Kallt tappvatten ariterm biomatic+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
peletskorven
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 01 okt, 2012 20:39

Kallt tappvatten ariterm biomatic+

Inlägg av peletskorven »

Hej,
Har tillbringat dagen med att försöka förstå vad som hänt vår ariterm biomatic+ Från 2012/10.
Pannan är sommartid inställd på endast el.
Panntempen ligger på 80 grader som alltid, inga felmeddelanden och värmeslingan slår igång som den ska när tempen sjunkit tillräckligt lågt=pannvattnet blir varmt, el-slingan fungerar.
Framledningsvattnet till kranarna i huset blir dock inte varmt. Varmvatten kommer ett par liter men sedan kallt.

Har testat ändra Max/min framledningstemp men tror det bara påverkar tempen på vattnet i radiatorsystemet.(?)
Expansionskärlet stod strax under en bar, fyllde upp den till 1,7.
Det finns en on/off knapp vid displayen med en kran. Den brukar vara avstängd. Har testat sätta på on men ingen skillnad.

Vad kan ha hänt och hur gör jag för att få fram varmt vatten i kranarna igen? Vi har inte ändrat någonting utan helt plötsligt har vi bara inget varmvatten längre.

Vänliga hälsningar

//slut på idéer
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Kallt tappvatten ariterm biomatic+

Inlägg av d_anders »

Någonstans har du en blandningsventil som blandar vatten som värmts av pannan och kallvatten. Det är ganska troligt att det är den som krånglar. Om du hittar den som känn på rören. Ett bör vara ordentligt varmt, ett ganska varmt och ett kallt.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
peletskorven
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 01 okt, 2012 20:39

Re: Kallt tappvatten ariterm biomatic+

Inlägg av peletskorven »

Hur vet jag hur denna blandningsventil ser ut? Vart hittar jag den?
Snett ovanför brännaren finns en inspektionslucka med cirkulationspumpen bakom. Pumpen är betydligt hetare än de rör som ansluter till den. Skruvade ur skruven till den och lite luft pös ur tills vatten började komma. Pumpen el-surrar men för att pumpa vatten låter den väldigt lite(?) när jag har pannan i el-läge eller cirkulationsknappen vid displayen på on så är det bara el-surr, har jag den i pellets läge så låter den inte alls.

Hur kan jag testa om flödesvakten fungerar?
När jag inte haft någon kran öppen i huset på ett tag så blir kopplingen kring flödesvakten och rören den närmsta metern varma. Men så fort jag slår på varmt kranvatten blir rören kalla och båda sidorna om flödesvakten blir svala. Har inte riktigt förstått hur dena här flödesvakten är tänkt att fungera.

Har bifogat en bild, hoppas att den följer med.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kallt tappvatten ariterm biomatic+

Inlägg av danei »

Problemet är helt klar att pumpen inte går. Om det beror på att glädesvakten eller pumpen ät trasig är ju nästa fråga. Jag vet inte hur lätt din panna är att koppla om. flödesvakten har en intern magnet som flyttar sig när det finns ett vattenflöde. Sensorn på utsidan sluter kretsen när den känner magnetfältet.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Kallt tappvatten ariterm biomatic+

Inlägg av d_anders »

Jag vet inte vilken pump du har, men när man skruvat ur skruven brukar man kunna känna med en skruvmejsel eller fingret i hålet om pumpen snurrar. Om den inte snurrar så är det sannolikt att driftkondensatorn i den har gått sönder i och med att den verkar ha el då den surrar. Eventuellt skulle den även kunna ha kärvat fast, men det är osannolikt i och med att du inte har haft den avstängd. Om den har kärvat fast brukar man kunna få igång den genom att dra runt lite med en skruvmejsel i hålet.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Kallt tappvatten ariterm biomatic+

Inlägg av d_anders »

Förresten, om du sätter en skruvmejsel mot pumpen och skaftet mot örat så bör du definitivt kunna känna vibrationer om pumpen snurrar som den ska.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
peletskorven
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 01 okt, 2012 20:39

Re: Kallt tappvatten ariterm biomatic+

Inlägg av peletskorven »

Monterade bort cirkulationspumpen, plockade isär och plockade ihop. Satt någon form av avlagring i pumpen men efter det var det full fart på den igen! Kan rekommendera att hitta en riktig ventil för tömning på pannan istället för att använda en hink under cirkulationspumpen, tog en evighet.
Fyllt upp pannan med vatten och nu fungerar varmvattnet igen och pumpen låter som den ska!

Tusen tack för hjälpen!
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Re: Kallt tappvatten ariterm biomatic+

Inlägg av ranzor »

Haft samma problem med våran, slutade i våras efter att den krånglat av och till under ett års tid att vi måsta byta pumpen då den skar helt.. Vilket tydligen ska vara väldigt ovanligt..
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Kallt tappvatten ariterm biomatic+

Inlägg av xdigger »

Om man har tömt och fyllt på systemet har jag märkt att det blir mycket syre i vattnet som ansamlar sig i pumpen, har stått i duschen när det plötsligt blivit tvätkallt pga luft i pumpen några gånger! :lol:

Efter ett år och säkert 5-10 luftningar aå funkar det för mig.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar