BeQuem 15 - Larm "Pellets saknas"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hbjerhag
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 07 feb, 2017 12:18

BeQuem 15 - Larm "Pellets saknas"

Inlägg av hbjerhag »

Jag har nu fått upprepade larm om att det saknas pellets, och pannan går på elpatronen.
Fallslangen till brännaren har vid varje tillfälle varit halvfull med pellet, alltså betydligt mer än vad som är vanligt vid matning. Det är som att externskruven går och går tills den stannar pga larmet.
Jag har kollat nivåvakten och den visar normala värden. Optovakten är inte sotig och visar normala värden. Det finns inga tendenser till röklukt, varför jag tror att slussen är tät. Brännarskruven byttes nyligen efter en del störningar i frammatningen där, men fungerar nu normalt. Jag har nyligen fyllt på pelletförrådet, men har haft samma leverantör minst ett år. Problemet förekom även innan fyllningen.
Min åtgärd när larmet kommit är att slå av och på pannan, varvid den går in i startprocessen, tänder upp och går normalt en stund, ett dygn eller en vecka, för att sedan ljuda och larma för saknad pellet. Oftast kommer larmet nattetid. Varje gång larmet kommer är fallslangen halvfull.
Någon idé om vad som orsakar detta?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: BeQuem 15 - Larm "Pellets saknas"

Inlägg av Eldvin »

Förmodligen är de nått som stör så brännaren inte ser lågan tillräckligt .
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: BeQuem 15 - Larm "Pellets saknas"

Inlägg av André »

Ingen aning vad som är felet men däremot ska den aldrig externskruven gå längre än inställda värdet för gångtid på externskruven, har det inte kommit pellets till givarna i internförrådet när tiden gått ut ska den stoppa och larma
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: BeQuem 15 - Larm "Pellets saknas"

Inlägg av thomasx »

När du säger att optovakten visar normala värden, var är då normala värden, och hur kollar du det?

För jag skulle ändå börja i den änden.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: BeQuem 15 - Larm "Pellets saknas"

Inlägg av André »

Även om det vore optovakten som bråkar ska ju inte fallslangen bli halvfull med pellets, om det inte varit felinställd gångtid på externskruven hela tiden och nu en annan pellets som hänger sej i slangen.. fabriksinställningen är 30 sekunder på externskruven iaf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar