Biomatic 20+, går oavbrutet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Biomatic 20+, går oavbrutet

Inlägg av hc77 »

Hallå,

Har fått problem med min Biomatic efter att jag eventuellt fått in vatten på fel ställen i pannan. Efter att en koppling tillvärmeväxlaren för poolvattnet släppt fick jag eventuellt in lite vatten ovanifrån på pannan vilket slutade med att jag troligtvis fick någon form av kortslutning vilket kasserade en komponent på kretskortet. Bytte då till mitt gamla kretskort plus att jag körde försiktigt med värmepistol för att torka upp eventuellt fukt jag hade liggandes och då fungerade det bättre. Dock så varnade den för max temp för elpatronen men jag tänkte att det får vara så länge bara pelletsdriften fungerar i det akuta läget. Dock hade jag en kondensator som var dålig på gamla kortet ( därför jag bytt en gång) vilket innebar att fläkten aldrig stannade helt utan konstant gick på låga varv. Bytte båda kondensatorerna på kretskortet och monterade tillbaka det. Nu uppstod det stora problemet. Helt plötsligt så går pelletsdriften konstant utan att slå av så fort jag slår på pannan. Fick slå av den när panntempen visade över 90 grader och så fort jag slår på pannan så går den för fullt, även om jag väljer enbart el-drift i pannan så går pelletsdriften för fullt.

Någon som har en susning vad som kan ha hänt? Kan det ha att göra med kretskortet eller ligger felet någon annanstans med kortslutning eller felaktig givare osv?

Tacksam för alla förslag, nu är det lite kris när varken pellets eller elpatron går att använda.
Skriv svar