset) trodde från början de va en 20d

Har din kompis satt i den nya typen optovakt i en äldre brännare? Varit sugen på testa den nya jag men vet inte om det funkar..

Det är ingen fara att ställa börvärdet på 1? Vill inte att nått annat pajar..
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Panna ryker in m.m.ar

Inlägg av André »

Aha de är en liten specialare i den pannan men bra att du har den ombyggda med separat externskruv, Nu är det kedjedrift samt separat externskruv på 12D då de gamla inte gick få att funka..
Är det även bytt brännarkoppen tro så den är ombyggd till en 15/20D? Skumt att ta en 12a å bygga om till en 20D :?

Ja han kör nya optovakten (korta modellen) i äldre 20D brännaren, de enda är att den aldrig visar 99% under drift då den förmodligen inte ser lågan så bra då den bara är 1-1,5 cm lång. Ligger å fladdrar runt 30-40% så börvärdet ställdes ner till 10% för optovakten.

Funkar brännaren som den ska är de ingen fara att ställa ner börvärdet till 1%, den tror bara den ser låga hela tiden då men den fortsätter ju mata pellets även om lågan skulle slockna. Asklådan blir fylld med oförbrända pellet är de som händer..

Läste igenom maratontråden AlexandraW hade å den 12D brännaren gick få att gå bra med 480 gram pellets/10 min med 42% fläkt, De va med 12D brännarkoppen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Problemen fortsätter :(

Nu är fläkten bytt, reparatören har kollat igenom brännaren men hittar inget mer, (efter fläktbytet gick den i 3 dagar utan problem.. provar nu den nya sortens optovakt men hjälper inget.. Pannan stannar med meddelande "kontrollera optovakt" eller "kontrollera Slussens täthet"..

Draget mätte han upp oxå, både före och efter panna, det var 0,07 på båda ställena, han tyckte de va lite lågt då de ska ligga minst på 0,15 men skorstenen var kall när han kollade så det kunde påverka sa han..

Brännaren står nu still och ska ringa honom på måndag igen men enligt honom så finns det inte nå mer som kan vara trasigt nu direkt..

Va tusan kan det va, måste vi byta ut panna brännare och allt? :( börjar bli dyrt.. :(
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av Doc »

Hej! Verkar som du har mottryck i pannan. Kanske jag missade det i texten men är du säkert att den snedda kanalen från brännkammare till tuberna är sotad? Den finns under internlocket bredvid det första raden av tuberna. Inte sällan det missas, kan ibland blir problem först efter flera år av drift.
https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... MwgfKAIwAg
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Jo mottryck verkar det vara, när den startades kall kom det rökpuffar ut genom packning å allt.. Sotarn va här för en månad sedan, ska göra en helrengöring igen på den men ska inte ha missat nått när jag gjorde ren den när den började krångla, men man kan ju varit stressad.. Ska göra det nu ikväll så får vi se.. Hålla tummarna..
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av Doc »

Hur blev det? Problem löst?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Reparatören va hit i fredags igen, mätte rökgaserna denna gång, co låg på långt över 2000 och steg, ska tydligen ligga på under 400.. Men efter lite justeringar så fick han ner värdet till kring 500, samt en röktemp på ca 110-120.. Han tror att det är något galet med pelletsen, som tur är har jag bara 4 säckar kvar av denna sort och kommer gå in den den sort som pannan hade när den installerades snart, då ska en helt ny justering göras, dock så fick han sänka matningen till minsta möjliga och höja fläkten en del för att få till värdena.. Får se om allt löser sig nu, han trodde det.

Annars måsta han riva hela brännaren å se va de kan vara, om det är nått med koppen eller liknande.. Verkade länge som den fick för lite luft och det sprutade gnistor från koppen..
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av André »

Se till att du justerar in den så den drar 420 gram/10 min sem bör fläkten va på ca 30%
Har du bytt optovakt till den nya kortare varianten så måste du ställa ner värdet till 10% ( börvärdet för optovakten som är 50%)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Nu verkar optovakten hålla.. har gjort om den gamla lite...

Men den stannar med jämna mellan rum med "kontrollera optovakt" problemet är att det blir aska i dockningshålet mellan brännare och panna, mängder med aska som då täcker för optovakt och det rasar ut ask när man drar ut brännaren.. ät det draget som är fel då?
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av P-sson »

Det tyder på mycket flygaska, ja hade de för 6-8 år sedan å de berode på mjuk å dålig pellets.
Prova med en annan sorts pellets.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Skriv svar