Kontrollera slussens täthet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av Brynäs »

Om brännaren har funkat bra hitintills så kolla optovakten en gång till.
Gummitutan ska tryckas på röret helt så det tar stopp sen drar du försiktigt i kablarna till optovakten bakåt så långt det går ifall du är rädd att kablarna ska lossna så ta vulktejp och linda runt änden av glasbehållaren och kablarna.

Nu några kanske dumma frågor:
Hur ofta rengör du brännaren då menar jag hur många på hur många timmar har du ställt att rengöring skall ske?

Hur har du det med fläkt gentemot matning i %?

Hur ofta gör brännaren en renblåsning genom att fläkten går rejält upp i varv?

Har du kedjedrift eller stift?
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
mr.svensk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 20 jan, 2014 11:16

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av mr.svensk »

Jag fick detta larm ca varannan dag för ett tag sen. Schyssta slussvingar hade jag, bra värden på inställningar och en ren optovakt. Jag blev galen! Åkte vi iväg en helg, kom hem på en söndag så var det iskallt inomhus (elvakten var avstängd). Fick ordning på problemet efter att jag sotade hela pannan ytterst noggrant och sotaren kom och sotade skorstenen. Problem med draget kanske?
Thermia Biomatic+ Bequem 15 från 2004
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av T16_AeRo »

Jag tror också det har att göra med hur noga man rengör sin panna. Efter grundligare sotningar samt att jag suger bort alla aska som lägger sig uppe vid brännardelen så har jag inte längre något problem med detta
Ariterm Biomatic 20+
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av thomasx »

Ser att det är en gammal tråd, men passar ändå på att nämna att det finns ett litet hål i det rör som optovakten ligger i. Tanken är (väl) att det ska vara undertryck i pannan (röken ska ju sugas ut genom skorstenen) och då blir det ett litet luftflöde igenom detta hål, förbi optovakten och ut i brännkammaren, på så vis hålls röret som optovakten ligger i rent. Om det kommer in sot där, har man kanske för dåligt drag i skorstenen eller inte tillräckligt undertryck i pannan av annan anledning.

Att "blåsa rent" pannan genom att köra fläkten på fullvarv är nog ingen god ide, eftersom den då just kan blåsa sot ut denna vägen, och ev fler dylika.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av André »

Helt riktigt är de lilla hålet i röret till för att de inte ska komma sot på optovakten men går pannan fet sotar optovakten igen fast man har drag å hålet är öppet, har man drag i pannan så får man aldrig övertryck fast fläkten går på max..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av T16_AeRo »

Var sitter detta hål på röret..? Undersidan..?
Har fått tillbaka detta felmeddelande och är så trött på att komma ut i pannrummet och se att den stannat :evil: Bytte optovakten inför förra säsongen och då minskade problemet tyckte jag, men så var visst inte fallet.
När jag tagit ur röret har det aldrig varit sot på själva glaset
Funderar på att ringa ut nått företag som får titta på skiten..
Ariterm Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av André »

Ja på undersidan av optovakrsröret är det ett litet hål
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av T16_AeRo »

Ja då var pelletssäsongen igång för min del. Stängde av luftvärmepumparna och köpte på mig en pall pellets igår.
Sotade ur pannan grundligt..

Skiten gick väl i ett dygn innan "Kontrollera sluss....." larmet dök upp.
Nu ringer jag ut nåt företag som får felsöka. Så trött att inte kunna lite på pannan :evil: :evil: :evil:
Ariterm Biomatic 20+
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av thomasx »

Felet kommer av att brännaren misslyckas med att göra en varmstart. Så om det är sot på optovakten borde du någon gång också se felet "Kontrollera optovakt". Om det inte är sot på den, så är det något annat som gör att varmstart misslyckas.

Hur många stift har du på doserhjulet? De är ju kända för att kunna gå av. Jag har ersatt mina stålstift med med plastbitar som jag skruvat fast. Fördelen med plastbitarna är att de inte slits och inte heller sliter på tanddhjulet. Men kolla så att alla fyra sitter där de ska (eller fler om du kör med högre effekt).

Det kan också vara läge att kolla att pannan inte drar tjuvluft någonstans.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av T16_AeRo »

"Kontrollera optovakt" har jag aldrig sett. Optovakten byttes för ett år sedan och är alltid ren och fin.

Har nog en nyare variant då jag har kedjedrift.. tror ja

Hur kollar man att den inte drar in tjuvluft då..?

Citering borttagen. / Roli moderator
Ariterm Biomatic 20+
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av thomasx »

Om brännaren försöker göra en varmstart, och inte ser en låga i samband med varmstarten, så varnar den med "Kontrollera slussens täthet". Detta hänger ihop med att brännaren emellan drift-tillfällena, håller igång glöd i brännarkoppen. Om slussen inte är tät, läcker det in luft den vägen och glödbädden i koppen förbränns snabbare och slocknar, och brännaren kan inte hålla i gång glöden, och därför misslyckas varmstarten. Samma sak skulle kunna hända om det kommer in luft någon annan väg. Man får undersöka om det är tätt överallt, i luckor osv. Du kan också fundera över eventuella andra orsaker till att varmstarten misslyckas. Du kanske får övervaka pannan under drift, särskilt då den gör en varmstart, och se om du kan notera något onormalt.

Om brännaren försöker göra en kallstart utan att se låga, eller plötsligt inte ser en låga under drift, så varnar den för "Kontrollera optovakt". (efter vad jag förstått).

Jag har nog sällan sett "Kontrollera slussens täthet", men däremot har jag sett "Kontrollera optovakt" ett antal gånger, dels pga sot, dels pga dålig optovakt.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av T16_AeRo »

Pannan är tydligen inställd på Glödhållning tid: 120min enligt ett gammalt inlägg jag gjort här på forumet. Fick då även rådet att öka tankdiffvärdet och stänga av glödhållningen helt. Har dock inte vågat prova detta

Såå.. ska jag stänga av denna funktion och enbart låta pannan göra kallstarter,och se om det funkar bättre. Eller är det dumt..?

Har fått för mig att pannan stannar oftare vid blåsigt väder.. men svårt att säga
Ariterm Biomatic 20+
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av thomasx »

Jag tror att normal glödhållning är 60 minuter, men det borde inte spela någon roll, för brännaren ska fylla på med pellets under glödhållningen också, tror jag.

Det kan vara helt klart värt att prova att stänga av glödhållningsfunktionen och köra med kallstarter, bara för att se om problemet försvinner. Om du har långt mellan starterna kan det ju vara så. Kan även vara värt att prova att ställa om till 60 minuter och se om det gör någon skillnad, till det bättre eller det sämre.

Detta är en ren spekulation: Det är möjligen inte så att det är någon bugg i systemet, som gör att detta problem uppstår om brännaren inte behöver starta inom glödhållningstiden. Jag tänker att en bug skulle kunna vara så att när brännaren kört och går ur driftläget och in i glödhållning, och sedan håller glöd i 120minuter, och så tar det kanske 150 minuter innan brännaren behöver starta igen. Då har glödhållningen slagit ifrån och brännaren behöver göra en kallstart. Om brännaren då tror att den är varm för att den missat att glödhållningstiden gått ut, försöker den kanske göra en varmstart, och misslyckas. En ren spekulation, men det kan också vara värt att testa och se om det funkar med uppstart inom 120 minuter men inte med uppstart efter klart längre tid än så.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av Eldvin »

Om du startar upp brännaren,lossar på matarslangen kommer de rök där då?? Du kan även lätta på plåten och se om de sipprar rök där.Då vet du att de är otätt i slussen.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Kontrollera slussens täthet

Inlägg av thomasx »

Fast det är nog ingen säker metod. Jag har haft rök bakvägen många gånger utan detta fel. Och om du har rök bakvägen så betyder det att brännaren inte suger luft den vägen, och då förbrukas nog inte glödpelletsen. Men om du har ett drag igenom den vägen, då kommer inte röken den vägen, men pelletsen förbrukas.
Tänker jag.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar