Optovakten fladdrar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Det borde det inte vara. Vad händer om du lyser rakt in i givaren med en ficklampa?

Om det är exakt samma fel fortfarande, så är antingen den nya givaren också paj, eller så är det något annat fel.

Beroende på vilken typ av givare det är så kan du ohm-mäta den, men och utan ljus, med ljus bör du ligga på på någon kilo-ohm, och utan uppåt någon mega-ohm. Men man får se upp lite, för min dåliga givare gav ganska korrekta värden med max/min ljus, men inte däremellan.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av Riddarn »

Lyser jag rakt i den med ficklampa visar den 99%.
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av xdigger »

Min Ecotec gjorde likadant, hos mig var det rengöring av fläktens vingar med tandborste för att få tillbaka fläktvingens form, brännaren fick för lite luft, pelletsen rann över kanterna eftersom dom inte fick luft nog så hann det inte brinna klart. Jag trodde törst det var optovakten, men provade tom en bättre som jag hade liggandes, men icke.. Så jag skulle börja med att rengöra fläktens vingar, förmodligen om det aldrig är gjort så är det tjockt lager med skit där.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Men om jag inte minns fel har Riddarn redan nämnt att det brinner som det ska, yes?

Testa båda givarna med ficklampa, gå från försiktigt mörkt, ljusare ljusare till helt ljust, och kolla hur värdet ändrar sig. Se om det är någon skillnad på de två givarna när du gör så.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av xdigger »

Jo men fortfarande fladdrar värdena efter byte av optovakten, då antar jag att det inte brinner bra, kan inte tänka mig att den nya optovakten skulle ha exakt samma fel. Gör rent fläkten nu så kanske det funkar sen! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Några nya resultat, Riddarn?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av Riddarn »

Nej, jag har ställt börvärdet på 2%, och pannan går bra. Vet inte riktigt vad jag ska attackera härnäst.
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av xdigger »

Prova att göra rent fläktvingarna noga, jag har ju haft exakt samma fel som dig!!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av thomasx »

Riddarn skrev:Nej, jag har ställt börvärdet på 2%, och pannan går bra. Vet inte riktigt vad jag ska attackera härnäst.
Gör så här, om du har en multimeter/ohmmätare. Annars skaffa eller låna en ;)

Kör pannan så att det brinner bra. Låt optogivaren sitta i pannan. Jag antar att värdena i displayen nu är låga dvs neråt de där 2 procenten. Koppla loss givaren ur kontakten men låt den sitta kvar i pannan, mät motståndet över givaren. Om det är runt 100 kohm eller mer, så är det fel på givaren (eller så brinner det inte så bra i pannan) om det är runt 10kohm eller mindre, så är det fel på något efter givaren.

Gör denna test först med den gamla givaren, och sedan med den nya.
Hur ser givarna ut, liknar någon av dem den givare jag länkade till ovan?

(Om jag inte minns helt fel så har vi tidigare i tråden redan rett ut att det inte ligger något skräp i röret.)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av Skvader »

Någon som vet hur den s.k nya modellen av optovakt, den korta som ariterm har funkar. Kapar man röret eller har den högre känslighet. Det var nån som skrev att thermias optovakt är bättre än ecotecs, jag tycker de ser ut att vara samma typ utom då den korta.
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av André »

Den korta har vi testat men då verkar man måsta ställa ner börvärdet till 10% då den verkar få svårt att se lågan ordentligt så värdet fladdrar mellan 20-50%, funkar bra i biomatic 30 som har annan placering på optovaktsröret
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av Riddarn »

Jag har nu tagit isär och rengjort hela pannan, i startfas när det tagit sig så har jag 2,2-2,3 kohm över ljusvakten.

Bild

Bild
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Optovakten fladdrar

Inlägg av Riddarn »

Nu, driftsläge låg.

Bild

Bild
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Optovakten fladdrar

Inlägg av Riddarn »

Hög ligger den och fladdrar mellan 6-11% om jag drar efter kabeln så att givaren kommer så långt in som möjligt. Med givaren i korrekt läge så går den mellan 12-20 kohm. Bild
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Re: Optovakten fladdrar

Inlägg av Riddarn »

Den gamla givaren som gick sönder visar 99% hela tiden, dvs kortsluten. Jag misstänker att det är skillnad på gamla givaren jämfört de nyare.
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
Skriv svar