kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Källargubben
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 18 jan, 2017 01:19

kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av Källargubben »

Vår Ariterm Biomatic +20 panna går bra. Vattnet i acktanken (som även är kopplat t solfångare) är hett. Vi får endast ut ljummen värme i huset. Vad kan vi göra?
Radiatorsystemet är luftat. Alla radiator är ljumma. Innegivaren är ställd t 22 grader, men inomhustempen går knappt över 17 grader. pannan indikerar korrekt utetemp men det verkar inte styra värmen.
Vi har dragit upp shunten manuellt på max men det kommer inte ut alls max varmt vatten på ledningarna trots detta. (ESBE ARA 600 - tillverkaren av shunten gissar på att inställningen på pannan är fel, eller att pannan som styr shunten signalerar fel till shunten.)
Värmekurvan är ställd t 50 grader. maxvärde ut 80 grader.
Tips på var jag ska felsöka?
Pellets Ariterm Biomatic 20+
Solfångare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av Roli »

Går cirkulationspumpen?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Källargubben
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 18 jan, 2017 01:19

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av Källargubben »

Ja. Cirkulationspumpen går.
Pellets Ariterm Biomatic 20+
Solfångare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av Stegatorparn »

Kollat systemtrycket?
1,0 bar vid slutet expansionskärl.
Luftficka i pannrummet?

Om shunten är trasig går axeln mycket lätt.
Det känns när man vrider den med fingrarna.
Väldigt ovanligt att det händer. Först brukar den gå trögare och trögare för att sedan fastna.
Händer nästan aldrig om man har shuntstyrning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Källargubben
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 18 jan, 2017 01:19

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av Källargubben »

Det är rätt tryck i systemet.
Jag har luftat radiatorsystemet, ack-tanken och pannan så ingen luftficka hindrar cirkulation så långt jag kan bedöma. (förstod jag dig rätt med luftficka i pannrummet?)

Vi har tidigare haft problem med att acktanken och pannan inte verkat kommunicera men då har det varit luft i toppen på acktanken och det hela har fungerat fint efter att vi pyst ut luften. Det hjälper inte alls nu - det är ingen luft att pysa ut. Och vi har rätt temp på tappvarmvattnet från systemet tack och lov.

När man vrider på shunten så går den "normalttrögt".

(Om jag förstår displayen rätt så gick det ut 32 gradigt vatten på radiatorkretsen medan systemet ville ha 60 grader.)

Tilläggsinfo: vi hade en servicekille som kollade på systemet i redan tidigare i höstas då vi upplevde att automatiken på shunten inte gick somd en skulle. Han vred upp cirkulationspumpen på max och shunten manuellt på max. Inget hände då (förutom att det blev ett kolossalt snurr på radiatorkretsen). Sen åkte han. när jag kom hem flera timmar senare sjöng det i radiatorerna och huset var jättevarmt - så klart eftersom shunten stod på max och det inte var kallt ute. Men nu matas inte maxtemp ut om man gör om manövern som han gjorde. Kan shuntventilen blockeras av något? den kanske inte öppnar helt - hur vet man det?
Pellets Ariterm Biomatic 20+
Solfångare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av danei »

Hur vet du att pumpen funkar?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av Stegatorparn »

Bilder eller principschema på kopplet skulle underlätta. :wink:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Källargubben
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 18 jan, 2017 01:19

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av Källargubben »

danei skrev:Hur vet du att pumpen funkar?
Antar att du menar cirkulationspumpen: Det är påtagligt att det rör sig i ledningen och drar jag på cirkulationspumpen på högre hastigheter så känner jag att det att det ökar. Dessutom känner jag att om jag drar ner shunten så det blir kallt vatten på ledningen så känns det direkt att det cirkulerar ut kallare vatten på radiatorkretsen (vilket idag inte är önskvärt i och för sig). Jag är säker på att cirkulationspumpen går.
Stegatorparn skrev:Bilder eller principschema på kopplet skulle underlätta. :wink:
Jag är lite osäker på vad du menar med "kopplet" men hjälper den här?: http://www.wv.fi/drag/Biomatic20_SE_drift.pdf ?? (Den hjälper inte mig just nu i och för sig och jag vet ju inte om installatören följt anvisningarna förstås)
Pellets Ariterm Biomatic 20+
Solfångare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag var ute efter hur din anläggning ser ut och är kopplad.
Utan fakta går det inte att komma vidare.
Vad är "rätt" systemtryck för din anläggning?
Hur många våningar med radiatorer finns det över pannrummet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av d_anders »

Kommer du åt att känna på rören strax innan pump och shunt?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Källargubben
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 18 jan, 2017 01:19

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av Källargubben »

Stegatorparn skrev:Jag var ute efter hur din anläggning ser ut och är kopplad.
Utan fakta går det inte att komma vidare.
Vad är "rätt" systemtryck för din anläggning?
Hur många våningar med radiatorer finns det över pannrummet?
Jag är okunnig i uttrycken. Jag gissar att du menar med "rätt systemtryck"= radiatorkretsens tryck. Den har 1,1 bar.

Pannrummet är i källaren. Det är två våningsplan ovan med radiatorer - bottenvåning och en trappa upp.
d_anders skrev:Kommer du åt att känna på rören strax innan pump och shunt?
Ja, temp innan shunt på röret som matar fr pannan = cirka 30 grader. Samma som före cirk pump och i princip som radiatorerna.
Pellets Ariterm Biomatic 20+
Solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av André »

Öppnar verkligen shunten fullt?
Låter som shuntmotorn lossnat från shuntaxeln, vet där just detta hänt och bara dra åt så shuntaxeln följer med..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av d_anders »

Jag tror också att shunten har fastnat i ett nästan stängt läge. Testa att vrida på axeln manuellt. Ta inte i för mycket om den sitter fast utan vricka fram och tillbaka. Får du inte insatsen att följa med så kanske du måste skruva isär och knacka fram och tillbaka på insatsen tills den släpper. Det kan mycket väl vara så att du kan skruva den åt ena hållet (du sa att du kunde få det kallare), men att den fastnar åt andra. Lyckas du få shunten rejält öppen så bör rören och pumpen bli rejält varma i princip på nolltid om pannan är varm.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: kallt i huset - pannan går fint - shunt paj?

Inlägg av André »

Ja kan inte vara annat än shunten som fastnat alt släpt på shuntaxeln då tanken är varm och cirkulationspumpen går, fullt öppen shunt ska stigarröret va samma temp som i tanken håller.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar