Stiftersättare till Bequem, någon som vill prova?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Stiftersättare till Bequem, någon som vill prova?

Inlägg av CPMS »

Har gjort härdade bussningar istället för stiften, skruvas fast med M3 skruv i befintliga hål.

Håller på att sätta in pannan så det blir ingen körning fören till hösten så om någon som kör över sommaren vill ha en uppsättning att prova skriv i tråden.

Har en uppsättning att ge bort så första svaret får dom.

Bara att slå ur rörstiften och skruva fast bussningarna, ev flytta hjulen lite i sidled så allt går fritt.

Bussningarna är härdade till HRC62 så dom borde hålla ganska länge och inte heller slita ut "kaststjärnan" så fort.

Prova på egen risk men jag har torrkört min brännare med bussningar och det ser iallafall väldigt bra ut.

Fungerar detta bra blir det nog tillverkning och försäljning av bussnings-satser till dom som ledsnat på stiften men inte vill lägga ner flera tusen på ombyggnad till kedjedrift.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stiftersättare till Bequem, någon som vill prova?

Inlägg av Haseld »

CPMS skrev: ...........skruvas fast med M3 skruv i befintliga hål.
Nu har jag ju bara sett Bequem på bild, så jag vet inte vad delarna har för dimensioner,
men 3 mm tycker jag verkar väldigt peckligt. Kan det verkligen hålla ?
Går det inte att borra upp till åtminstone 5 mm ???
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Stiftersättare till Bequem, någon som vill prova?

Inlägg av CPMS »

Original är det 3mm rörpinnar som är styvare än M3 skruv men med bussningarna och skivorna injusterade blir det mer en skjuvande kraft på skruven än en brytande kraft som det blir med rörpinnarna så det borde hålla.

Förhoppningen är att det håller vid ordinarie drift men om bussningen skulle ställa sig mot stjärnans spets (som tydligen kan hända) eller doseringsskruven fastnar pga föroreningar i pelletsen ska M3 skruven gå av och rädda växellådan.

Mycket billigare och enklare att byta en M3 skruv än motor/växellåda.

Detta är en av anledningarna att jag söker efter någon som vill prova och se om/hur detta fungerar.

Skulle det behövas går det att öka diametern på skruvarna men då förlorar man ju enkelheten i monteringen.

På min brännare satt det M3x15mm skruv med ett gäng muttrar på som stift men muttrarna var helt nerslitna så det verkar hålla någotsånär iallafall.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stiftersättare till Bequem, någon som vill prova?

Inlägg av Haseld »

Ok, jag ger mej inför denna detaljerade förklaringen. :)
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Stiftersättare till Bequem, någon som vill prova?

Inlägg av CPMS »

Nu har jag provat dom själv i tre månader och det verkar fungera ypperligt så är det någon som är intresserad av att köpa en sats är det bara att höra av sig.

http://www.youtube.com/watch?v=pfdi3X0gbi0
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar