Tjära överallt, går inte att få till drag *LÖST*

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Tjära överallt, går inte att få till drag *LÖST*

Inlägg av Loranga »

Var ett tag sen man skrev något här... pannan har väl fungerat för bra.
Nu har pannan i alla fall blivit helt nerkleggad av tjära. Blev så några dagar efter att sotarn varit här.
Det blev vi varse när det hade runnit ut svart vatten över pannrumsgolvet och inre facket (under rökrören) i sotlådan var fyllt med vatten.
Upptäckte då att luckan ovanpå pannan inte var åtdragen ordentligt så jag misstänker tjuvluft där som fått rökgaserna att svalna och kondens som sedan droppade ner.

Problemet nu är att jag inte lyckas få till eldningen igen.
Sotarn var här igen och tog bort tjära så jag kunde försöka igen, har laborerat med inställningarna (var bra förbränning tidigare) och det som händer är att koppen fylls med glödande pellets men ingen eld.
Stänger man av pannan och kör fläkten manuellt utan matning blir det däremot brasa...
Har försökt med 5% matning och 50% fläkt men det blir samma sak, så fort man stänger av matningen startar brasan efter ett tag. Noll drag i pannan?

Har även provat att tända papper som jag fört ned i koppen, testat med protector (zink(?)-pulver eller vad det är), får bra låga då och så länge man inte inte har någon automatisk matning igång.
I skorstenen är det bra drag, pelletsdamm dras in i vid pipan.

Har förgäves försökt sen i fredagskväll. Funderar på om man ska drar ur två-fyra spiraler för att kanske få upp draget, byta alla tätningsband runt luckorna. Finns det något mer?
Senast redigerad av Loranga den ons 18 jan, 2017 00:58, redigerad totalt 1 gånger.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av Loranga »

Kan tillägga att fläkt och eltändningen la av.
Har ny fläkt men upptäckte först efter det bytet att tändningen pajat.
Ny packning i silikon runt brännaren.
Bytt alla tre triacs o konding på kretskortet.

Kan det vara något med pelletskvaliten? Så var det tjuvluften och tjäran som startade allt?
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av M.Lindskog »

Låter spontant som att om problemen startade efter sotarbesöket så lär de ändå ha med det att göra. Att det skulle vara något annat underliggande problem (ex. pelletsen) som blottades nu kan förstås vara sant, men det låter mindre sannolikt.

En tanke, möjligen långsökt: kan det vara något som fastnat nere i den första kanalen, den som går snett upp från förbränningskammaren upp till tuberna? Kan ex.vis plattorna som ligger ovanför spiralerna ha hamnat snett & blockera vägen lite?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av Loranga »

Jag frågade sotaren extra om just den kanalen o han sa att det var en del skit där som han drog bort nu, första ledningen efter sista sotningen (som gjordes igår tisdag) kändes ändå hyffsad men då hade jag preppat med protector-pulver pga all tjära.
Resultatet blev att man för första gången kunde dra i turbolatorerna/sotspiralerna.
Resten av ledningarna blev sämre o sämre.
Körde alla eldningar igår med dragbegränsaren stängd för att få ordentligt med drag.

Trist...
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av M.Lindskog »

Vet inte om du såg det jag skrev om plattorna? Du ser bilder på hur det är konstruerat här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 2&start=24

Plattorna ska ligga horisontellt så att rökgaserna går från sneda kanalen ned i de främre tuberna. Om sotaren varit där & joxat med viskan kanske han råkat stöta till en av dem så att den halkat ner & blockerar sneda kanalens mynning? Bara en tanke...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av Loranga »

Plattorna låg vad jag såg, rätt.
Där emot kunde jag inte få upp de ens med kofot i fredags.
Igår gick det efter helgens eldning, men som sagt, de ligger som de ska.
Oförskämt ren panna på länkarna, kan lägga upp lite bilde på eländet ifall det kan avslöja något.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av Loranga »

Här kommer lite bilder, kanske säger den erfarne något? :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
smorgos
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 04 maj, 2014 20:38
Ort: Limmared

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av smorgos »

Du hade väl säkert märkt det men går fläkten som den ska? Så inte nåt lager eller dylikt börjat kärva och den går trögt.

