av hc77 » mån 29 maj, 2017 15:23
Jaha, då var det inkopplat. Begriper dock mig inte på varför det inte verkar fungera som jag trodde det skulle fungera. Mätaren för returtempen visar fortfarande ungefär samma temperatur som innan jag byggde om systemet dvs cirka 55 grader, är till och med snäppet lägre temperatur nu. Om jag provar att ha den extra strypventilen på shuntledningen öppen helt så borde väll det gå ut samma temperatur tillbaka i returledningen om jag fattat det hela rätt dvs att inget går via värmeväxlaren. Även om jag har strypventilen öppen helt så stannar returtempen på max 60 grader, snarare 56-57. Även pannan sjunker i temp och stabiliserar sig på 72 grader med strypventilen helt öppen så det verkar gå en del genom växlaren ändå? Pannan jobbar oavbrutet och med en temp på 72 grader. Så nånting händer ändå eftersom pannan får jobba konstant.
Där jag köpte den termiska ventilen så fick jag hjälp av "vrida" den rätt så att anslutningarna kom rätt. Provade även innan jag monterade att blåsa i de 3 olika anslutningarna på ventilen. I den anslutningen som skall anslutas till röret från värmeväxlaren så var det stopp vid blåstest dvs det övre uttaget på den termiska ventilen. De två andra, nedre och högra, som går till shuntledningen med strypventil respektive returledningen var det fritt flöde i. Är det inte så det skall vara kopplat i mitt system? Borde ju vara stopp uppifrån tills rätt temp uppnås dvs 66 grader.
Får dessutom ingen större effekt av värmeväxlaren, ökar max 0.5 grader i timmen gentemot 2 grader/timmen innan. Verkar som cirkulationen inte riktigt vill komma igång i systemet. Har avluftat på alla 3 avluftare ett antal gånger, kommer bara vatten. Men eftersom returtempen är låg, dålig effekt av värmeväxlare plus att cirkulationspumpen blir riktigt ordentligt varm så kanske det är så att jag inte får igång cirkulationen i systemet? Om så , vad skall jag prova för att få igång det? Jag har ökat trycket i expansionskärlet till nästa max och luftat flertal gånger. Finns det ev. luft kvar ändå? Känns som att man borde haft en avluftare vid den termiska ventilen också för att kunna avlufta shuntledningen med strypventilen på. Som det är nu, finns det inte risk att det är kvar luft i denna del. Frågan är i så fall var jag skall sätta in denna avluftare. Känns som att man då borde haft ett extra uttag på den termiska ventilen där man satt in avluftaren.
Det är inte så att man också hade behövt en avluftare på shuntledningen med strypventilen. Som det är nu så kanske den inte blir tömd på luft?
Varför får jag ändå låg returtemp och dålig cirkulation m.m? Jag begriper det inte. Någon annan som begriper bättre?
Bifogar en bild. Får dock be om ursäkt att den verkar hamna på fel håll. Ligger på rätt håll i datorn men när den läggs in på forumet så vänds den fel.
- Bilagor
-

- image1.JPG (124.64 KiB) Visad 1033 gånger