Alarms max termostat el, Biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Alarms max termostat el, Biomatic 20+

Inlägg av hc77 »

Hallå,
Jag har problem med att min Biomatic 20+ årsmodell 2006 inte vill gå på elpatron. Bakgrunden är den att jag fick en vattenskada ovanför pannan vilket ledde till att jag fick byta kretskortet. Dock verkar det också hänt något med elpatronen i samband med detta för så fort jag slår över till elpatron så får jag följande felmeddelande:

"Alarm max termostat el"

Någon som vet vad detta kan bero på? Kan det vara givaren till elpatronen som gett upp och var sitter den i såfall? Några andra förslag på trolig orsak?

Vore skönt att få igån elpatronen så här i pelletsbristtider och kall vinter. Just nu står jag och faller med att pannan fungerar på pelletsdrift vilket är lite vanskligt. Har haft några driftsstopp på pelletsen i vinter och fårr köra med värmefläkt i huset för att hålla värmen.

Får be om ursäkt bilden hamnar på fel håll. Ligger på rätt håll när jag har den i min dator men ändå hamnar den felvänd när jag bifogar den till inlägget.
Bilagor
panna.jpg
panna.jpg (29.28 KiB) Visad 2508 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Alarms max termostat el, Biomatic 20+

Inlägg av Stegatorparn »

Har du tryckt in återställningsknappen till vänster om knappsatsen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Alarms max termostat el, Biomatic 20+

Inlägg av hc77 »

Tack för ditt svar.

Jag har provat att återställa men tyvärr utan något resultat. Har du några ytterligare tips på var jag skall fortsätta felsökningen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Alarms max termostat el, Biomatic 20+

Inlägg av Stegatorparn »

Kan ju vara fel på överhettningsskyddet om knappen inte fastnar i intryckt läge. Man kan få trycka ganska hårt.
Överhettningsskydd brukar vara elektromekaniska med en brytande kontakt i 400 volt fasledning. Frågan är hur panndatorn får reda på när överhettningsskyddet bryter. Felet kan ju var i överföringen till datorn. Erfordras lite vana vid el för att göra en felsökning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Alarms max termostat el, Biomatic 20+

Inlägg av CPMS »

Kollat så du har alla tre faserna fram till kortet?

Har för mig jag fick det där felmeddelandet när jag startade min Biomatic som tidigare ägare sist hade kört på el och jag hade inte kopplat i matningen för elpatronerna.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Carl
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 01 okt, 2009 20:50

Re: Alarms max termostat el, Biomatic 20+

Inlägg av Carl »

Jag får samma felmeddelande när jag kör på el så fort cirkulationspumpen går igång. Nån som har koll på hur det kan ha börjat bli så?
Ariterm Biomatic+ 20 från 2007 med spaksotning
Skriv svar