Annan, också lite långsökt, tanke.. Fasen vet om det ens är möjligt men om brasan startar när matningen slutar, kan matningen störa luften på något sätt så den inte kommer fram eller tar annan väg. Prova tex att starta matningen och fläkten manuellt och se om det blåser eller ej vid koppen.
Ariterm Biomatic 20+ -06
Enplansvilla från -62 på 80kvm med lätt uppvärmd källare.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av Loranga »

Fläkten är ny och fungerar som den ska...

Kan säga jippie nu och ta ut segern i förskott, kanske.
Sotade/tjärade ur en vända till. Lyckades få bort stora sega sjok (tjok?) med tjära nu, ryckte även bort de främre spiralerna i rökrören o kör utan. Så nu gick den igång på eltändningen o brinner som tusan, så nu har jag drag i pannan igen. Testar nu att släppa ut 40C på element o 30C på golvvärmekretsen men tempen bara stiger ändå!
Äntligen verkar tjärproppen ha släppt. Sotaren kommer imorron och drar allt en gång till.
Borde väl inte finnas någon risk att köra utan spiralerna i? Basic-modell levereras väl utan t.o.m.?

Summa
Dåligt drag och tjära i pannan = plocka ur spiralerna (när man efter tre dagars manuell eldning fått bort tjäran så det är möjligt)

Hoppas det håller sig så här. Får återkomma när spiralerna är i, hoppas på att jag slipper be om fler råd då... :alien:

Tack för alla svar!
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av xdigger »

Du kan köra utan spiraler, jag har inga i min panna alls, min är en tidig. Det verkar ha tjärat ordentligt i alla fall: på tok för lite luft! Glöm inte sota den sneda kanalen om du inte gjort det redan! Tänk även på att anslutningsröret till skorstenen behöver dras ur!

Skulle försöka dra ut resterande spiraler med om jag var som du.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av Loranga »

Nu var det dags igen =)
Inte lika illa, men det börjar smått.
Är något lurt med elen verkar det som, om det inte ska vara konstigt när det är normalt...
Har mätt volten på tamparna till fläkten, får bara 110V när jag kör "Test utgångar" med fläkt på 100%.
30% fläkt ger ungefär 90V.

Känns inte som det är någon riktig fart. Har ny fläkt sen i april eller vad det var, provat med nytt kretskort idag med samma resultat men ändå nyfiken, hur många volt får ni ut?
Fläkten är ju gjord för upp till 230V :-/

Fungerar någon dag att köra pannan på 60%matning men måste ha 100% fläkt.
Måste sedan sänka matningen vartefter tiden går för det brinner sämre och sämre.
Sedan blir det äckligt tjärsot, pannan har jag sotat flera ggr, haft två sotare här och en sotartekniker som filmat skorsten (murad och glidgjuten för några år sedan).
Bra drag även vid kall skorsten.
Pannan går något bättre med stängd dragbegränsare dock...

Tips mottages gärna, har slut på idéer!
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av xdigger »

Nu vet inte jag vad den utgången ska leverera, det är inte alls säkert den ska ge 230v alls. Men visst kan det bara fel på triacen. Du kan ju plocka bort fläkten och putsa av vingarna med en tandborste, det gör STOR skillnad, när mina är skitiga så har min ecotec svårt att få fram ordentligt med syre till förbränningen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag

Inlägg av Loranga »

Börjar med ett tillägg jag trodde jag skrivit om tidigare
Efter andra tjärbomben i pannan nu i höstas lyckades jag få till en fin brasa!
Alla tjära i pannan fattade eld, stog som en kvast upp i skorsten när jag kikade in igenom dragbegränsaren så jag stängde igen den med sitt lilla lås, samtidigt som jag ringer 112...
Rörde mig sedan som Flash Gordon och drog igen dörren och alla fönster för att minska drag och syretillförsel (hade haft lite fin rök från tjäran som sipprade ut någonstans strax innan).

