Panna ryker in m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Hej,

Jag funderar vad som kan vara problemet med vår panna.

Det ryker in rejält mellan panna och brännare, när fläkten går. Alltså hela källaren luktar rök oftast. Optovakten sotar igen samt att glaset man kan titta genom sotar igen direkt.

Här kommer lite info om den:

Finns ingen packning mellan brännare och panna där det ryker in, ska inte behövas enligt vår installatör.

Effekt hög, Skruv 75% Fläkt 40%
Effekt låg, Skruv 70% Fläkt 39%
Effekt min, Skruv 0% Fläkt 36%
Glödhållning Tid 60min
Skruv Extern Tid 36s
Varmstarter Antal 13911
Kallstarter Antal 534
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av Stegatorparn »

Först och främst ska det vara tätt mellan panna och brännare.
Tjyvluft stör förbränningen och kyler rökgaserna vilket sänker verkningsgraden.

Inrykning betyder övertryck i brännkammaren och kan antingen orsakas av att pannans rökgasvägar eller skorsten är igensatta av sot och flygaska eller att brännareffekten är för hög för panna och skorstensdrag.
Du har ju haft det är problemet tidigare, vad var det för fel då?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Har bytts olika saker i omgångar, optovakter, slussimpeller m.m. problemet har ibland försvunnit för att sen komma tillbaka igen, utan att det finns någon riktigt gemensam orsak än.

Pannan sotates igår samt att sotaren var här för någon vecka sen, ska vara om sotaren har fuskat då så att det är igensatt nånstarns endå, dock när det brinner i pannan utan att fläkten går så ryker det inte in något men så fort fläkten går så ryker det in.

Känns inte som problemet blivit löst nån gång utan att det helt enkelt kommer och går vilket gör det hela mycket svårare känns det som. Ska kolla skorsten när jag kommer hem men som sagt, sotaren var nyss hos oss. Ser inställningarna för matning och fläkt rätta ut? dock kanske de inte ska påverka att det ryker in och sotar igen?

Det flyger även ut gnistor mellan panna och brännare, så vi har nästan alltid lite aska överallt i pannrummet.

Kan man täta mellan panna och brännare med tätningsband för kaminer som finns på tex. biltema?
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av Stegatorparn »

Biltema´s glasfiberband fungerar utmärkt för ändamålet.
Är nog skäl att kontollera hela rökgasvägen från eldstaden fram till skorstenen.

Har aldrig haft en Bequembrännare så jag kan inte uttala mig om inställningarna.
Vet du vilken effekt brännaren har?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

15kwh
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av Stegatorparn »

Den effekten skall inte pannan ha något problem med.
Återstår att kolla rökgasvägarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av d_anders »

Kolla först det horisontella rökröret mellan panna och skorsten, där kan det ligga aska mm som förstör draget. En mer långsökt tanke är att det vid anslutningen kan ha samlats så mycket skit över åren så att det påverkar draget (osannolikt). Skadar i vilket fall inte att öppna rensluckan och tömma om nu inte sotaren redan har gjort det.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av Eldvin »

Är fläkten ren då? Inte tätt i brännarkoppen? Tilluft till pannrummet?Kollat kanalen mellan eldstaden och sotluckan uppepå pannan??
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Då ska vi se, efter en lång eftermiddag/kväll i pannrummet har jag gjort framsteg men tagit något steg tillbaka också.

Kollade alla rökkanaler, och sotaren har fuskat, det horisontella röret var inte sotat, inte heller resten av pannan så fuskat har dom.. Men efter en ordentlig sotning av allt och rengöring av allt så satt jag även dit tätning mellan brännare och panna. Startar upp den och den börjar mata pellets och lampan lyser grönt, går upp en sväng (15min) och nät jag kommer ner igen så är lampan röd och i displayen står det kontrollera Slussens täthet, drar ut brännaren och koppen är överfull med pellets och det ligger en hel del i asklådan också, gör rent koppen igen och kollar optovakten och startar om den.

Den matar pellets, och tänder rätt snabbt och det brinner med en gul/orange låga. Och det ryker inte in något! :) tätningen gör sitt :)

Går ner och kollar pannan nu på morgonen igen, då lyser lampan rött och pannan är rätt kall :/ i displayen står det kontrollera eltändning nu.

Alltså, 3 starter, 3 olika beteenden samt 3 olika felmeddelanden.

Tog ur optovakten och kollade värdena i servicemenyn, håller jag den i min slutna hand får jag ett värde på 1-3 cirka, och håller jag den mot lampan får jag ett värde på 99. Provade flera gånger men alla gånger reagerade inte optovakten på lampan utan stog kvar på värdet 1-3.. Kan optovakten vara trasig och orsaka alla dessa felmeddelanden? Den är endast någon månad gammal.

BildBildBild
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Eldvin skrev:Är fläkten ren då? Inte tätt i brännarkoppen? Tilluft till pannrummet?Kollat kanalen mellan eldstaden och sotluckan uppepå pannan??
Fläkten sa vår installatör sist han var här att den lät lite mycket och kanske måste bytas snart, går det inte bara att byta lager då?

Tilluften i pannrummet består av en kanal på 90mm.
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, sotarna kan man inte lita på. Dom drar oftast bara skorstenspipan och kvar sotet i rökkanalen.

Visst blir det billigast att bara byta lager om du är händig.

Den verkar ju inte bränna av i samma takt som den matar in, så fläkten är en sannolik felkälla om du inte pillat på inställningarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av ranzor »

Vet någon vad det är för lager man ska ha?

På vilket sätt verkar det som den matar mer än vad den bränner? Har inte pillat på några inställningar..
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av Stegatorparn »

Du skrev att koppen blev överfylld och pellets i asklådan vilket jag tolkar som att matningen är större än förbränningsluften.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av Eldvin »

Testa bara för skojs skull att smörja fläkten! De lär ju inte tända riktigt om fläkten inte funkar fullt ut,och brännaren gör omtändning och och pelletsen hamnar i asklådan.
smorgos
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 04 maj, 2014 20:38
Ort: Limmared

Re: Panna ryker in m.m.

Inlägg av smorgos »

Om koppen är överfull så prova att sänka matningen på skruven.
Ariterm Biomatic 20+ -06
Enplansvilla från -62 på 80kvm med lätt uppvärmd källare.
Skriv svar