Byte av fläkt fråga

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Byte av fläkt fråga

Inlägg av Eddy »

Hej,

Fick ett stopp beroende på annorlunda pellets storlek dvs längre än vanligt och fick montera ned brännaren.
Lyckades då bryta stiftet till fläkten. Tänkte först löda ihop men fläkten är 11 år så jag har beställt en ny.

Tyvärr så märkte jag inte upp anslutningarna. Så min fråga är spelar det ngn. Roll vilken kontakt som sitter var på fläkten?
Om det spelar roll hur löser jag problemet med att hitta rätt?

Samtidigt som jag monterat ned så skruvade jag isär brännarkoppen och fick då en förklaring till varför det har varit lite dåligt med luftflöden i koppen. Aska i mängder rasade ut. Så kan rekommendera en översyn av koppen lite då och då för att undvika dylikt problem...

/Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Byte av fläkt fråga

Inlägg av CPMS »

Enligt elschemat så är det två blåa ledare till fläkten och om fläkten måste kopplas in på ett visst vis skulle man aldrig använt två ledare med samma färg så troligtvis går det att koppla som du vill.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Byte av fläkt fråga

Inlägg av Eddy »

Hej,

Tack, tänkte att det var undligt med två av samma färg. Men jag får prova enligt din teori när fläkten anländer.

/Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Byte av fläkt fråga

Inlägg av Eddy »

Hej !

Fungerade helt utmärkt med anslutningen av den nya fläkten..

/E
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Skriv svar