En kvinna svarar precis som jag ska stänga det sista fönstret som sitter bakom pelletsförrådet, i vanliga fall brukar jag gå ut och runt huset för man når det inte för att dra igen det inifrån.
Klättrar med en fot på mitt gamla kamflänselement och kilar in mig själv mellan förrådet och ytterväggen för att nå, bröstkorgen pressas ihop och jag tar i ännu mer få att nå sista centimetern till fönsterhaken varpå jag högljudt stönar och flåsar i telefonen.
Den stackars kvinnan måste ha trott att jag låg och hade mina sista ryck eller nåt, hade ingen möjlighet att prata samtidigt.
Jag började sedan fråga lite om vad jag mer kunde göra men hon var osäker och orolig (tack för det! än tvärt om) så hon skickade räddningsledare, stegbil, släckbil med rökdykare. 12 minuter senare var första bilen hemma hos mig (tar 15min för mig i bil) strax efter rullar resten av kavalleriet in.

De såg nästan lite besvikna ut när de började prata på radion och meddelade att det varken syntes lågor eller rök utifrån.
De beslutade att för säkerhetsskull gå igenom hela huset med värmekamera.
Varmast var skorstensstocken vid pannan, minns inte exakt men stenen var drygt 200C nere i källaren, på entréplan kunde vi utläsa att vår plasma-TV var varmast, sen var det lagom temp hela vägen upp.

En liten anekdot att minnas...

Slut på tillägg


Gokväll mina pannrumstomtar!
Missade att återkoppla!

Hade flera sotartekniker här som var väldigt behjälpliga.
Varav en som efter filmning, tyckte jag skulle bila upp skorsten och mura igen ett hål som gick till en annan kanal (2m lång) som redan var proppad i andra änden.
Inget fel i det, en pipa ska inte grena sig, och vad gör man inte när man inte får någon värme i huset.
Hugga, hugga och mura, mura. Tyvärr ingen skillnad.
Fick då tips av honom att kontakta ytterligare en, som hade en hel del vana av pelletsanläggningar (säg det på en gång, haha).

Han kom hit och var sporrad att lösa mysteriet. var här i några timmar och vi provade både det ena och det andra tills hans nya mätinstrument gick sönder :cry:
Han avslutade då och sa att han hade någon gammal fläkt jag kunde få prova med för säkerhets skull då den inte gick som han var van vid i alla fall i jämförelse med sina 50kW-anläggningar.
Dagen efter svängde han förbi frugans jobb och lämnade av den.
Säger bara, god damn, nu går den som den vore ny! Vilket den i och för sig är med tanke på att varenda del är utbytt och fläkten t.o.m. 2ggr.

Den gick väl en månad, sen klappade den kära luftpumpen ihop till mitt Pellistore.
Beställde ny, skruvade fast, klick! Då släppte den gängade hylsan och den nya luftpumpen var trasig.
Det är som en gigantisk gängad popnit, nitad i plasten, tråkigt nog var den nitad snett så den satt bara fast till hälften.
Idag kom den nya pumpen, har inte vågat öppna den än....

Never ending stooooo-oooryyyy nana naa na na naaa nana naaaa
Senast redigerad av Loranga den ons 18 jan, 2017 01:21, redigerad totalt 1 gånger.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag *LÖST*

Inlägg av Loranga »

Just ja, sen ett tips om man vill mekaniskt ta bort tjära!
Det absolut bästa jag lyckades komma på var ett riktigt vasst stämjärn, det som att hyvla ost :cheese:
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Tjära överallt, går inte att få till drag *LÖST*

Inlägg av FRS05 »

Det låter som du har haft väldigt mycket otur med din anläggning! Snygga bilder har du i alla fall lagt in i tråden på din panna indränkt i ordentligt med tjära :D.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar